برندسازی پکن: چرا چین نیاز به کمک مؤسسات روابط عمومی غربی دارد

رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، که خواسته بود تا پکن نقش بیشتری را در سیستم حاکمیت جهانی داشته باشد، تشکیلات و سازمان های دولتی را برای پروژه «قدرت نرم» چین و برقرار ارتباط بهتر بین چین و جهان، از زمان کسب قدرت در نوامبر سال 2012، همسو نموده و به راه انداخت.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

 

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) به گفته چهار منبع مختلف، پنج مؤسسه جهانی روابط عمومی در حال تبلیغات برای دولت چین به منظور یک کمپین بالقوه جدید هستند، چرا که پکن سعی در برقراری ارتباط موثرتری با غرب دارد.

به گزارش گروه ترجمه شارا به نقل از شانگهای/ پکن (رویترز)، از جمله دلایل رقابت توسط شرکت های غربی پیشرو در روابط عمومی می توان به بحبوحه تشدید نظارت شرکت های چینی در خارج از کشور، سرکوب مخالفان در داخل و افزایش تنش ها در دریای چین جنوبی، اشاره نمود.

با توجه به چهار شخص و شرکت ارتباطی مشاهده شده توسط رویترز، اداره اطلاعات شورای دولت (SCIO)، بازوی اطلاعات و تبلیغات دولت، سخنرانی های از Hill+Knowlton ، Ketchum ، و Ogilvy Public Relations، شنیده است.

به گفته یکی دیگر از منابع، FleishmanHillard و Edelman نیز در جلسه مصاحبه حضور داشتند.

به گفته این منابع، هیچ قراردادی اعطا نشده است. آنها مطلع نبودند که آیا از هیچ موسسه روابط عمومی چینی نیز خواسته شده بود که معرفی خود را ارائه کند.

رئیس جمهور چین، شی جین پینگ، که خواسته بود تا پکن نقش بیشتری را در سیستم حاکمیت جهانی داشته باشد، تشکیلات و سازمان های دولتی را برای پروژه «قدرت نرم» چین و برقرار ارتباط بهتر بین چین و جهان، از زمان کسب قدرت در نوامبر سال 2012، همسو نموده و به راه انداخت.

“رفتار ناعادلانه”
یکی از مدیران اجرایی یکی از آژانس های که در مصاحبه حضور داشت می گوید: رهبری چین تشخیص داد که نیاز به برقراری ارتباط موثرتری با مخاطبان غربی دارد.
آن مدیر اجرایی افزود: “آن ها احساس می کنند که رسانه های خارجی رفتار ناعادلانه با آن ها دارند”.

یک مقام رسمی در بخش مطبوعاتی خود، زمانی که در مورد مصاحبه از او پرسیده شد، گفت: SCIOچین تماس خود را با رسانه های خارجی، اتاق های فکر و موسسات روابط عمومی، با هدف تشویق به درک بهتر از چین حفظ نموده است.

سخنگوی WPP، که مالک Hill+Knowlton می باشد، از اظهار نظر خودداری نمود. Ketchum نیز از اظهار نظر خودداری کرد. موسسه های FleishmanHillard، Ogilvy Public Relations و Edelman نیز به پیام های درخواست نظرات پاسخ ندادند.

بر اساس منابع، SCIO از مؤسسات روابط عمومی خواست تا در جلسات جداگانه ای، به معرفی خود بپردازند، تصور خود را در مورد مبرم ترین مشکلات چین تشریح نموده و تجربه و مهارت خود را در مدیریت اشکال جدید رسانه ها، نشان دهند.

این اولین بار نیست که دولت چین به موسسات روابط عمومی غربی برای تشریح شرایط خود رو آورده است. به عنوان مثال، دولت چین Hill+Knowlton را برای تبلیغ المپیک تابستانی 2008، در میان اعتراض های بین المللی پس از مسئله ایجاد شورش در تبت، استخدام نمود. تظاهرات کنندگان مسیر سنتی حمل مشعل را در سراسر جهان در آن سال دنبال کردند. موسسه امریکایی Weber Shandwick Worldwide نیز به چین در طول بازی های المپیک 2008 مشاوره داد.

مواجهه با بررسی های دقیق و موشکافانه
کمپین پیشنهادی در یک زمان بسیار مهم برای رهبری چین، هم در داخل کشور و هم در خارج از چین، مطرح شده است.

شرکت های چینی، بسیاری از آنهایی که تحت حمایت دولت هستند، مشغول قانون شکنی خرید خارج از کشور می باشند. آن ها اغلب با نظارت و بررسی کمیته سرمایه گذاری خارجی در ایالات متحده آمریکا (CFIUS)، که عهده دار ارزیابی پیامدهای امنیت ملی از مالکیت های خارجی است، مواجه می شوند.

چین برای عدم شفافیت در برقراری ارتباط با بازارهای مالی، به ویژه در ارز خارجی، در افکار بین المللی مورد انتقاد قرار گرفته است. لی کچیانگ بیان نموده است که چین در حال کار برای بهبود ارتباط خود با بازارهاست.

کمپین روابط عمومی تحت بررسی، همچنین با توجه به این که دولت کنترل خود را بر رسانه های داخلی و سخنرانی عمومی داخلی تقویت می کند، مطرح شده است.

در ماه ژانویه، سفرای ایالات متحده آمریکا، کانادا، آلمان، و ژاپن به طور مشترک نامه ابراز نگرانی خود را در مورد قانون جدید مبارزه با تروریسم، و پیش نویس قوانین امنیت سایبری و مدیریت سازمان های خارجی غیر دولتی (NGO ها)، که شامل سانسور گسترده نیز می شود، امضا کردند.

یکی از مدیران آشنا با این جلسات بیان می کند که، در ارائه های SCIO در ماه فوریه، مقامات دولتی نسبت به تعاملات قبلی با آژانس های روابط عمومی خارجی، علاقه بیشتری نشان دادند. او جزئیات مسئله را بیان نکرد.
 

منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)