شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || در جریان بیستمین جشنواره ملی انتشارات روابطعمومی که روز دوشنبه ۷ آبانماه ۱۴۰۴ برگزار شد، دکتر مریم سلیمی، داور بخش اینفوگرافیک جشنواره، طی سخنانی تخصصی بر ضرورت رعایت حداقل ۱۳ شاخص در تولید آثار اینفوگرافیک تأکید کرد.
به گزارش شارا، وی در نشست تخصصی نقد آثار این دوره از جشنواره گفت: «در تولید آثار اینفوگرافیک، چه درونسازمانی و چه برونسپاریشده، لازم است حداقل ۱۳ معیار اساسی مبنای کار قرار گیرد تا آثار نهایی هم از نظر محتوایی و هم از نظر بصری به سطح استاندارد نزدیک شوند.»
او با بیان اینکه «اولین منتقد آثار خودتان باشید»، شاخصهای ارزیابی آثار را چنین برشمرد: برخورداری از همه ارکان اینفوگرافیک، اصالت و منحصر به فرد بودن، دقت اطلاعات، جذابیت بصری، کیفیت طراحی، ساختار گرافیکی مناسب، خلاقیت و نوآوری، وضوح و شفافیت در انتقال اطلاعات، استفاده از ابزارهای بصری مناسب، جامع و مانع بودن، بهرهگیری از عناصر ملی و بومی، تناسب با موضوع، و انسجام اجزای مختلف.
دکتر سلیمی با اشاره به رویکرد انگیزهمحور در داوری آثار گفت: «هدف ما از ارزیابی، ارتقای سواد بصری و گرافیکی فعالان روابطعمومی است. با وجود پیشرفتها، هنوز فاصلهای تا سطح حرفهای وجود دارد که با آموزش و تمرین قابل جبران است.»
او در ادامه به نقد عمومی آثار اینفوگرافیک پرداخت و افزود: «بسیاری از آثار از ارکان کامل اینفوگرافیک برخوردار نبودند؛ برخی بیش از حد متنمحور بودند یا در انتخاب رنگ، فونت و مدیریت فضای طراحی ضعف داشتند. در حالیکه در هر اثر باید بین گرافیک و اطلاعات تعادل برقرار باشد.»
سلیمی همچنین درباره اهداف تولید آثار اینفوگرافیک توضیح داد: «اینفوگرافیکها میتوانند برای اطلاعرسانی، آموزش، هشداردهی، گزارش عملکرد یا معرفی دستاوردها مورد استفاده قرار گیرند. بررسی آثار این دوره نشان داد که اغلب آثار با اهدافی چون ارائه گزارش عملکرد، معرفی طرحها، گزارش مسئولیت اجتماعی و اطلاعرسانی در مناسبتهای ملی و مذهبی تولید شدهاند.»
وی در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: «هر همنشینی تصویر و متن را نباید اینفوگرافیک نامید؛ زیرا تولید آثار اینفوگرافیک مستلزم رعایت قوانین خاص طراحی اطلاعات و استفاده از ابزارهای بصری متناسب با محتواست.»
او در پایان به راهکارهای ارتقای آثار اینفوگرافیک اشاره کرد و گفت: «ارتقای سواد بصری، توجه به مبانی هنرهای تجسمی، استفاده از تجارب متخصصان، پرهیز از قالبهای آماده، دریافت بازخورد و حضور در رقابتهای سازنده میتواند به بهبود کیفیت آثار کمک کند. مهمتر از همه، آموزش کلید اصلی رشد و حرفهای شدن در این حوزه است.»
گفتنی است دکتر مریم سلیمی دارای دکترای علوم ارتباطات اجتماعی و کارشناسی ارشد گرافیک و روزنامهنگاری است. وی مؤلف کتاب «گرافیک خبری و اطلاعرسان» و مترجم کتاب «گرافیک اطلاعرسان ۲» بوده و بیش از ۱۵ سال در سراسر کشور به آموزش اینفوگرافیک و گرافیک خبری مشغول است. او از سال ۱۳۹۹ داور بخش اینفوگرافیک جشنواره انتشارات روابطعمومی است.
این جشنواره به همت انجمن متخصصان روابط عمومی و موسسه کارگزار روابط عمومی برگزار شد.
با کلیک روی لینک زیر به کانال تلگرام ما بپیوندید:
انتهای پیام/
برای اطلاعات بیشتر درباره روابط عمومی و اخبار سازمانهای مختلف، میتوانید به وبسایت شارا مراجعه کنید.
 
					 
			 
							
 
							 
							
نظر بدهید