تبلیغات انتخاباتی و هشدارهای مشفقانه

برادرانه توصیه می کنم تا در این ماه ها و روزهایی که از آنها بوی تبلیغات انتخاباتی به مشام می رسد مراقبت نمایند تا خدای نکرده از اعتبار آنها سوء استفاده نشود.

شارا، کاظم متولی به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراها نزدیک می شویم، طبیعتاً همه افراد و گروه ها اعم از سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی بنحوی و در مقدار و اندازه ای خواه ناخواه با این مقوله و پدیده مهم سال 1392 خورشیدی اگر نگوییم درگیر لااقل همراه و همساز می شوند. بعبارت دیگر انتخابات فی نفسه و جدای از دغدغه ها و تعلّقات خاص مردم به چگونگی برد و باخت ها بر روند گدران روزمره عمومی تاثیرات ناگزیر خواهد داشت، بویژه آنکه از تمهیدات و توصیه های مجموعه حاکمیت چنین بر می آید که انتخاباتی پر جوش و خروش و فراگیر مدنظر بوده و شرکت هر چه بیشتر نمایندگان آراء و سلایق گوناگون در این عرصه مطلوب و رضایت بخش تلقی می گردد.
 در حال و هوای تبلیغات انتخاباتی، نامزدها و مشخصاً آژانس های تبلیغاتی و ستادهای دیربط برای نفوذ در اذهان و افکار عمومی و اقناع و مجاب سازی آنها به رای دادن همه مساعی و تدابیر و مهارت ها را بکار می گیرند که البته می باید این اقدامات در قالب ها و برنامه هایی معقول، اخلاقی و قانونی انجام شود اما بعضاً در این عرصه به تلاش های مرموزانه، حاشیه ای، غیرمستقیم و خارج از عرف و فرهنگ اجتماعی نیز متوسّل می شوند و برای کسب شهرت و منزلت از هر وسیله و ابزاری هرچند خلاف موازین اخلاقی و قانونی دریغ نمی ورزند! در این میان اگر مقدور باشد از هر کس و هر سازمان و مجمع و عنوان و نام و نشانی به بهانه های مختلف بهره های تبلیغاتی می برند.
 چون بدون تعارف بعضی از نامزدهای انتخاباتی احتمالاً در این هنگامه و کارزار گوشه چشمی هم به روابط عمومی های سازمان ها و تشکل های علمی و صنفی آنها داشته و برای بهره گیری از ظرفیت ها و بضاعت های آنها برنامه ریزی می کنند لذا این قلم برآن شد تا در مقام حفظ کرامت ها و حرمت های علمی و حرفه ای دست اندرکاران و منتصبان به واحدهای روابط عمومی اختصاراً نکته هایی را زنهارگونه و مشفقانه یادآور شود، البته بدیهی است که در مبحث انتخابات وسایل تبلیغاتی آن دفاتر روابط عمومی های احزاب و گروه هایی که رسماً و مستقیماً حامی و کارگزار کاندیداهای مشخصی هستند در زمره مخاطبین این مقاله نمی باشند.
 اما همانطور که یاد شد ممکن است در جریان مبارزات و تبلیغات انتخاباتی برخی از مبلغان و حامیان بعضی از کاندیداها درصدد بهره جویی از امکانات نظری و علمی دفاتر روابط عمومی های سازمان ها و ادارات کشور و موسسات و انجمن هایی که با مقولات آموزشی و صنفی آنها مرتبط و منتصب می باشند برآیند، که در این راستا هوشیاری ها و توجهات شایسته و بایسته ای مورد طلب و انتظار می باشند. همواره یادمان باشد که مبداء و آغاز پیدایش دانش و هنر و حرفه روابط عمومی در جهان با شیوع دلزدگی ها و ملالت های عمومی از ترفند های تبلیغات یکسویه و جهت دار و پرحجم و ابهام آمیزی که در عرصه های مختلف در جریان بوده تجلی یافت و صداقت و صراحت بعنوان شاخصه های راهبردی در جای جای منابع آموزشی و حرفه ای روابط عمومی نقش بست و حک شد و از آن پس اعتمادسازی براساس اطلاع رسانی های واقعی بجای هیاهوهای توخالی تبلیغاتی مورد اهتمام قرار گرفت و خوشبینانه بیش از 60 سال است که در کشور ما نیز با استقرار واحدهای روابط عمومی از سوی مدیران و کارشناسان این واحدها و محققان و مدرسان ذیربط و مساعی کم و بیش تشکیلات و انجمن های روابط عمومی حتی المقدور در حفاظت از بی طرفی، امانت داری، شفاف سازی و آبروداری این واحدهای ارتباطی تلاش های لازم بعمل آمده است.
 
