شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– روزهای 11 و 12 خردادماه امسال نقطه عطفی بود در روزهای سخت و پرمشغله روابط عمومی های دانشگاه آزاد اسلامی.
دو روزی که سفیران اندیشه بزرگترین دانشگاه حضوری جهان را گردهم آورد تا بتوانند بخشی از دغدغههای خود را در جمعی خانوادگی که به میزبانی سازمان مرکزی دانشگاه بود به زبانآورند و این مقدمهای باشد بر راهی که آنان انتخاب کردهاند برای اعتلای نام دانشگاه آزاد اسلامی.
یادم میآید از ایندست گردهماییها فقط یک بار آنهم یک دهه پیش برگزار شد که البته همان روزها هم بسیار پربار و مثمر ثمر بود. بنابراین پس از سالها، ابتکار اداره کل روابط عمومی سازمان مرکزی دانشگاه بازهم سالهای قبل را یادآوری کرد و برای خود من یادآور خاطراتی شیرین و انرژیبخش شد.
از همه مزایای همایش مدیران روابط عمومی که بگذریم پشت پردههای این همایش با حضور مدیران در هتل فرهیختگان بود و نشستهای غیررسمی مدیران از استانهای مختلف که دورهم مینشستند و درد دل های خود را به شکلی غیررسمی و با زبانی ساده و غیر اداری با هم بیان میکردند تا شاید فرصتی بهدست آید و بتوانند در یکی از این دو روز برگزاری همایش آن را بیان کنند.
نشستهایی که شاید اثربخشی آن اگر از همایش اصلی بیشتر نبود کمتر هم نبود. آشناییهای کاری، حرفهای دل، شماره دادنها برای ارتباط بیشتر برای آینده و تصمیم برای همفکری ادامهدار برای بهتر شدن جایگاه روابط عمومی و به دنبال آن جایگاه دانشگاه.
همه اینها از ثمرات درخورشان همایشی بود که به نظرم باید همهساله تکرار شود.
شاید بتوان اختصاص بودجه به روابط عمومیها، نقصان چارت تشکیلاتی و کمبود نیرو، جلوگیری از موازی کاری برخی ارگانهای درونسازمانی با روابط عمومی ها، توجه بیشتر روسا به روابط عمومیها، تثبیت جایگاه روابط عمومی و به مدد آن جلوگیری از عزل و نصب مدیران این حوزه بدون هماهنگی سازمان مرکزی دانشگاه و ادامه تحصیل در رشتههای مرتبط با روابط عمومی در مقاطع تحصیلات تکمیلی با تسهیلاتی ویژه را بیشترین بحثهایی دانست که در دورهمی های غیررسمی این همایش مطرح شد و چکیده آنهم در خروجی روزهای اول و دوم همایش پیش چشم مسئولان ارائه گردید .
دغدغههایی که سالهاست مطرح میشود و البته وجود همین همایشها و گردهماییها میتواند بخشی از آن را حلوفصل کند. اینکه بالاترین مقام دانشگاه آزاد اسلامی و جمعی از معاونین و مدیران ردهبالای این دانشگاه در همایش شرکت میکنند و به حرف دل مدیران روابط عمومی گوش فرا میدهند خود یعنی اهمیت و دیده شدن بیشازپیش جایگاه و منزلت روابط عمومیها.
از اینها که بگذریم انعکاس وسیع این همایش در جوامع روابط عمومی و بازتاب خبر آن در سایتهای وابسته به این جوامع، خود نشان از آن دارد که همایش مذکور اثرگذاری خود را داشته است و شک نباید کرد که لزوم برگزاری این دست گردهماییها بیشازپیش واجب به نظر میرسد.
در کنار همه این حسنها به نظر من جای خالی یک سخنران مبرز و شناختهشده در دایره وسیع روابط عمومیها و یک چهره معروف در این حوزه در همایش مذکور خالی بود. سخنرانی که میتوانست با ارائه روشهای نوین روابط عمومی و بهخصوص روابط عمومی الکترونیک بار همایش را بالاتر ببرد و در کنار آن تجربیات کاربردی را به مدیران ارائه نماید که امیدوارم در سالهای آینده این مهم انجام شود.
بهر حال این همایش را به فال نیک میگیریم و دستمریزاد میگوییم به دستاندرکاران آن بهخصوص مدیرکل روابط عمومی سازمان و همکاران صدیق و پرتلاششان که شبانهروزی و با دغدغههای خاص خود این همایش را برگزار کردند تا شروعی باشد بر پایانهایی خوب و کارا.
اما برخی پیشنهادات:
1- فکر میکنم لزوم شرکت مدیران روابط عمومی در کنفرانسها و کارگاههای آموزشی تخصصی امری است اجتنابناپذیر اما در اکثر واحدها با مقاومت روبرو میشود. چه در اختصاص بودجه شرکت در موارد ذکرشده و چه در تعلق گرفتن مأموریت. آیا نه این است که روابط عمومی باید به شکلی کاملاً تخصصی همیشه به روز باشد و این امر باید در اینگونه فعالیتها رخ نماید.
2- چارت روابط عمومیها در بسیاری از واحدهای دانشگاهی هنوز سروسامان نیافته بهطوریکه در بعضی واحدهای دانشگاهی هنوز روابط عمومی پست فرعی محسوب میشود و شخص دارای پست یا پستهای دیگری بوده و در کنار آن روابط عمومی را هم یدک میکشد و به نظر می رسد یکبار برای همیشه باید این معظل بزرگ حل شود.
3- خبرگزاری آنا، ایسکانیوز و روزنامه فرهیختگان دارای پتانسیلی بزرگ از مدیران روابط عمومی در هر شهر میباشند و البته پتانسیلی به نام دانشجو. دانشجویانی که علاقهمند به تهیه خبر و گزارش از سطح شهر هستند تا انعکاس آن را ببینند اما مجالی برای فعالیت آنان نیست چراکه حقالزحمهای برای فعالیت آنان در نظر گرفته نشده است. پیشنهاد میشود از این نیروهای بالقوه و بالفعل استفاده بهینه گردد.
4- با توجه به وسیعتر بودن دایره کاری خبرگزاری ایسکانیوز خواهشمندیم ردیف بودجهای برای سرپرستان استانی این خبرگزاری به شکل تنخواه با نظارت ریاست واحد جهت حق التحریر خبر برای کسانی که داوطلبانه مایل به همکاری با این خبرگزاری هستند در نظر گرفته شود. در این صورت شاهد رشد چشمگیر این خبرگزاری در سراسر کشور خواهیم بود.
5- ادامه تحصیل مدیران روابط عمومی در مقاطع فوقلیسانس و دکترای رشته ارتباطات که اتفاقاً جزو رشتههای واحد علوم و تحقیقات هم هست بهمانند هیئت علمی که سهمیهای در وزارت علوم بدون آزمون دارند در نظر گرفته شود تا باعث ارتقای علمی آنان گردد.
سید امیر رضا حسینی نژاد مدیر روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود
|
نظر بدهید