تحول در روابط عمومی صنعت آب و برق با ابلاغ سازوکار تأمین اعتبار و بودجه اختصاصی | نشست مدیران روابط عمومی با هدف تقویت اطلاع‌رسانی و مدیریت مصرف برگزار شد

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شارا) || وزیر نیرو در نشست مشترک با مدیران روابط عمومی شرکت‌های صنعت آب و برق کشور بر نقش کلیدی این روابط‌ عمومی‌ها در احصا مشکلات و ارائه راهکارهای بهینه‌سازی مصرف آب و برق تاکید کرد. عباس علی‌آبادی با اشاره به اهمیت مدیریت مصرف در دوره اوج بار، اعلام کرد که تحقق اهداف کاهش مصرف و عبور موفق از این دوره تنها با مشارکت فعال و هدفمند روابط عمومی‌ها ممکن است.

در همین راستا، معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت نیرو از ابلاغ ساز و کار تأمین اعتبار روابط عمومی‌ها خبر داد تا زمینه ارتقای اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی مصرف بهینه بیش از پیش فراهم شود. همچنین مدیرکل روابط عمومی وزارت نیرو بر ضرورت استفاده از ابزارهای نوین اطلاع‌رسانی برای افزایش مشارکت مردمی در مدیریت مصرف تأکید کرد.

 وزیر نیرو در نشست با مدیران روابط عمومی شرکت‌های صنعت آب و برق: روابط عمومی‌های آب و برق مسائل بهینه‌سازی مصرف را احصا و راه حل ارائه کنند

وزیر نیرو تاکید کرد: یکی از مهمترین برنامه‌های ما در دوره اوج بار مصرف برق، بهینه‌سازی و کاهش مصرف است که تحقق آن با محوریت روابط عمومی‌ها رقم می‌خورد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، “عباس علی‌آبادی” روز سه‌شنبه در «نشست مدیران روابط عمومی شرکت‌های صنعت آب و برق کشور به منظور هماهنگی برای گذر از دوران اوج مصرف» گفت: مساله ناترازی امروز موضوع روز نیست بلکه به موضوع تاریخی تبدیل شده است چرا که در سال 1386 نیز برای مدیریت ناترازی به وزارت نیرو دعوت شدم و این مساله در دولت چهاردهم نیز تکرار شد.

وزیر نیرو بر اهمیت درک صحیح مساله و چالش برای مدیریت و رفع مشکلات تاکید کرد و ابراز داشت: سیاست‌گذاری و تدابیر اتخاذ شده، نتایج را مشخص می‌کنند.

وی به توانمندی و ظرفیت صنعت برق کشور اشاره و تصریح کرد: امروز بسیاری از کشورهای ابرقدرت جهان با آگاهی از ظرفیت و توانمندی ایران، نمی‌توانند در این زمینه تحریم‌های خود را بر کشور اعمال کنند.

وی بیان کرد: در حوزه سیاست‌گذاری مصرف آن‌طور که باید، درست عمل نکرده‌ایم و همین مساله موجب فرار سرمایه از کشور شده است.

علی‌آبادی یادآور شد: همچنین ارزان بودن قیمت برق باعث شده که امروز تقریبا در هر یک از اتاق خانه‌ها یک کولر گازی روشن شود. امروز سازندگان مسکن به جای عایق بندی و ساخت دیوارهای ضخیم به دلیل افزایش قیمت مسکن اقدام به نازک ساختن دیوارها کرده‌اند و کولر گازی را جایگزین این کاستی کرده‌اند به طوری که جبران عایق بندی دیوارهای نازک از طریق انرژی ارزان صورت می‌گیرد.

وزیر نیرو به نقطه نظرات جهانی جدید و موسسات مختلف بین‌المللی در زمینه بروز بحران جهانی کمبود انرژی اشاره کرد و افزود: بر این اساس گفته شده است که به زودی در سراسر دنیا بحران انرژی به دلیل استفاده از هوش مصنوعی فراتر و فراگیرتر خواهد شد، چرا که برقی سازی در سطح دنیا شتاب خواهد گرفت و مصرف برق نیز بر همین اساس افزایش قابل ملاحظه‌ای خواهد یافت.

