“روابط عمومی” در عصر امروز نیازمند تغییر الگوست
بهرام بهرامی، مدرس وپژوهشگر

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شارا) || بیست و هفتم اردیبهشت روز جهانی روابط عمومی و ارتباطات صرفا یک نام در یک برگ از تقویم نیست بلکه سر فصلی از اخلاق ، علم و هنر است. بی شک این روز تداعی گر اهمیت و نقش روز افزون صنعت روابط عمومی در دنیای ارتباطات میباشد که امروزه به قلب تپنده سازمانها در ابعاد گوناگون تبدیل شده است . ولی متاسفانه در کشورمان روابط عمومی بعنوان یک حرفه قابل احترام شناخته نشده و چه بسا جایگاه متمایز خود را با وجود قدمتی حدودا هشتاد ساله از دست داده است و فضای مبهمی آنرا احاطه کرده است .

 بدون تردید امروز ارائه چهره واقعی وشفاف هر سازمان از وظایف مهم و تاثیر گذار روابط‌ عمومی است و اگر این درک بوجود آید که مردم یا همان سرمایه های اجتماعی ، صاحبان اصلی هر سازمان و نهادی هستند و بدون وجود آنها سازمان معنا نخواهد داشت در می یابیم که باید به روابط عمومی به دید یک عنصر مهم نگریسته شود که این مهم نیازمند ساختن باور ملی و تبدیل آن به یک دغدغه ملی است که هنوز دغدغه ذهنی نظام حکمرانی و مدیران نشده است ودر بطن جامعه سازمانی عملا فهم مشخصی از آن وجود ندارد و از سطح آکادمیک بیرون نرفته است و هنوز پس از سالها از رابط عمومی خود از اختلال ارتباطی برخوردار است.

 در عصر کنونی یعنی عصر عبور از عصر اطلاعات به عصر مفهومی و در آینده نزدیک عصر کوانتومی روابط عمومی ها بدون فهم دقیق شرایط جدید تکنولوژی نمی‌تواند به حیات خود ادامه دهند باید دانست که زمان درجا زدن و بکار گیری روش‌های سنتی گذشته است و لازم است روابط عمومی ها با شرایط جدید جهانی آشنایی کافی پیدا کنند . وگرنه بقول هنری فورد اگر به مدل کارکرد همیشگی ادامه دهید فقط چیزهایی را که همیشه بدست می آوردید ،بدست خواهید آورد.

لذا ضروریست که نگرش خاصی به تغییر آن داشته باشیم چیزی که روابط عمومی در عصر حاضر در کشور عزیزمان ایران نیازمند آن است یعنی نگرشی نو به روابط عمومی و مانند واعظان، دلالان خبر و نقالان نباشیم که از مدیران سازمان دفاع می‌کنند چرا که در آینده نزدیک ناله های اندوهناک روابط عمومی را خواهید شنید که بسبب کاهش نقش و اعتباری است که از روابط عمومی در سازمانها درست کرده ایم باید باور داشته باشیم که دنیا به سرعت در حال تغییر است و باید معدل زمانی که صرف تفکر میکنیم معادل آن برای بازنگری و اصلاح تفکراتمان هم وقت صرف کنیم وگرنه کلاه روابط عمومی پس معرکه خواهد بود.

امروز با پیشرفت علوم و تکنولوژی و افزایش سطح ارتباطات در جوامع روش‌های قدیمی و سنتی دیگر پاسخگوی عطش روز افزون جوامع پیچیده نیست چرا که مردم در عصر جدید سخت تشنه دانستن و تحلیل کردن اطلاعات هستند ، روابط عمومی در عصر حاضر کاملا متفاوت از دوره‌های گذشته است و نیازمند حضور در بطن و متن هر سازمانیست نه در حاشیه آن سازمان و این میسر نمیگردد مگر با تغییر الگو و افق گشایی برای اعتلای جایگاه روابط عمومی در کشور


به امید آن روز.

انتهای پیام/