شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || رئیس مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی با هشدار نسبت به پیچیدگی جنگهای رسانهای و فرهنگی، از مدیران روابط عمومی خواست با آمادگی کامل، هوشمندی و روایتگری تأثیرگذار، در خط مقدم این میدان حضور یافته و از ظرفیت همه رسانهها، برای تبیین دستاوردها و بازگشایی باشکوه مدارس استفاده نمایند.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابطعمومی وزارت آموزش و پرورش، رئیس این مرکز در نشست هم اندیشی و تخصصی مدیران روابط عمومی حوزه ستادی ضمن تبریک هفته وحدت و میلاد خجسته نبی مکرم اسلام(ص) و رییس مذهب تشیع، حضرت امام صادق(ع)، از لزوم ارزیابی و آسیبشناسی عملکرد یکساله روابط عمومیها سخن گفت و اظهار کرد: امروز در میانه جنگ فرهنگی و شناختی قرار داریم؛ جبههای که فرماندهان آن، رسانهها و مدیران رسانهای هستند.
وی با مرور تجربه «جنگ تحمیلی ۱۲ روزه» بهعنوان نمونهای از مدیریت بحران، اشاره کرد و گفت: تفاوت این نبردها با دوران دفاع مقدس در شیوهها و ابزارهای دشمن است؛ اینجا، سلاح ما کلمات و تصاویر است و میدان، شبکههای اجتماعی و خبرگزاریها.
وی از مدیران روابط عمومی خواست «در روزهای بازگشایی مدارس با برگزاری نشستهای خبری، تولید محتوای آموزشی مناسب و امیدآفرین و تعامل هدفمند با خبرنگاران»، فضای رسانهای کشور را در اختیار روایتهای مثبت از دستاوردهای آموزش و پرورش قرار دهند.
رئیس مرکز اطلاعرسانی تصریح کرد: هویت روابط عمومی باید با نقشآفرینی در میدان رسانه شکل بگیرد.
وی افزود: روابط عمومی ها باید از انفعال و ساحل امن دوایر خود خارج شده و تصمیمساز باشند، نه صرفاً مجری.
صادقی در ادامه با اشاره به ضرورت تحول در رویکرد روابط عمومیها، تأکید کرد: روابط عمومی، صرفاً یک واحد اداری نیست؛ بلکه قلب تپنده سازمان و موتور محرک اجتماعی آن است. اگر این قلب درست بتپد، جریان اعتماد و امید در جامعه جاری و ساری خواهد شد.
وی ضمن آسیبشناسی عملکرد روابط عمومی و تشریح وضع موجود، از محتواهای تکراری و ضعف در بهرهگیری از ظرفیت رسانههای اجتماعی انتقاد کرد و افزود: زمان آن رسیده که روابط عمومیها از سایه خارج شوند و با روایتگری خلاقانه، تصویر آموزش و پرورش را در ذهن جامعه بازآفرینی کنند.
به گفته وی روابط عمومی در عصر نوین، ستاد فرماندهی افکار عمومی است که سه مأموریت خطیرِِ: تولید سرمایه اجتماعی، جلب اعتماد جامعه و برقراری دیپلماسی عمومی با رسانهها و نخبگان و پیشروی در خط مقدم مدیریت بحرانها را بر عهده دارد.
رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، توانمندسازی حرفهای، شبکهسازی هوشمند، تدوین دستورالعمل جامع اطلاع رسانی و تولید محتوای نوآورانه را از الزامات جدی دانست و با تشریح برنامههای «پروژه مهر ۱۴۰۴» گفت: برای داشتن مهری متفاوت، آرام و بی دغدغه، نیازمند برگزاری نشستهای خبری از سوی دبیر پروژه مهر و معاونان محترم آموزشی و دیگر اعضای ستاد پروژه مهر در آستانه بازگشایی مدارس هستیم و باید حضور فعالی در رسانه ملی داشته باشیم و روایت اخبار امیدبخش را در دستور کار قرار دادهایم و با همافزایی و هماهنگی کامل امور آموزش و پرورش را پیش ببریم.
