راهنمای اجمالی وظایف و فعالیت های روابط عمومی
فعالیت روابط عمومی |
گستره |
مثال |
ارتباطات درون سازمانی |
برقراری ارتباط با کارکنان سازمان |
نشریه درون سازمانی، صندوق انتقاد و پیشنهاد، دیدار با مدیران |
ارتباط با رسانه ها |
برقراری ارتباط با خبرنگاران و سردبیران رسانه های محلی، ملی و بین المللی شامل: روزنامه ها، مجلات، رادیو، تلویزیون، خبرگزاری ها و سایت های اینترنتی |
تهیه و ارسال اخبار، اطلاعیه، عکس، فیلم، بولتن های خبری، مقالات و خلاصه مقالات به رسانه ها، برگزاری مصاحبه های عمومی و اختصاصی |
روابط عمومی سازمانی |
برقراری ارتباط از طرف کل سازمان (به جز امور کالا و خدمات) با جامعه برای ارایه تصویری از سازمان به افکار عمومی |
گزارش عملکرد سالانه، برگزاری همایش، حضور در نمایشگاه، صدور اطلاعیه برای ارایه نظرات سازمان به جامعه، به کار بردن تصاویر، عکس، نمودار، پوستر |
نگارش |
نوشتن مطالب مختلف درباره اهداف و عملکرد سازمان برای مخاطبان |
اطلاعیه، اخبار، گزارش های عملکرد مقاطع مختلف، صفحات اینترنتی |
مدیریت رویدادها و نمایشگاهها |
سازماندهی فعالیت های مختلفی که در یک مجموعه رخ می دهد |
برگزاری همایش های سالیانه، نمایشگاه ها و نشست ها |
مدیریت امور انتشارات |
نظارت بر فرآیند چاپ مطالب |
اطلاعیه، بروشور، نشریه داخلی |
امور مربوط به سرمایه گذاری و بازاریابی |
برقراری ارتباط با سازمانها، گروه ها و افراد مرتبط با امور مالی و سرمایه گذاری، تولید کنندگان و فروشندگان |
ارسال خبرنامه ها و بروشور، حضور در نمایشگاه ها و گردهمایی ها، قرار دادن اطلاعات لازم در سایت سازمان |
امور فرهنگی و اجتماعی |
برقراری ارتباط با صاحبان عقاید نظیر: نخبگان و سیاستمداران محلی و ملی و نظارت بر فضای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی |
ارایه کالا و خدمات، ارسال بروشور و خبرنامه، برگزاری نشست های غیررسمی بحث و تبادل نظر، برگزاری جلسات سخنرانی عمومی |
همکاری در زمینه مسئولیت های اجتماعی |
برقراری ارتباط با جوامع محلی، برگزیدگان مردم و روشنفکران |
ارسال خبرنامه و بروشور، شرکت در نمایشگاهها، برگزاری یا مشارکت در نشست های بحث و تبادل نظر، حمایت از فعالیت های ورزشی |
مدیریت بحران |
اطلاعرسانی شفاف |
تعامل با رسانه ها با هماهنگی پلیس، بیمارستانها و مقامات محلی |
ارتباطات راهبردی |
شناسایی و ارزیابی وضعیت فعلی سازمان و کاستی ها و مشکلات و پیدا کردن راه حلهایی برای رسیدن به اهداف سازمانی |
انجام دادن پژوهش و نظرسنجی، برنامه ریزی و اجرای یک فعالیت برای ارتقای اعتبار سازمان |
منبع:
Alison Theaker, “The Oublic Relations handbook”, second edition, Newyork, publish: Routledge, 2004
|
نظر بدهید