روابط‌عمومی‌ و ارتباطات…!!!

محمدراعی فرد – متاسفانه امر مهمی چون روابط‌عمومی بیشتر بازیچه دست برخی اربابان سیاست و خودمحوری در نزد مدیران گشته و از متن به حاشیه تبدیل شده است…!! روابط‌عمومی‌ در برخی سازمان‌ها تبدیل به انبارهای بزرگی از بنرها و تابلوها و پارچه‌نوشته‌هایی شده‌اند که مناسک و مناسبت‌ها را در چارت وظایف خود قرار داده و بازیگران نقش روزهای تاریخ‌اند.

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شارا) || روابط‌عمومی‌ حلقه ایست که زنجیره افکارعمومی و سازمان‌های موجود در جامعه را به یکدیگر متصل کرده ودر اهمیت وجودی وارزشی آن همین بس که آن را هنرهشتم نامیده اند. این حلقه اتصال تقریبا مفقود شده ایست که نه کسی می‌شناسدش ونه در جایگاه خود قرار دارد.

 

روابط‌عمومی‌ معمولا در برخی ادارات و سازمان‌ها و نهادها و ارگانهای تبدیل شده‌اند به ابزاری بنام روابط خصوصی!! و شاید به همین دلیل ساده است که برخی مدیران نیز هیچ شناخت کافی ازنقش روابط‌عمومی‌ در ساختارهای اجتماعی و تاثیرات آنها در برآیند اهداف سازمانی ندارند…!!

 

ارتباطات اجتماعی به مرحله ای از اعوجاج و کژی درافتاده که دیگر آن اتصال عاطفی که نسل‌های قبل بخاطر دارند در لایه های اجتماعی نسل جدید به چشم نمی آیند…گسست‌های طبقاتی و نبود یک سیستم منسجم عدالت محور باعث افزایش واگرایی اجتماعی و ضعف در ساختار های حیاتی آن شده است، حتی این واگرایی اجتماعی را می توان در دنیای غریب مجازی مشاهده کرد، دنیایی که می‌توانست برای جامعه نقش همان حلقه مفقوده را بازی کند اینک تبدیل به جمع اضدادی گردیده که شرح آن رفت…!!!

 

متاسفانه امر مهمی چون روابط‌عمومی بیشتر بازیچه دست برخی اربابان سیاست و خودمحوری در نزد مدیران گشته و از متن به حاشیه تبدیل شده است…!! روابط‌عمومی‌ در برخی سازمان‌ها تبدیل به انبارهای بزرگی از بنرها و تابلوها و پارچه‌نوشته‌هایی شده‌اند که مناسک و مناسبت‌ها را در چارت وظایف خود قرار داده و بازیگران نقش روزهای تاریخ‌اند.

 

روابط‌عمومی‌‌ها آنقدر اهداف بزرگ و مهم و برجسته‌ای دارند که در برخی کشورها یکی از تخصصی‌ترین وظایف را بر عهده دارد؛ برعکس در برخی دیگر از کشورها بجز بسیار معدود و محدود از سازمان‌ها، روابط‌عمومی‌ اکثریت قاطع آنها، فقط برای پرکردن چارت سازمانی که ملزم به ایجاد آن هستند، کاربری دارند…!!

 

مکانی که نه می‌داند روابط چیست ونه عمومی کدام است، لذا برخی کسانی که در مصدر یکی از گلوگاه‌های اصلی سازمان‌ها ونهادها و ارگان‌ها بنام روابط‌عمومی‌ در مصدر کار گماره می‌شوند معمولا سواد لازم دراین بستر را نداشته و تبدیل می‌شوند به ابزار خواسته‌های ریاست سازمان مربوطه، بدون آنکه بدانند یکی از اصلی‌ترین و مهمترین ابزار هر سازمان در اصل سر آن سازمان است که قدرت مانور و تفکر و برنامه‌ریزی در راستای اهداف عالیه آن دارد یعنی روابط‌عمومی‌ آن است…!!

 

اقناع افکارعمومی و پاسخگویی شفاف و دوری از کلی‌گویی و انشاخوانی و انشانویسی از حداقل‌های وظایف هر روابط‌عمومی‌ است، حتی روابط‌عمومی‌ها نقش بسیار ارزشمندی در انسجام و همبستگی اجتماعی دارند و قدرت فرهنگ‌سازی‌هایی دارند که جامعه به شدت به آن نیازمند است…!!

 

اینکه به هر مناسبتی ریسه چراغ بر سردر ادارات کشیده شود و با به دارکشیدن چند بنر در نقاط مختلف شهرها کلمه روابط‌عمومی‌ را در زیر شعارهای نخ‌نماشده و بی‌محتوا نقش بزنیم نامش روابط‌عمومی‌ نیست، اینکه اتاق‌های روابط‌عمومی‌ تبدیل به محفل و گعده‌های دورهمی برای صرف چای و شیرینی شود همان روابط خصوصی است که به آن اشارت رفت، اینکه با چاپ پوستر و عکس‌های روتوش شده و شیک سعی در اطلاع‌رسانی و بنام روابط‌عمومی‌ داشته باشیم خبطی است که این روزها به وفور تبدیل به چرخه‌ای معیوب گردیده و هیچکس هم حاضر نیست این نقص بزرگ را دیده و رفع نقص کند، چراکه سواد چنین هنری در نزد هر کسی نیست.

 

منبع: http://www.birjandtoday.ir

 

 

انتهای پیام/