تحول صنعت روابط‌عمومی در عصر توسعه تکنولوژی‌های دیجیتال

نوآوری‌های تکنولوژیکی هم بر رسانه‌ها و هم بر روابط و تعاملات بین روابط‌عمومی‌ها تاثیرگذار بوده‌اند و از یک‌سو امکان دسترسی گسترده رسانه‌های جمعی به انبوهی از مخاطبان را فراهم و ارتباطات دوسویه فراگیری را در سطح جامعه ایجاد کرده‌اند و از سویی دیگر بر مدل‌های کاری شرکت‌ها و سازمان‌ها تاثیرهای بسیار زیادی گذاشته‌اند و در این میان، فعالان و متخصصان حوزه روابط‌عمومی قادرند از فرصت‌های پرشمار به‌وجود آمده در اینجا نهایت بهره را ببرند.

 

نویسندگان:
ورا توکنووا آبیشوا، یوگینیا سرکووا، لازات کوشمتووا، سالی اسمبکنوا، شارا ماژیتایوا

 

مقدمه


شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)|| یکی از مراحل جدید توسعه صنعت روابط‌عمومی به پیشرفت سریع و باورنکردنی تکنولوژی‌های دیجیتال و رسانه‌های اجتماعی و دگرگون شدن فرایندهای ارتباطی در تمام سطوح مربوط می‌شود.


بر اساس گزارش سال 2016 ارتباطات جهانی، توسعه صنعت روابط‌عمومی به میزان زیادی با آموختن و به‌کارگیری موثر تکنولوژی‌های جدید توسط متخصصان روابط‌عمومی در ارتباط است و فراگیری و به‌کارگیری این تکنولوژی‌ها جزو الزام‌ها و کارکردهای اصلی تمام کسانی محسوب می‌شود که در حوزه ارتباطات و رسانه‌های اجتماعی و تولید محتوای چندرسانه‌ای فعالیت می‌کنند. به‌واسطه وجود چنین شرایطی هم هست که ما در قزاقستان شاهد توسعه سریع صنعت روابط‌عمومی و حرکت به سمت روابط‌عمومی دیجیتال هستیم.


در فوریه سال 2016، “Action Global Communications Kazakhstan” تحقیق جامعی را بر روی فعالان حوزه روابط‌عمومی شاغل در بخش‌های مختلف از جمله موسسات روابط‌عمومی، بانک‌ها، نفت، گاز و داروسازی انجام داد که هدف از آن شناسایی روندهای کلیدی صنعت روابط‌عمومی بود. بر اساس نتایج برآمده از این تحقیق مشخص شد که روابط‌عمومی دیجیتال به عنوان مهمترین و مطلوب‌ترین ابزار روابط‌عمومی (86 درصد)، مسیر اصلی حرکت روابط‌عمومی (68 درصد) و مقبول‌ترین موضوع آموزش (60 درصد) شناخته می‌شود. به همین دلیل هم بود که در آستانه آغاز سال 2016، متخصصان روابط‌عمومی قزاقستان پیش‌بینی کردند که روابط‌عمومی در این کشور با جهشی خیره‌کننده در زمینه افزایش استفاده از اینترنت و استفاده فعال و فراگیر از ابزارهای دیجیتال مواجه شود که همین اتفاق هم در عمل افتاد و امروزه نیز تکنولوژی‌های دیجیتال به عنوان موتور محرکه اصلی و پرقدرت تغییر و تحولات در صنعت روابط‌عمومی قزاقستان به مانند سایر کشورهای جهان محسوب می‌شود.

روش‌های تحقیق


ما برای انجام بررسی‌های خود عمده توجه خود را بر روی روندهای اصلی شکل‌دهنده روابط‌عمومی و همچنین دگرگون شدن صنعت روابط‌عمومی در نتیجه توسعه تکنولوژی‌های دیجیتال قرار دادیم و به واسطه تجربیات جهانی و تجربیات پیشین در قزاقستان به خوبی می‌دانستیم که در دهه‌های پیش رو باید منتظر وقوع تغییر و تحولات بنیادین نه فقط در زمینه سیستم‌های ارتباطات جمعی بلکه در سرتاسر حرفه روابط‌عمومی و شئونات زندگی انسان باشیم.


