دنیای روابط عمومی در سال 2014 چگونه خواهد بود؟

بسیار شگفت انگیز است که با وجود اینکه هنوز در بسیاری از مکان ها نماد درخت کریسمس به چشم می خورد،افراد بیشماری به دنبال این سوال هستند که روابط عمومی در سال 2014 چگونه خواهد بود. در اینجا به شش مورد پیش بینی شده ای اشاره می کنیم که ممکن است برای دنیای روابط عمومی در سال 2014 مناسب باشد.

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)، مترجم:مریم میرعبدالحق- بسیار شگفت انگیز است که با وجود اینکه هنوز در بسیاری از مکان ها نماد درخت کریسمس به چشم می خورد،افراد بیشماری به دنبال این سوال هستند که روابط عمومی در سال 2014 چگونه خواهد بود. در اینجا به شش مورد پیش بینی شده ای اشاره می کنیم که ممکن است برای دنیای روابط عمومی در سال 2014 مناسب باشد.

6 گوی بلورین در دنیای روابط عمومی2014:

1- رسانه های سنتی افول خود را تسریع می کنند.
برخی از برندهای رسانه ای در سال 2014 متوجه خواهند شد که نقش جدید آنها از دیدگاه رسانه ها تولید خبر و اطلاعات نیست،بلکه نقش متصدی و مقدماتی دارند.در حال حاضر برخی از برندها این مسئله را متوجه شده اند که آنچه انتشار می دهند اطلاعات نیست بلکه اعتبار است.برندهایی که آنقدر قوی نیستند تا بتوانند اعتبار ایجاد کنند یا آنقدر با هوش نیستند تا بتوانند خودشان را با این چشم انداز جدید تطبیق دهند،با این روش به سمت تنزل پیش خواهند رفت.دلارهای بدست آمده از تبلیغات نیز متناسب با کاهش قدرت یک برند کاهش خواهد یافت.

روی دیگر این روند آن است که تعداد برند روزنامه نگاری یا رسانه ای همزمان با پیشرفت روزنامه نگاران در زمینه تفکر به آینده برای تقویت برند خود افزایش پیدا می کند.در حال حاضر این نوع برندها آگاه هستند و می دانند که طرز فکر “مخاطب محور” در بازاریابی و تبلیغات قدرت خواهد یافت.بنابراین انتظار می رود در سالی که پیش رو داریم تعدد برندهای روزنامه نگاری را داشته باشیم.

2- در لبه ی پیشرفت،تحلیل ها به جایی خواهد رسید که ما می توانیم به خوبی بازدهی سرمایه مان را در فاکتوری مانندx تخمین بزنیم.در جایی که x روابط عمومی،بازار یابی،رسانه یا کانال های اجتماعی خواهد بود(بستگی به انتخاب شما دارد).

برندها و مشاغلی که این کدها را بشکنند هیچگاه نخواهند توانست درک بیشتری از کاری که انجام می دهند یا نمی دهند،داشته باشند.این کدها بسیار ساده هستند(اما آسان نیستند):سعی کنید به همه ی منابع اطلاعاتی خود دستیابی داشته باشید.

شرکت ها و برندهایی که دارای بخش ها،سازمان ها و عملکردهای مختلف هستند،همیشه با چالش های سخت تری نسبت به رقبای خود روبرو هستند.رقبایی که همیشه نسبت به داده و اطلاعات خود هوشیار هستند و اطلاعات بیشتری دریافت می کنند.

