راهنمای اجمالی وظایف و فعالیت ‏های روابط ‏عمومی

راهنمای اجمالی وظایف و فعالیت ‏های روابط ‏عمومی

راهنمای اجمالی وظایف و فعالیت ‏های روابط ‏عمومی

 

فعالیت روابط ‏عمومی

گستره

مثال

ارتباطات درون سازمانی

برقراری ارتباط با کارکنان سازمان

نشریه درون سازمانی، صندوق انتقاد و پیشنهاد، دیدار با مدیران

ارتباط با رسانه ‏ها

برقراری ارتباط با خبرنگاران و سردبیران رسانه‏ های محلی، ملی و بین المللی شامل: روزنامه ‏ها، مجلات، رادیو، تلویزیون، خبرگزاری ‏ها و سایت ‏های اینترنتی

تهیه و ارسال اخبار، اطلاعیه، عکس، فیلم، بولتن‏ های خبری، مقالات و خلاصه مقالات به رسانه‏ ها، برگزاری مصاحبه‏ های عمومی و اختصاصی

روابط ‏عمومی سازمانی

برقراری ارتباط از طرف کل سازمان (به جز امور کالا و خدمات) با جامعه برای ارایه تصویری از سازمان به افکار عمومی

گزارش عملکرد سالانه، برگزاری همایش، حضور در نمایشگاه، صدور اطلاعیه برای ارایه نظرات سازمان به جامعه، به کار بردن تصاویر، عکس، نمودار، پوستر

نگارش

نوشتن مطالب مختلف درباره اهداف و عملکرد سازمان برای مخاطبان

اطلاعیه، اخبار، گزارش ‏های عملکرد مقاطع مختلف، صفحات اینترنتی

مدیریت رویدادها و نمایشگاه‏ها

سازماندهی فعالیت ‏های مختلفی که در یک مجموعه رخ می ‏دهد

برگزاری همایش ‏های سالیانه، نمایشگاه ‏ها و نشست‏ ها

مدیریت امور انتشارات

نظارت بر فرآیند چاپ مطالب

اطلاعیه، بروشور، نشریه داخلی

امور مربوط به سرمایه گذاری و بازاریابی

برقراری ارتباط با سازمان‏ها، گروه ‏ها و افراد مرتبط با امور مالی و سرمایه گذاری، تولید کنندگان و فروشندگان

ارسال خبرنامه ‏ها و بروشور، حضور در نمایشگاه‏ ها و گردهمایی‏ ها، قرار دادن اطلاعات لازم در سایت سازمان

امور فرهنگی و اجتماعی

برقراری ارتباط با صاحبان عقاید نظیر: نخبگان و سیاستمداران محلی و ملی و نظارت بر فضای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی

ارایه کالا و خدمات، ارسال بروشور و خبرنامه، برگزاری نشست‏ های غیررسمی بحث و تبادل نظر، برگزاری جلسات سخنرانی عمومی

همکاری در زمینه مسئولیت ‏های اجتماعی

برقراری ارتباط با جوامع محلی، برگزیدگان مردم و روشنفکران

ارسال خبرنامه و بروشور، شرکت در نمایشگاه‏ها، برگزاری یا مشارکت در نشست ‏های بحث و تبادل نظر، حمایت از فعالیت‏ های ورزشی

مدیریت بحران

اطلاع‏رسانی شفاف

تعامل با رسانه‏ ها با هماهنگی پلیس، بیمارستان‏ها و مقامات محلی

ارتباطات راهبردی

شناسایی و ارزیابی وضعیت فعلی سازمان و کاستی‏ ها و مشکلات و پیدا کردن راه حل‏هایی برای رسیدن به اهداف سازمانی

انجام دادن پژوهش و نظرسنجی، برنامه ریزی و اجرای یک فعالیت برای ارتقای اعتبار سازمان

 

 

منبع:

 

Alison Theaker, “The Oublic Relations handbook”, second edition, Newyork, publish: Routledge, 2004