به گفته علی آبادی؛ بر این اساس بحران انرژی در سراسر دنیا رخ می‌دهد و مصرف افزایش می‌یابد و باید به سمت مدیریت مصرف حر کت کنیم.

وی با انتقاد از کاهش چشمگیر سرمایه‌گذاری در صنعت برق، افزود: سیاست ما در وزارت نیرو جذاب کردن محیط کسب و کار برای سرمایه‌گذاران است.

وزیر نیرو همچنین با تاکید بر مدیریت مصرف از طریق اقدامات بازدارنده، بیان کرد: لازم است فعالان عرصه روابط عمومی صنعت آب و برق با انگیزه فراوان مسائل را شناسایی و احصا و راه‌حل‌های درست را اجرا کنند.

وی ابراز داشت: سال گذشته کشور با 20 هزار مگاوات ناترازی برق مواجه بود و امسال این عدد به 24 هزار مگاوات رسید. این در حالی است که طی این مدت موفق شدیم 7000 مگاوات ناترازی را رفع کنیم. در این میان اهمیت کنترل مصرف دو چندان می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت نیرو در نشست هماهنگی عبور از اوج مصرف:
ساز و کار تأمین اعتبار مورد نیاز روابط عمومی‌ها ابلاغ شد/ گام مهم وزارت نیرو برای ارتقای اطلاع‌رسانی در صنعت آب و برق


معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت نیرو با بیان اینکه ساز و کار تأمین اعتبار مورد نیاز روابط عمومی‌ها ابلاغ شد، افزود: این اقدام گام مهمی برای ارتقای اطلاع‌رسانی در صنعت آب و برق محسوب می شود.

 “یزدان رضایی”، در نشست مدیران روابط عمومی شرکت‌های صنعت آب و برق کشور با وزیر نیرو که امروز سه شنبه 13 خرداد با هدف هماهنگی برای گذر از دوران اوج مصرف برگزار شد، از ابلاغ ساز و کار تأمین اعتبارات مورد نیاز روابط عمومی‌ها خبر داد.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت نیرو در همین رابطه گفت: در خرداد ماه سال جاری، سازوکار تأمین اعتبارات مورد نیاز و استفاده حداکثری از ظرفیت‌های قانونی موجود به منظور بهبود وضعیت مالی و اعتباری روابط عمومی‌های صنعت آب و برق ابلاغ شد. این اقدام در پی پیگیری‌های روابط عمومی‌ها برای رفع کمبود اعتبار در اجرای برنامه‌های تبلیغی و اطلاع‌رسانی صورت گرفته است.

رضایی با تأکید بر اینکه روابط عمومی‌ها نقش بسیار موثر و حیاتی در تسهیل فرآیند اجرای پروژه‌ها و تکمیل آنها ایفا می‌کنند، افزود: روابط عمومی‌ها از طریق تولید اخبار و برنامه‌های آگاهی‌بخشی موثر و مفید می‌توانند به اقناع افکار عمومی و ارتقای درک عمومی از دستاوردهای صنعت آب و برق کمک کنند.

وی افزود: وزیر نیرو با رویکردی مثبت نسبت به اصلاح قوانین و مقررات و بهبود وضعیت مالی روابط عمومی‌ها، دستور استفاده حداکثری از ظرفیت‌های قانونی را صادر کرده و پیگیری‌های لازم در این زمینه توسط روابط عمومی وزارت نیرو صورت گرفته است.

