بحران روایتگری و اعتماد عمومی در روابط‌عمومی؛ دانشگاه آزاد به سراغ راه‌حل حرفه‌ای می‌رود

 شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شارا) || رئیس دانشکده جامعه و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر نقش راهبردی روابط‌عمومی‌ها در هدایت افکار عمومی و مقابله با جنگ‌شناختی، از برنامه‌ریزی برای تأسیس دانشکده تخصصی روابط‌عمومی خبر داد.

دکتر اکبر نصراللهی در مراسم گرامیداشت روز جهانی ارتباطات و روز ملی روابط‌عمومی، با اشاره به اجرای «نظام‌نامه جدید دانشی» و طرح تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: بر اساس رویکرد تحولی ریاست دانشگاه، ساختار دانشگاه باید پاسخ‌گوی مسائل و چالش‌های کشور باشد. در این راستا، اعضای هیئت‌علمی علاوه بر ایفای نقش آموزشی، ملزم به فعالیت پژوهشی و فناورانه در قالب دانشکده‌های مأموریت‌مدار هستند؛ دانشکده‌هایی که بر حل مسائل پیچیده، چندوجهی و آینده‌نگر جامعه متمرکز خواهند بود.

وی با اشاره به یکی از چالش‌های اصلی کشور، اظهار داشت: «ناکارآمدی روابط‌عمومی‌ها به یک بحران تبدیل شده است و برای مقابله با این بحران، تأسیس دانشکده روابط‌عمومی در دستور کار دانشکدگان جامعه و رسانه قرار دارد که در صورت تأسیس آن، شناسایی و حل چالش‌های و مشکلات روابط‌عمومی‌ها و توانمندسازی مدیران و کارکنان آن در سراسر کشور به‌صورت شبکه‌های، مشارکتی و هم‌افزا در یک دانشکده موضوعی و تخصصی در یکی از واحدهای دانشگاهی پیگیری و اجرایی خواهد شد.»

نصراللهی با بیان اینکه تحولات جهانی، تحول در نظام آموزش عالی را اجتناب‌ناپذیر کرده است، از استادان و دانشجویان خواست با درک دقیق ابعاد این تحول، در اجرای نظام‌نامه جدید دانشگاه همکاری و مشارکت فعال داشته باشند.

نویسنده کتاب مدیریت پوشش اخبار بحران در رسانه‌های حرفه‌ای همچنین بحران روایتگری را از مهم‌ترین مشکلات فعلی روابط‌عمومی‌ها دانست و گفت: «روابط‌عمومی‌ها اگر روایتگر واقعیات و پاسخ‌گوی نیازهای مردم باشند، می‌توانند به معماران اعتماد و امید تبدیل شوند. اعتماد ساختنی است، نه دادنی؛ و این مهم تنها با عملکرد حرفه‌ای و روایت‌های به‌موقع، صادقانه و دقیق محقق می‌شود.»

وی افزود: «رسانه‌ها در زمین روابط‌عمومی‌ها بازی می‌کنند. خاستگاه و منبع اصلی خبر، روابط‌عمومی‌ها هستند و ضعف در روایتگری درست، یکی از دلایل آسیب‌های جدی رسانه‌ای در کشور به شمار می‌رود.»

نصراللهی روایتگری صحیح، سریع و متناسب با نیاز مخاطب را اساس ایجاد اعتماد دانست و هشدار داد: «روابط‌عمومی‌ها می‌توانند اعتبارزا یا اعتبارزدا، امیدساز یا امیدزدا، تسهیلگر ارتباط یا مخرب آن باشند.»

او با اشاره به ضعف‌های موجود گفت: «فقدان روایت، روایت‌های تأخیری، یک‌جانبه، شعاری و بدون شناخت مخاطب، آسیب جدی به اعتماد عمومی زده است. در مقابل، روایت‌هایی صادقانه، شفاف، تعاملی، جامع و مسئله‌محور، راه‌حل بسیاری از بحران‌ها خواهند بود.»

وی ریشه‌های بحران روایتگری در روابط‌عمومی کشور را ناشی از مجموعه‌ای از مشکلات قانونی، مدیریتی، فرهنگی، آموزشی و حرفه‌ای دانست و تأکید کرد: این وضعیت باعث آسیب‌پذیری کشور در برابر موج اخبار منفی و جنگ‌شناختی رسانه‌های معارض شده است.

این مراسم با حضور جمعی از استادان، کارشناسان و پیش‌کسوتان روابط‌عمومی در دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی برگزار شد.


انتهای پیام/