شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)–|| محدودیتهای تبلیغات در رسانههای صوت و تصویر فراگیر در پیشنویس دستورالعمل ارتباطات تجاری از سوی ساترا مشخص شده است و طبق آن رسانههایی که درآمدشان از بخش اشتراک ماهانه همراه با تبلیغات تأمین میشود نباید بیشتر از دو تبلیغ در ابتدا یا انتهای محتوای نمایش داده شده قرار دهند، همچنین رسانهها از پخش تبلیغ در میانه محتوا منع شدهاند.
طبق پیشبینیهای صورت گرفته در این دستورالعمل که برای نظر سنجی از سوی ساترا در اختیار فعالان این حوزه قرار گرفته است، مسئولیت تبلیغات در خصوص محتوای اختصاصی رسانه در کانالهای تبلیغاتی غیرمجاز برعهده رسانه و صاحب اثر است و نمایش تبلیغات رسانههای صوت و تصویر در کانالهای تبلیغاتی غیرمجاز هم ممنوع به شمار میآید.
محتوای تبلیغی علاوه بر اینکه باید به صورت کامل از محتوای نمایش داده شده مجزا باشد نباید کیفیت نمایش تبلیغ یا پهنای باند اختصاص یافته به آگهی به نحو غیرمنصفانهای بهتر یا بیشتر از پهنای باند یا کیفیت محتوای ارائه شده به کاربر باشد. رسانه موظف است امکان رد کردن تبلیغ را پس از نمایش ۵ثانیه تبلیغات فراهم کند و همچنین ردهبندی سنی تبلیغات و نوع تبلیغات برای گروههای سنی متفاوت پیش از این در دستورالعمل جداگانهای که برای صیانت از حقوق کودکان و نوجوانان در رسانههای صوت و تصویر فراگیر تدوین شدهاست را رعایت کند. همچنین در مدل اشتراک به همراه نمایش محتوای تبلیغاتی رسانه موظف است میزان زمان پیشبینی شده برای تبلیغ را به همراه تخمینی از حجم مصرفی پهنای باند به کاربر ارائه کند و کاربر باید از امکان تغییر کیفیت پخش تبلیغات برخوردار باشد.
طبق پیشبینیهای صورت گرفته در این دستورالعمل تأکید شده است که تبلیغ در سرویسهای پریمیوم ممنوع است یعنی در سرویسی که رایگان به کاربر ارائه نمیشود و کاربران برای نصب و شخصیسازی و آموزش و سایر خدمات هزینه پرداخت میکنند باید محتوایی که در اختیار آنان قرار میگیرد عاری از هر گونه تبلیغ باشد.
از شاخصهای عنوان شده برای سرویس پریمیوم، نبود دسترسی رایگان به هیچ یک از بخشهای خدمات، کیفیت بالای پخش محتوا، نمایش بدون تبلیغ، ارائه سرویس افزوده (امکان دانلود، بازدید آفلاین، نمایش در بیش از دو صفحه با یک اکانت وغیره) و دسترسی نامحدود به محتوای اختصاصی است.
هرچند که ساترا سعی کرده است که سرویسهای پریمیوم را با این تعریف از سرویسهای اشتراکی جدا کند، اما هنوز نمیتوان به صورت مشخص این مرزبندی را مشخص کرد بهگونهای که هرچند فیلیمو یا نماوا در تعریف مدل اشتراکی جای میگیرند، اما نمیتوان به صورت قطعی گفت که در دسته سرویس پریمیوم قرار ندارند.
از سویی دراین دستورالعمل تأکید کرده است که در مدل درآمدی مبتنی بر تبلیغات که کاربر اشتراکی برای محتوا پرداخت نمیکند، رسانه موظف است به کاربر در خصوص هزینهای که از طریق این مدل درآمدی برای کاربر ایجاد میشود اطلاعرسانی کند تا کاربر نسبت به آن آگاه باشد که برای تماشای یک محتوا، چه میزان هزینه با سناریوی تماشای تبلیغ پرداخت کرده است.
در این دستورالعمل بخشی به تبلیغ به کودکان اختصاص یافته است، به گونهای که پیشبینی شده رسانه باید حداقل یکبار از والدین برای نمایش تبلیغ برای کودکان از آنان اجازه بگیرد از سویی تبلیغات نامحسوس برای کودکان کاملاً ممنوع است.
طبق پیشبینیهای صورت گرفته در این دستورالعمل اگر قرار بر استفاده از اطلاعات کاربر برای تبلیغات باشد، رسانه باید حتما مجوزهای لازم از وی را دریافت کند و این مجوز را باید به صورت دورهای به کاربر اعلام کند و رسانه نباید بدون اجازه کاربران از دادههای شخصی آنها برای نمایش تبلیغات استفاده کند.
طبق آنچه در مقدمه این دستورالعمل آمده است، دامنه این دستورالعمل تمامی مشمولان تنظیمگری حوزه فعالیت ساترا را دربرمیگیرد و صرفاً به تبلیغات تجاری محدود است از همین رو تبلیغات حوزه مسئولیت اجتماعی و موارد غیر انتفاعی را شامل نمیشود.
ارتباط قلمرو این دستورالعمل با «حوزه صوت و تصویر فراگیر» نیز هم از حیث «موضوع تبلیغ» و هم «بستر تبلیغ» است. در شرایطی ساترا اقدام به تدوین قوانین مربوط به تبلیغات در حوزه رسانههای صوت و تصویر فراگیر کرده است که وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی متولی اصلی تدوین مقررات در حوزه تبلیغات است و موضوع قانونگذاری در حوزه تبلیغات آنلاین و فضای مجازی در دستور کار قرار گرفته است.
منبع: روزنامه جوان
|
نظر بدهید