برندها چگونه داستان می‌گویند

مطالعات نشان داده است که گفتن یک داستان باعث می شود اطلاعات به یاد ماندنی‌تر شود. روانشناس جروم برونر دریافت که ما ۲۲ برابر بیشتر احتمال دارد که یک واقعیت را زمانی که در قالب یک داستان ارایه شده است به خاطر بسپاریم.

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)|| وقتی صحبت از داستان می شود، برندهایی که بیشتر می‌گویند، بیشتر می فروشند. در اینجا نمونه های بازاریابی داستان‌سرایی را از برخی از بزرگترین برندهای جهان بررسی می‌کنیم.


بازاریابی داستان‌سرایی چیست؟
 

مطالعات نشان داده است که گفتن یک داستان باعث می شود اطلاعات به یاد ماندنی‌تر شود. روانشناس جروم برونر دریافت که ما ۲۲ برابر بیشتر احتمال دارد که یک واقعیت را زمانی که در قالب یک داستان ارایه شده است به خاطر بسپاریم.

بازاریابی داستان‌سرایی به معنای استفاده از یک روایت برای انتقال پیام است. می تواند برای همه از استارتاپ های کوچک و شرکت های بزرگتر مفید باشد. هدف این است که بیننده را وادار کنیم چیزی را احساس کند – به اندازه ای که آنها را تشویق به اقدام کند. داستان‌سرایی در بازاریابی به مصرف‌کنندگان کمک می‌کند تا بفهمند چرا باید به چیزی اهمیت دهند، و این کار در انسانی کردن برند شما مؤثر است.

داستان‌سرایی در بازاریابی به فیلم محدود نمی شود. داستان ها را می توان به صورت تصویری، شفاهی یا نوشتاری بیان کرد و می توان آنها را در همه کانال ها گفت – از رسانه های اجتماعی گرفته تا بیلبوردها.

3 نمونه از بازاریابی داستان‌سرایی
 

بزرگ‌ترین برندهای جهان قدرت داستان‌گویی در بازاریابی را درک می‌کنند – در اینجا خلاصه‌ای از بهترین نمونه‌های بازاریابی داستان‌سرایی کوکاکولا، گینس و اپل آورده شده است:

دیزنی

دیزنی با داستان‌سرایی بیگانه نیست و این تبلیغ برای دیزنی لند پاریس نشان دهنده مهارت های این برند است.

این داستان دلگرم کننده جوجه اردک کوچکی است که یک کتاب کمیک دونالد داک را پیدا می کند و شیفته قهرمان جدیدش می شود. اما هوای بد نزدیک است و جوجه اردک و خانواده اش باید پرواز کنند و کتاب مصور محبوبش را پشت سر بگذارند.

خانواده قبل از اینکه خورشید دوباره ظاهر شود و به طور غیرمنتظره ای به دیزنی لند پاریس می رسند، یک شب سرد و مرطوب را تحمل می کنند، جایی که جوجه اردک توسط کسی جز دونالد داک استقبال نمی شود.

The Drum گفت: «همانطور که او با بت خود منقار به منقار می‌آید، بند قلب ما چنان محکم می‌کشد که احساس می‌کنیم در شرف ترکیدن است. دیزنی از طریق نمایشی هوشمندانه از انسان گرایی که در طول دهه ها به کمال رسیده است، شگفتی و هیجانی را که بچه ها نسبت به دیزنی لند پاریس احساس می کنند، به تصویر می کشد.

گینس

گینس برای ادامه کمپین طولانی مدت خود “ساخته شده از بیشتر”، که فراگیر بودن را در راگبی ترویج می کند، داستان واقعی باورنکردنی تیم راگبی زنان ژاپنی Liberty Fields RFC را برجسته می کند.

این فیلم در سال 1989 در توکیو شروع می شود و انتظارات جنسیتی از زنان در آن زمان را نشان می دهد – و سپس نشان می دهد که چگونه بازیکنان زن آن قراردادهای اجتماعی را برای نمایندگی کشورشان در جام جهانی زنان به چالش کشیدند.

این تبلیغ تلویزیونی همراه با یک مستند پنج دقیقه ای با دیدگاه های دست اول تیم راگبی لیبرتی فیلدز منتشر شد.

کوکاکولا

کمپین خلاقانه واقعیت افزوده (AR) کوکاکولا نشان می دهد، بازاریابی داستان‌سرایی می تواند در همه اشکال و انواع رسانه ها خلق و منتشر شود.

کلام پایانی


بازاریابی داستان‌سرایی برندها را قادر می سازد پیام های کلیدی را به گونه ای که نیازی به توضیح ندارد منتشر کنند. درک یک داستان معتبر و جذاب، صرف نظر از اینکه چند سال دارید، آسان است.

نویسنده: بل بوکر نویسنده ارشد محتوا
ترجمه: علیرضا شواخی زواره. کارشناس روابط‌عمومی‌ و ارتباطات
19 سپتامبر 2019