رسانه دولتی مُرد – زنده‌باد رسانه دولتی
پایان بودجه دولتی برای NPR آغاز آزمون رسانه‌ها در بازار آزاد است—آزمونی برای صداقت، بی‌طرفی و پاسخ‌گویی.

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شارا) || با حذف کامل بودجه عمومی شبکه رادیویی ملی آمریکا (NPR) در بسته صرفه‌جویی ۹ میلیارد دلاری، دوران رسانه‌های دولتی در آمریکا به‌طور رسمی پایان یافت. اما جاناتان ترلی استدلال می‌کند که «رسانه دولتی» فقط با پول دولت تعریف نمی‌شود، بلکه با کارکردهای آن، که می‌تواند بدون بودجه دولتی هم ادامه یابد.

شبکه رادیویی ملی آمریکا، که برای دهه‌ها متهم به گرایش لیبرال و سوگیری خبری بود، به‌تازگی با انتقادات شدیدی روبه‌رو شده است. انتخاب کاترین ماهر به عنوان مدیرعامل، به‌دلیل پیشینه سیاسی چپ‌گرایانه‌اش، شکاف را عمیق‌تر کرد. تلاش او برای انکار سوگیری‌ها با واکنش‌هایی روبه‌رو شد، به‌ویژه پس از کنار زدن یوری برلینر، ویراستار باسابقه‌ای که خواستار تعادل سیاسی در تحریریه شده بود.

ترلی اشاره می‌کند که مشکل اصلی، نه سوگیری بلکه پذیرش الگویی شبیه رسانه دولتی در کشورهای دیگر است که بر اساس رضایت و همسویی رسانه‌ها با سیاست‌های خاص، نه اجبار مستقیم، عمل می‌کند.

او می‌نویسد که قطع بودجه شبکه رادیویی ملی آمریکا باید فرصت بازگشت به بازار آزاد باشد؛ جایی که رسانه‌ها، برای بقا، باید به مخاطبان متنوع پاسخ دهند. او یادآور می‌شود که نیمی از آمریکایی‌ها گرایش راست‌گرایانه دارند و ترجیح می‌دهند رسانه‌هایی بی‌طرف یا هم‌سو بخوانند. به گفته ترلی، این روند در سقوط بینندگان برنامه‌هایی چون استفن کولبر و صعود برنامه‌های محافظه‌کارانه مثل گاتفلد! نمایان است.

ترلی هشدار می‌دهد که اگر رسانه‌ها، دانشگاه‌ها و نهادهای خبری به اصول بی‌طرفی بازنگردند، مخاطب بیشتر به رسانه‌های جایگزین و شبکه‌های اجتماعی پناه خواهد برد.

جاناتان ترلی | ۱۹ ژوئیه ۲۰۲۵ | منبع: The Hill

با کلیک روی لینک زیر به کانال تلگرام ما بپیوندید:

https://telegram.me/sharaPR

انتهای پیام/