تجدید اعتماد در عصر بحران: راهکارهای ارتباطی برای مقابله با کاهش اعتماد عمومی
نویسنده: Casey Weldon

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شارا) || در ایالات متحده، اعتماد عمومی به پایین‌ترین سطح خود رسیده است و برای معکوس کردن این روند، سازمان‌ها و تیم‌های ارتباطات آن‌ها باید نحوه تعامل خود با مردم را بازنگری کنند. این یافته‌ها از نظرسنجی اعتماد ادلمن سال 2025 بدست آمده است که نظرات 33 هزار نفر از 28 کشور مختلف را شامل می‌شود و به بحران جدی در سطح اعتماد به دولت‌ها، رسانه‌ها، کسب‌وکارها و سازمان‌های غیردولتی اشاره دارد.

با وجود این چالش‌ها، فرصت‌هایی برای بازسازی اعتماد وجود دارد که به عنوان یکی از عوامل اساسی موفقیت سازمان‌ها در دنیای امروز شناخته می‌شود. مارگوت ادلمن ، مدیر اجرایی ادلمن نیویورک، اظهار داشت که نتایج این نظرسنجی نشان‌دهنده یک “نسل از شکست‌های نهادهای دولتی” است. اما او بر این باور است که کسب‌وکارها در شرایط پیچیده سیاسی و اقتصادی امروزی “مجوز عمل” دارند.

این نظرسنجی نشان می‌دهد که اعتماد به مدیران عامل 53 درصد است که پایین‌تر از دانشمندان (77 درصد) و معلمان (75 درصد) است، اما نسبت به خبرنگاران (52 درصد) و رهبران دولتی (47 درصد) بیشتر است. برای بازسازی این اعتماد، مدیران عامل باید با ذینفعان خود به صورت اصیل و واقعی تعامل کنند و تمرکز خود را بر مسائل تجاری و تأثیرات مثبت آن‌ها بگذارند.

از طرفی، مارک کلاین، مسئول ارتباطات در سیستم بهداشت غیرانتفاعی El Camino Health، اشاره کرد که ما در عصری از عمل‌گرایی زندگی می‌کنیم و باید از کلمات و مفاهیمی که توسط جنبش‌های سیاسی تصاحب شده‌اند، اجتناب کنیم. کلاین افزود که مهم است که ارتباطات به گونه‌ای بازسازی شود که نتایج مثبت را به جای اصطلاحات قطبی مطرح کند تا بتواند مخاطبان وسیع‌تری را بدون ایجاد انزوا جذب کند.

یکی از چالش‌های عمده‌ای که سازمان‌ها با آن روبه‌رو هستند، نگرش منفی گسترده نسبت به آینده است. تنها 36 درصد از پاسخ‌دهندگان به نظرسنجی Trust Barometer معتقدند که نسل آینده بهتر خواهد بود و این بدبینی در کشورهای توسعه‌یافته بیشتر است. همچنین 67 درصد از پاسخ‌دهندگان اعتقاد دارند که افراد ثروتمند سهم عادلانه‌ای از مالیات را نمی‌پردازند.

ادلمن همچنین بر نگرانی‌های مربوط به هوش مصنوعی تأکید کرد و بیان داشت که تنها 32 درصد از آمریکایی‌ها به هوش مصنوعی اعتماد دارند. او افزود که سازمان‌ها باید این نگرانی‌ها را برطرف کنند و تأکید کنند که کاربردهای هوش مصنوعی انسان‌محور خواهد بود.

نتیجه‌گیری
در دنیای امروز که اعتماد عمومی به پایین‌ترین حد خود رسیده است، ایجاد شفافیت و ارائه اطلاعات دقیق و صحیح از طرف سازمان‌ها می‌تواند فرصت‌های جدیدی برای بازسازی اعتماد ایجاد کند. ادلمن باور دارد که این اعتماد می‌تواند باعث ایجاد امید و افزایش مشارکت مردم شود. این در حالی است که اعتماد و امید به یکدیگر وابسته هستند و این وظیفه ارتباطات است که پل‌های تفاهم را بین سازمان‌ها و مخاطبان خود بسازد.

نویسنده: Casey Weldon
تاریخ انتشار: 26 مارس 2025
منبع انگلیسی: PR Daily
منبع فارسی: شارا

انتهای پیام/