رسانه‌ای به نام روابط‌عمومی

صرف داشتن یک دوربین عکاسی و فیلم برداری و یا مانیتور نمی توان انتظارات فرا سازمانی را برآورده کرد و تایید این مسئله به معنای مظلومیت واقعی نهاد ارزشمندی به نام روابط‌عمومی است. روابط‌عمومی باید بر محور تفکر مداری، مشارکت مداری و اطلاع مداری باشد تا بتواند در راستای کمک به اثربخشی سازمان موثر باشد.

سونیا فرهادی کارشناس ارشد روزنامه نگاری– قدمت جایگاه روابط‌عمومی در جهان به چندین هزار سال قبل می گردد اما در عصر حاضر روابط‌عمومی  باید یک امپراطوری بزرگ در عرصه رسانه ها تلقی شود چون بدون شک رسالت اصلی آن اطلاع رسانی و اطلاع یابی است وجهی که در تمامی قالب ها و حوزه ها گنجانده می شود و راه فراری برای نادیده گرفتن آن وجود ندارد.


روابط‌عمومی  با تمامی فراز ها و نشیب هایش در ایران باید رسانه ای قدرتمند باشد رسانه ای که هر روزش درسی باشد برای آیندگان … در برخی برهه های زمانی روابط‌عمومی  جایگاه نزولی و در برخی برهه ها به تنگناهای پس زدن و‌کم ارزش شدن رسید. تمامی این راه های رفته و نرفته به ما می گوید که اگر روابط‌عمومی  به سان یک رسانه قدرتمند باشد جایگاهش صعودی خواهد بود در عرصه و عصر اطلاع رسانی. عصری که هرگز نباید به ورطه فراموشی سپرده شود چون چه بخواهیم و چه نخواهیم ناگزیر هستیم زندگی خود را با واژه اطلاع رسانی گره بزنیم.


اگر نگاهی اجمالی به جایگاه اطلاع رسانی از سوی روابط عمومی‌ها داشته باشیم در برخی امپراطوری ها و دولت ها موجب تزلزل هم شده اند و در برخی ماندگاری بسیاری را به ارمغان آوردند … پس این نقش روابط‌عمومی  را پررنگ می کند نقشی که باید با آن همچون رسانه ها و مطبوعات رفتار کرد ….


علیرغم هزینه بر بودن بسیاری از فعالیت های روابط‌عمومی ، بودن این واحد در هر سازمان کمک به دیدن درست آینده و رسیدن به یک سازمان پویا می کند.


سالهاست که وقتی صحبت از جایگاه روابط‌عمومی  ها می شود از واژگانی همچون خلاقیت، نوآوری، شفافیت، ایده پرداز و مستقل استفاده می کنند اما آیا این واژگان تنها بر روی قطعه ای کاغذ نقش بسته اند و از نسلی به نسل دیگر منتقل می شود یا اینکه مسیر پر فراز و نشیب خود را به خوبی طی می کند ؟؟؟؟

 

از دیدگاه بسیاری از مردم اگر روابط‌عمومی  سازمان ها شفافیت لازم در اطلاع رسانی داشته باشند بدون شک جایگاه سازمان در نزد همین مردم، بدون شایعه پراکنی و اما و اگرها خواهد بود ….در عصری که فضای مجازی برای خود امپراطوری عظیمی را بدست آورده، باز هم نمی توانیم از نقش مهم مطبوعات و رسانه های مکتوب و جایگاه روابط‌عمومی  ها غفلت کنیم و این در حالیست که در سالهای اخیر با چالش فراهم نکردن زیر ساخت های لازم برای این جایگاه و‌ عدم به کار گیری مدیر متخصص و کارآمد از سوی سازمان ها مواجه شده اند و این موضوع ضربه مهلکی به پیکره سازمان وارد می کند.

 

صرف داشتن یک دوربین عکاسی و فیلم برداری و یا مانیتور نمی توان انتظارات فرا سازمانی را برآورده کرد و تایید این مسئله به معنای مظلومیت واقعی نهاد ارزشمندی به نام روابط‌عمومی  است. روابط‌عمومی  باید بر محور تفکر مداری، مشارکت مداری و اطلاع مداری باشد تا بتواند در راستای کمک به اثربخشی سازمان موثر باشد.

 

به نظر شما چند درصد از مدیران سازمان ها به این مهم توجه دارند؟؟؟!!


سخن آخر اینکه اگر همچنان مدیران متکی به وجود روابط‌عمومی  سنتی باشند هرگز نمی توانند با تغییرات جهانی در عرصه اطلاع رسانی همسو شوند … و این یعنی مرگ تدریجی روابط‌عمومی  ها…

 

منبع: شارا – شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)