تحلیل‌های گزینشی و کیفی- کمی صورت‌گرفته در زمینه روابط‌عمومی و سایر بررسی‌های تاریخی و فرهنگی صورت‌گرفته به خوبی نشان داده که این تکنولوژی‌های جدید هستند که خواهند توانست هدف و جایگاه و کارکردهای ارتباطات رسانه‌ای و رسانه‌های اجتماعی را تعیین کنند و تغییر دهند.


روش مقایسه‌ای مورد استفاده در تحقیق ما این امکان را به ما داد تا ثابت کنیم توسعه تکنولوژی‌های دیجیتال امکان دسترسی بخش قابل توجهی از مردم را به رسانه‌های اجتماعی فراهم می‌کند و زمینه‌ساز توسعه ارتباطات تعاملی و دوسویه در جامعه خواهد شد و بستر مناسبی را برای برقراری ارتباط مستمر و تاثیرگذار روابط‌عمومی‌ها با عموم مردم جامعه فراهم خواهد ساخت.


روش مشاهده‌ای مورد استفاده ما که به دنبال انجام تحلیل‌های ما در زمینه توسعه اینترنت موبایل به‌کار گرفته شد این امکان را به ما داد تا آینده تکنولوژی‌های دیجیتال بویژه ‌اینترنت موبایل را در قزاقستان و همچنین کارکردهای آتی رسانه‌های اجتماعی را به خوبی پیش‌بینی کنیم.

نتایج

با توسعه تکنولوژی‌های اینترنتی بویژه رسانه‌های اجتماعی، شرکت‌ها و سازمان‌ها توانسته‌اند به‌طور مستقیم با مخاطبان هدف خود ارتباط برقرار کنند و در این میان کاربران اینترنت از دریافت‌کنندگان منفعل و محض اطلاعات به تولیدکنندگان فعال اطلاعات و توزیع‌کنندگان خلاق اطلاعات تبدیل شده‌اند و در نتیجه نقشی فعال و تعیین‌کننده در پروژه‌های روابط‌عمومی پیدا کرده‌اند.


شبکه‌های اجتماعی امروز صرفا برای ارتباطات بین‌فردی نیستند بلکه ابزارهایی جدی و قدرتمند برای تاثیرگذاری و نفوذ محسوب می‌شوند و به همین دلیل هم هست که به شدت مورد توجه خاص فعالان و متخصصان روابط‌عمومی قرار گرفته‌اند و بر آن‌ها نیز تاثیرهای زیادی گذاشته‌اند.


در این میان، نوآوری‌های تکنولوژیکی هم بر رسانه‌ها و هم بر روابط و تعاملات بین روابط‌عمومی‌ها تاثیرگذار بوده‌اند و از یک‌سو امکان دسترسی گسترده رسانه‌های جمعی به انبوهی از مخاطبان را فراهم و ارتباطات دوسویه فراگیری را در سطح جامعه ایجاد کرده‌اند و از سویی دیگر بر مدل‌های کاری شرکت‌ها و سازمان‌ها تاثیرهای بسیار زیادی گذاشته‌اند و در این میان، فعالان و متخصصان حوزه روابط‌عمومی قادرند از فرصت‌های پرشمار به‌وجود آمده در اینجا نهایت بهره را ببرند.


به هر حال نتایج حاصل از تحقیقات ما باعث شده تا بتوانیم این ادعا را مطرح کنیم که توسعه تکنولوژی‌های اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی به میزان قابل‌توجهی بر درک جدید ما از افکار عمومی و رهبران و افراد تاثیرگذار بر شکل‌گیری افکار عمومی تاثیر گذاشته‌اند و الگوهای پیشین حاکم بر آن را دگرگون ساخته‌اند و مهمتر از آن این‌که نگرش‌های متداول در میان فعالان روابط‌عمومی در ارتباط با تحلیل رسانه‌ها را دستخوش تغییر و تحول کرده‌اند چرا که تکنولوژی‌های نوین به شدت بر فرایند ارزشیابی و سنجش نتایج فعالیت‌های روابط‌عمومی تاثیرگذار بوده‌اند و چشم ما را به روی تغییرات سریعی که در سلایق و انتظارات و اولویت‌های مورد‌نظر مصرف‌کنندگان و مشتریان رخ می‌دهد باز کرده‌اند.