بیانیه انجمن روابط‌عمومی ایران به مناسبت ۲۷ اردیبهشت، "روز و هفته روابط‌عمومی"

روابط‌عمومی، یک شغل اداری عادی به‌شمار نمی‌رود. روابط‌عمومی، یک حرفه عاشقانه و یک دل‌مشغولی تمام‌وقت است که گاه، مجبور می‌شوی تمام لحظه‌های زندگی‌ات را به آن اختصاص دهی.

« به نام خداوند جان وخرد »

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)|| فرارسیدن روز و هفته روابط‌عمومی در اولین سال قرن جدید (۱۴۰۱) را به محضر یکایک اعضای جامعه روابط‌عمومی ایران در سراسر کشور، تبریک و تهنیت می‌گوییم و خوشحالیم که امسال شاهد همگرایی و انسجام انجمن ها و تشکل‌های فعال در عرصه روابط‌عمومی هستیم.


قبل از هر چیز، باید یادآوری کنیم:
روابط‌عمومی، علم است.
روابط‌عمومی، فن است.
روابط‌عمومی، هنر است.


روابط‌عمومی، اگر خوب و درست انجام شود در برقراری و تقویت و تحکیم ارتباط و اعتماد با مخاطبان و تحقق اهداف موردنظر، موفق خواهد بود.


روابط‌عمومی، به مانند بسیاری از حرفه‌ها، عرصه‌ها و رسته‌های دیگر، به جز علم و آگاهی و دانش، به “عشق” هم نیاز دارد؛ عشق خدمت به مردم، عشق به مخاطبان و عشق به اعتلای کشور.


روابط‌عمومی، یک شغل اداری عادی به‌شمار نمی‌رود. روابط‌عمومی، یک حرفه عاشقانه و یک دل‌مشغولی تمام‌وقت است که گاه، مجبور می‌شوی تمام لحظه‌های زندگی‌ات را به آن اختصاص دهی.


از این‌رو جا دارد همه مسوولانی که عزم خدمت به مردم را شعار محوری خود اعلام کرده اند، جامعه روابط‌عمومی کشور و خواسته‌ها و مطالبات آنان را دریابند تا بتوانند به مدد استفاده از ظرفیت‌های تخصصی آنان و در سایه شناخت واقع بینانه از افکار عمومی و راه‌های اقناع آن، اهداف توسعه همه‌جانبه کشور را در مسیری مطلوب پیگیری کنند.

در آستانه روز و هفته روابط‌عمومی، انجمن روابط‌عمومی ایران، به‌عنوان اولین نهاد مدنی کشور در عرصه ارتباطات اجتماعی، با ۵۰ سال قدمت و ۳۰ سال حضور و فعالیت مستمر، از تمامی دست‌اندرکاران خدمت به مردم در همه بخش‌ها اعم از دولتی و غیردولتی و نهادهای عمومی دعوت می‌کند تا:


�” از انتصاب غیرکارشناسانه و خارج از ضوابط و معیارهای تخصصی در حوزه مدیریت روابط‌عمومی جدا” اجتناب کنند.
�” در انتخاب مدیران روابط‌عمومی وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، ادارات، موسسات و شرکت‌ها، در راستای التزام به شاخص‌های حرفه‌ای، حتی‌الامکان از مشاوره تخصصی نهادهای مدنی ارتباطات اجتماعی بهره گیرند.
�” پست سازمانی مناسب، برای مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی‌ها در ساختارتشکیلاتی پیش‌بینی کنند تا نیروهای کارآمد ارتباطی با شور و شوق و انگیزه‌های لازم، نقش آفرینی کنند.
�” به‌منظور تقویت بنیه علمی جامعه روابط‌عمومی کشور، از راه‌اندازی دوره کارشناسی ارشد روابط‌عمومی در مراکز آموزش عالی ذیربط حمایت شود.

انجمن روابط‌عمومی ایران
اردیبهشت‌ماه سال ۱۴۰۱