3- اینترنتی شدن فعالیت ها واقعی تر می شود.
2013 سال اینترنتی شدن فعالیت ها،وارد شدن دیجیتال به زندگی واقعی، گوگل گِلاس و تصاویر 3 بعدی بود.البته اینترنت همچنان در حال تطبیق دادن خود با ابزار و و سایل زندگی است.مانند اینترنتی شدن اخبار در سال 2006، اینترنتی شدن فعالیت ها در سال های 2014 و 2015 نیز به منظور دستیابی بیشتر و کاهش هزینه ها،سازگاری بیشتری با زندگی مردم پیدا خواهد کرد.برای مشاغل نیز این موضوع به معنای خلاق تر شدن و فراهم شدن ابزار برای خلاقیت بیشتر در آنچه که قادر هستید نسبت به آیتم های فیزیکی تبلیغاتی تولید کنید.همچنین این روند می تواند آنچه که “جرمی اُ یانگ” آن را اقتصاد مشارکتی می نامد را ایجاد کند. مانند دموکراسی کردن تکنولوژی کارخانه ها که در آن صورت اکثر افراد می توانند کارهای بیشتری را به طور مستقیم انجام دهند،گروه های تولیدی کوچک را حذف کنند و طرح های سفارشی داشته باشند.سیستم هایی مانند گوگل گلاس و پوشاک در آینده بیشتر موجب می شوند که رسانه ها مردمی تر و به بخش های مختلف بیشتری تقسیم شوند که این به معنای حرفه ای تر شدن روابط عمومی ها برای برخورد و جذب مخاطب بیشتر است.

4- نقش روابط عمومی ها برای تولید رسانه پایان می یابد.
همزمان با تکامل یا از بین رفتن رسانه های سنتی،ارتباط رسانه های سنتی با مدلی با عنوان روابط عمومی تکامل پیدا می کند و یا از بین می رود.کار روابط عمومی ها بیشتر تبدیل به درآمدزایی می شود،تحت مالکیت شرکت ها در می آید و یا به تولید رسانه می پردازد و حرفه های روابط عمومی به زودی خودشان را در مشاغلی پیدا خواهند کرد که فراتر از مرز های سنتی خود است و بیشتر به درآمد زایی،تحت تملک شرکت ها و تولید رسانه می پردازند.

حرفه های روابط عمومی باید بپذیرند که در آینده خود را در مشاغلی همچون وبلاگ نویسی، انجام ایجاد محتوا و بازاریابی محتوایی، مدیریت پرداختن به مبارزات انتخاباتی رسانه ها،مدیریت رسانه های اجتماعی و شبکه های رسانه ای تلفن همراه، کار کردن با خرید رسانه ای و نمایش تبلیغات ، کار گسترده با برندهای روزنامه نگاری ، کمک به اطلاع رسانی برای بازاریابی و جستجو ببینند و به طور کلی روابط عمومی در آینده به سمتی خواهد رفت که دارای مخاطب است و مخاطبان آنها در بین رسانه های مختلف قابل انتقال هستند.

5- واکنش شدید نسبت به بازاریابی محتوایی شدت خواهد گرفت.
به گونه ای که بیشتر شرکت ها محتوای نامناسبی را ایجاد می کنند و در نهایت تصمیم می گیرند که روش ها به خوبی کار نمی کنند(به جای آنکه تشخیص دهند روش های آنها نامناسب است).در آینده بازاریابی محتوایی مانند رسانه های اجتماعی امروز به عنوان یک رشته محسوب خواهد شد(این رشته ضروری است با این وجود سودجویان بسیاری را در خود بوجود می آورد) و جستجوگرها در گذشته باقی خواهند ماند.

علی رغم این واکنش ها، وجود متخصصان روابط عمومی و بازار یابی که به خوبی می توانند تاکتیک ها را اجرا و رشد کنند، ضرورت پیدا خواهد کرد.تمامی روزنامه نگارانی که در کشور خود فعالیت می کنند به محتواهای بیشتری نیاز خواهند داشت.

6- مسابقه استعداد از هر زمان دیگری سخت تر خواهد بود.
چنانچه از جزئیات شغل های اخیر آگاه باشیم،ایجاد خلاقیت کنیم و استعدادها را در زمینه موارد بالا تحلیل نماییم،با استخر کوچکی از توانایی ها مواجه می شویم که نسبت به همیشه از تقاضای بیشتری برخوردار خواهد بود.

شرکت ها با جمعیت بسیاری از مردم مواجه خواهند شد که تخصص رسانه های اجتماعی را از رزومه خود پاک و تخصص بازاریابی محتوایی را جایگزین آن خواهند کرد.این در حالی است که نیاز مردم به رسانه های اجتماعی نسبت به همیشه بیشتر از تخصص بازار یابی محتوایی خواهد بود.

منبع:  http://www.shiftcomm.com/2013/10/2014-public-relations-pr-trends-to-watch/

منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)