معاون برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت نیرو در پایان گفت: انتظار می‌رود با اجرای این ساز و کار جدید، روابط عمومی‌ها بتوانند پوشش مناسب‌تری از برنامه‌ها ارائه دهند و با اجرای برنامه‌های موثر و مفید نقش موثرتری در جذب مشارکت اجتماعی با برنامه‌های وزارت نیرو به ویژه در حوزه مدیریت مصرف آب و برق ایفا کنند.

 مدیرکل روابط عمومی وزارت نیرو در نشست هماهنگی عبور از اوج مصرف: اطلاع‌رسانی مؤثر محور مشارکت مردم در مدیریت مصرف آب و برق است


مدیرکل روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت نیرو بیان کرد: در شرایطی که کشور با چالش‌هایی همچون ناترازی در مصرف برق و کاهش منابع آبی مواجه است، حضور فعال، خلاق و پاسخ‌گو از سوی روابط عمومی‌ها یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است. از این‌رو، باید از روابط عمومی‌های فعال در صنعت آب و برق حمایت مادی و معنوی لازم صورت گیرد تا بتوانند در زمان بحران، عملکردی مؤثر و به‌موقع داشته باشند.

 “غلامحسین مقیمی” در نشست مدیران روابط عمومی شرکت‌های صنعت آب و برق کشور با وزیر نیرو که روز سه‌شنبه ۱۳ خرداد به منظور هماهنگی برای عبور از دوره اوج مصرف تابستان برگزار شد، بر نقش کلیدی روابط عمومی‌ها در اطلاع‌رسانی به‌موقع، دقیق و اثرگذار تأکید کرد.

وی گفت: اطلاع‌رسانی، فقط انتقال پیام نیست، بلکه بسترساز مشارکت فعال مردم در فرآیند مدیریت مصرف آب و برق است. اگر مردم نسبت به شرایط مصرف آب و برق، محدودیت‌های منابع و پیامدهای مصرف بی‌رویه آگاه شوند، بی‌تردید همراهی آن‌ها با برنامه‌های وزارت نیرو افزایش خواهد یافت.

مقیمی اصلاح نگرش‌ها و به‌روزرسانی رویکردها را لازمه ایفای نقش مؤثر دانست و خاطرنشان کرد: جنس کار روابط عمومی نسبت به گذشته به شدت تغییر کرده است و بهره‌گیری هوشمندانه از ابزارهای نوین اطلاع‌رسانی مانند شبکه‌های اجتماعی، اینفوگرافیک، ویدیوهای تعاملی و پلتفرم‌های دیجیتال ضروری است. ما نیازمند روابط عمومی‌هایی هستیم که از فناوری و تحلیل داده برای ارتباط هدفمند با افکار عمومی استفاده کنند.

مدیرکل روابط عمومی وزارت نیرو همچنین با اشاره به لزوم ارتقای زیرساخت‌ها و ابزارهای اطلاع‌رسانی گفت: یکی از الزامات تحقق این اهداف، تخصیص بودجه کافی به روابط عمومی شرکت‌هاست. بدون منابع مالی و تجهیزات لازم، نمی‌توان از روابط عمومی‌ها انتظار عملکرد گسترده و کیفی داشت.

وی در همین رابطه گفت: در ماه جاری آئین نامه‌ای با دستور وزیر نیرو و به منظور تقویت مالی روابط عمومی های صنعت آب و برق ابلاغ شد که انتظار می رود در تقویت ابزارهای در اختیار روابط عمومی ها برای ارتقای کیفیت فعالیت ها موثر باشد.

​مقیمی با تأکید بر نقش محوری روابط عمومی‌ها در عبور از دوره اوج بار مصرف تابستان افزود: اطلاع‌رسانی پیش‌دستانه، آموزش شهروندی، طراحی کمپین‌های رسانه‌ای هدفمند و تعامل با رسانه‌ها از جمله وظایف مهم روابط عمومی‌ها در این ایام است. این اقدامات نه‌تنها موجب کاهش بار مصرف می‌شود، بلکه به افزایش اعتماد عمومی نسبت به صنعت آب و برق منجر خواهد شد.