روابط‌عمومی‌ها‌ و لزوم توجه به توسعه فردی کارکنان

دکتر حسن خسروی. مدرس دانشگاه و تحلیلگر مسایل مدیریت دولتی ایران – از آنجایی‌که کار روابط‌عمومی‌ها‌ ماهیت مردم‌محوری و مردم‌داری دارد، بنابراین بسیار لازم و ضروری است که کارکنان و فعالان این حوزه انسان‌هایی توسعه‌یافته باشند، چرا که کارکنان روابط‌عمومی‌ افرادی چندوجهی هستند که از جنبه‌های مختلف اداری، مالی، فنی و حرفه‌ای می‌بایست تسلط و اشراف بر امور سازمان داشته باشند.

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا) || از آنجایی‌که کار روابط‌عمومی‌ها‌ ماهیت مردم‌محوری و مردم‌داری دارد، بنابراین بسیار لازم و ضروری است که کارکنان و فعالان این حوزه انسان‌هایی توسعه‌یافته باشند، چرا که کارکنان روابط‌عمومی‌ افرادی چندوجهی هستند که از جنبه‌های مختلف اداری، مالی، فنی و حرفه‌ای می‌بایست تسلط و اشراف بر امور سازمان داشته باشند.


توسعه فردی چیست ؟  
به زبان ساده ، توسعه فردی Self-development یا personal growth یا  personal development عبارت است از ارتقاء سطح دانش ، بینش و توانش افراد از طریق آموزش ، یادگیری و تمرین به منظور حفظ سلامت و تقویت توانمندیهای جسمی ، فکری و روانی در جهت افزایش بهره وری و بهبود کیفیت کار و زندگی.


از طرفی میدانیم که روابط‌عمومی‌ها‌ عمدتا با سه گروه  سر و کار دارند :  1 – با مدیریت ، همکاران و خانواده های آنان . 2 – با مردم  و موسسات خارج از سازمان . 3 – با سازمانها و نهادهای بین المللی ذیربط . این گستردگی و دامنه وسیع فعالیتها و عملیات روابط‌عمومی‌ ایجاب میکند که افراد دست اندرکار آن انسانهایی دارای بلوغ و توسعه یافته باشند.


سازمانها از بدو تاسیس و شکل گیری و به عنوان یک سیستم زنده و پویا همواره برای بقای خود نیاز به رشد و توسعه و بالندگی دارند ، چرا که در غیر اینصورت از چرخه رقابتها حذف شده و پس از مدتی میمیرند . فرض کنید اگر قرار است که در یک مسابقه دو و میدانی برنده شده و کسب مدال داشته باشیم ، طبیعی است که علاوه بر علاقه مندی و استعداد اولیه در این رشته ابتدا باید زیر نظر یک مربی کاربلد آموزش دیده، تمرین کرده و تکنیکها و تاکتیکهای کار را بیاموزیم و با استفاده از تمامی ظرفیتهای پیش رو ، خود را برای برنده شدن در مسابقه آماده نماییم.

 

توسعه فردی نیز به تعبیری همین فرمول را دارد . یعنی اگر میخواهیم در کسب و کار خود بر حسب علاقه و استعدادی که در آن داریم ، موفق و سربلند باشیم ، حتما باید آموزش دیده ، تمرین و تلاش و استقامت داشته و مراحل ترقی و پیشرفت را بر حسب ارزیابیها و عملکرد خود طی نماییم.

 

برای روابط‌عمومی‌ها‌ ، گفته های فوق از اهمیت و حساسیت بیشتری برخوردار است ، زیرا فعالیت روابط‌عمومی‌ یک کار چند منظوره و چند وجهی است . فراموش نکنیم که روابط‌عمومی‌ سرویس دهنده صرفا درون سازمانی نیست در حالی که واحدهایی مثل کارگزینی  و حقوق و دستمزد و…  درون سازمانی هستند . روابط‌عمومی‌ها‌ بر اساس تقویم آموزشی سالانه سازمانی میبایست کارکنان خود را مجهز به انواع دانش ، حرفه و مهارت های مختلف ( بر حسب ماموریت سازمان ) نمایند تا موفقیت شان تضمین گردد . تصور یک روابط‌عمومی‌ موفق همه چی تمام بدون توسعه فردی کارکنان محال و غیر ممکن است.

 

توسعه فردی وقتی بخوبی اتفاق میافتد که ما به صورت هدفمند و بر اساس شایستگی های افراد و حسب مشاغل و ماموریتهایی که داریم و با تکیه و تاکید بر موضوع جانشین پروری و تاب آوری سازمانی و چرخش شغلی ، کارکنانی داشته باشیم که توانایی انجام کار درست و درست انجام دادن کار را داشته باشند.