صادقی با اشاره به ضرورت تشکیل کارگروه مدیریت رسانه در شرایط بحران، خواستار تشکیل شورای اطلاعرسانی، طراحی برنامههای متنوع فرهنگی و حماسی، تقویت و اجرای پویشهای مختلف دانشآموزی و ایجاد فضایی سرشار از امید و معنویت در شرایط بحرانی، برای مدیریت امور شد.
وی روابط عمومی را «چشم و گوش سازمان» توصیف کرد و گفت: در عصر سرعت و شفافیت، سکوت بزرگترین خطاست. روابط عمومی موفق فقط پیام نمیدهد، بلکه ذهنیت و افکار عمومی جامعه را هدایت میکند، نباید فراموش کنیم که آینده آموزش و پرورش به تغییر امروز ما وابسته است.
در ادامه معاون امور رسانه و اطلاعرسانی مرکز به بررسی ظرفیتهای متعدد رسانه در راستای اطلاعرسانی و تولید محتوای رسانهای در آستانه بازگشایی مدارس پرداخت.
علی اکبری با اشاره به اهمیت این مقطع زمانی برای دانشآموزان و خانوادهها، اظهار کرد: رسانهها نقش کلیدی در انتقال اطلاعات دقیق و بهروز در مورد بازگشایی مدارس دارند. ما باید با تولید محتوای کیفی و متنوع، نیازهای اطلاعاتی جامعه را برآورده کنیم و به پرسشهای خبرنگاران و شبهات رسانه ای پاسخ دهیم تا فضایی شفاف و آگاهانه ایجاد شود.
وی با تأکید بر این که تعامل با خبرنگاران و رسانهها میتواند به ایجاد یک شبکه مؤثر برای اطلاعرسانی بهتر کمک کند، گفت: ما باید از تمامی ظرفیتهای رسانهای استفاده کنیم تا مطمئن شویم که اطلاعات صحیح و مفیدی در اختیار والدین و دانشآموزان قرار میگیرد.
همچنین در این نشست تخصصی، معاون فرهنگی و تبلیغات مرکز نیز به تشریح برنامههای فرهنگی و تبلیغی مرتبط با بازگشایی مدارس پرداخت وگفت: در تبلیغات سه هدف کلی و بسیار مهم دنبال می شود: اطلاع رسانی،متقاعد کردن و یادآوری.
وی ادامه داد: بازگشایی مدارس فرصتی است تا با اجرای برنامههای فرهنگی و تبلیغاتی متنوع، شور و نشاط را در بین دانشآموزان تقویت کنیم و این امر مستلزم برنامه ریزی های متنوع و ارتباط با نهادها و سازمانها و بهره گیری از ظرفیت آنها در ایجاد شور و نشاط در بدنه جامعه است که بحمدالله هدف گذاری خوبی در این زمینه اتفاق افتاده است.
رنجبر با اشاره بر همافزایی میان فعالیتهای رسانهای و فرهنگی، بر لزوم همکاری نزدیکتر با سازمان ها و نهادهای دیگر و بهره گیری از ظرفیت های تبلیغی و هویت بصری سطح شهر برای ارتقای فعالیتهای فرهنگی و تبلیغات در زمان بازگشایی مدارس تأکید کرد.
گفتنی است نشست تخصصی مدیران روابط عمومی، با هدف بررسی اقدامات صورت گرفته در حوزه پروژه «مهر ۱۴۰۴»، ارزیابی عملکرد و تبیین دستاوردهای یک سال گذشته مرکز و برنامهریزی برای مواجهه با شرایط بحران، با حضور جمعی از مدیران و مسئولان روابط عمومی معاونتها، سازمانها و مراکز تابعه وزارت آموزش و پرورش برگزار شد و مدیران و رؤسای ادارات روابط عمومی ضمن بیان مسائل موجود در حوزه خود به بیان پیشنهادات رسانه ای و تبلیغی با موضوع بازگشایی مدارس پرداختند.
با کلیک روی لینک زیر به کانال تلگرام ما بپیوندید:
انتهای پیام/
نظر بدهید