شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || در یکی از مهمترین قراردادهای دنیای تبلیغات، شرکت کوکاکولا بار دیگر همکاری خود با گروه تبلیغاتی WPP – یکی از بزرگترین آژانسهای تبلیغاتی و روابطعمومی در دنیا – را تمدید کرد. این همکاری که از سال ۲۰۲۱ با مدل اختصاصی Open X آغاز شد، توانست طی چهار سال گذشته، بیش از ۲۰۰ برند در ۱۹۵ بازار را با راهبردی یکپارچه مدیریت کند.
با وجود آنکه در ماه مارس ۲۰۲۵، رسانههای آمریکای شمالی به شرکت پابلیسیس (Publicis) واگذار شد، مدیرعامل Open X، لوران ازکیل، تأکید کرد که این تغییر، خدشهای به ساختار همکاری کلی وارد نکرده است. او گفت: «ما به دنبال تأثیرگذاری هستیم، نه صرفاً بهرهوری.»
در این همکاری، استودیوهای منطقهای تحت عنوان Studio X در ۹ منطقه بزرگ جهان راهاندازی شدهاند تا محتوای بومیسازیشده برای بازارهای محلی تولید کنند. از جمله موفقیتهای چشمگیر این شراکت، کمپینهای «Recycle Me»، «Athletes’ Code» و «Shadows» هستند که در جشنواره شیرهای کن مورد تقدیر قرار گرفتند. در سال ۲۰۲۴ نیز، کوکاکولا عنوان برند سال جشنواره کن را از آن خود کرد.
نقطهعطف دیگر این قرارداد، ورود جدی هوش مصنوعی به فرایند بازاریابی بود. ازکیل تأکید کرد که از ابتدای قرارداد، مکانیزمهایی برای نوآوری در فناوری پیشبینی شده بود و با اوجگیری هوش مصنوعی، این مکانیزمها نقش کلیدی ایفا کردند. او نمونههایی چون کمپین کریسمس ۲۰۲۳ با امکان ارسال کارتهای هوشمند شخصیسازیشده و کمپین تماماً مبتنی بر هوش مصنوعی «Holidays Are Coming» در ۲۰۲۴ را شاهدی بر این مسیر دانست.
مدل همکاری جدید WPP و کوکاکولا، به جای تمرکز بر کاهش هزینهها از طریق هوش مصنوعی، بر افزایش بازده و تأثیر در بازار متمرکز است. ازکیل گفت: «گفتوگو بر سر این بود که چگونه میتوان با هزینه فعلی، تأثیر بیشتری گذاشت، نه اینکه با هزینه کمتر، همان نتایج را گرفت.»
این همکاری نشاندهنده تغییر پارادایم در روابط آژانس-مشتری در سطح جهانی است، جایی که نوآوری، تأثیرگذاری، و انعطافپذیری، جایگزین مدلهای سنتی مبتنی بر زمان و نیروی انسانی شدهاند.
انتهای پیام/
نظر بدهید