 مراقبت

 انسان ها در همه ابعاد و لحظات زندگی، در همه تحرکات و تنوعات امور به تلنگر و مراقبت کردن نیازمندند، در بی پروایی و به اصطلاح باری به هرجهت بودن، کردارها بسامان نمی شود و نقص و زیان و لنگی همواره آسیب رسان راهیان غفلت زده می باشند. لذا در مورد موضوع مورد بحث یعنی ایام و موسوم تکاپو ها و تبلیغات انتخاباتی نیز فعالان این عرصه روابط عمومی با مراقبت ها و تاملات مربوطه می توانند از لغزش های پیش رو مصون بمانند، در این راستا برخی از نکات ذیربط را یادآور می شود:
 1-  هرگونه حمایت های مالی، فنی، تبلیغاتی و امثالهم از سوی واحدهای روابط عمومی سازمان ها و بنگاه های دولتی بمانند دیگر ادارات و نهادهای رسمی به کاندیداها برحسب موازین قانونی ممنوع بوده و می باید از هر نوع جانبداری های غیرمستقیم و حاشیه ای نیز پرهیز شود.
 2-  تشکل ها و موسسات و انجمن هایی که با نام و نشان روابط عمومی شناخته می شوند بموجب مفاد اساسنامه های مصوب خود غیرسیاسی بوده و نوعاً در امور آموزشی و انتشاراتی، پژوهشی و صنفی فعالیت می کنند، این گونه موسسات که به نحوی در برگیرنده عضویت تعدادی از دست اندرکاران دفاتر روابط عمومی ها و کارشناسان مربوطه نیز می باشند، می باید با حساسیت بیشتر در صیانت و حفاظت از شئونات و ارزش های خود مقید باشند. در ایام و روزهایی که به انتخابات نزدیک می شویم و فضای عمومی عمدتاً در حال و هوای تبلیغات انتخاباتی قرار گرفته است افرادی زیرک با رندی و قیافه های حق بجانب ناگهان بیادشان می آید که چقدر خوب است تا یادبودها و تجلیل ها و همایش ها و اهدای لوح و تابلو و انجام سخنرانی برای بزرگداشت فلان و بهمان ها برگزار شود! که البته در بیان ضرورت برگزاری این گونه نمایش ها، بهانه هایی موهوم و آشفته ای را نیز عنوان می کنند و سرانجام بعضاً موفق می شوند تا بعضی از مسئولین، تشکل ها و انجمن های یاد شده را به برگزاری تجمع هایی به ظاهر علمی و پژوهشی را ترغیب و راضی نمایند. در این گردهمایی ها ضمن سخنرانی ها و اهدای جوایز و تعارفات معموله، آشکار و پنهان و عمدتاً غیرمستقیم به تبلیغات و چهره نمایی و بزرگ نمایی بعضی از کاندیداها می پردازند و شگفتا که از بذل و بخشش القاب دهن پرکنی مانند پدر، استاد، پیشکسوت، دکتر، پرفسور، اسطوره و چهره جاودان و … به بغضی از افرادی که انصافاً در این قواره ها نمی گنجند در این تجمع ها ابایی ندارند، در پایان بار دیگر از کلیه افراد و اشخاص حقیقی و حقوقی مرتبط با روابط عمومی که مکتب پاکی ها و فضیلت ها است دوستانه و برادرانه توصیه می کنم تا در این ماه ها و روزهایی که از آنها بوی تبلیغات انتخاباتی به مشام می رسد مراقبت نمایند تا خدای نکرده از ظرفیت ها و نام و نشان و اعتبار آنها سوء استفاده نشود.