صنعت روابطعمومی هالیوود در سال ۲۰۲۵ با بحرانی ساختاری روبهرو شده است؛ بحرانی شامل کاهش پروژهها، بودجههای کمتر، موج اخراجها، شکایتهای حقوقی سنگین، جدایی استعدادها و فروپاشی شرکتهای بزرگ PR.
این مقاله توضیح میدهد چرا مدل سنتی روابط عمومی در هالیوود دیگر کارآمد نیست، چگونه آژانسها در حال تجزیه، ادغام یا تولد دوبارهاند، و چرا نسل جدید روابطعمومیها بهجای برند سازمانی به «سرمایه فردی» تکیه میکنند.
این گزارش همچنین به ریشههای مالی بحران، دعواهای حقوقی مطرح میان MPRM، 42West، R&CPMK و دیگر شرکتها، و نگرانی فراگیر صنعت درباره نبود مسیر روشن برای آینده میپردازد.
نویسنده: The Hollywood Reporter – نوشته Zohar Lazar
تاریخ انتشار: ۳ دسامبر ۲۰۲۵
منبع: The Hollywood Reporter
شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || روابطعمومی هالیوود همیشه با خبرسازی و مدیریت بحران برای دیگران سروکار داشته است، نه برای خودش. اما از پاییز گذشته، زمانی که بیلبوردهایی در لسآنجلس از هنرمندان میخواستند «از روابطعمومی خود تشکر کنید»، شرایط تغییر کرد. اینبار کسانی که همیشه پیامها را مدیریت میکردند، خودشان تبدیل به پیام شدند. تیمهای بحران، تیمهای بحران استخدام کردند، جدایی کارکنان به رویداد هفتگی تبدیل شد، پروندههای حقوقی روی هم انباشته شد و گفتوگوهای همه شرکتها حول یک موضوع مشترک میچرخید: صنعتی که زمانی بر پایه روابط و رازداری اداره میشد، اکنون بهنظر میرسد در حال جنگ با خودش است.
یکی از نمایندگان باسابقه میگوید: «از اواخر دهه ۹۰ چنین آشوبی ندیده بودم.» اشاره او به دوران ادغامها و جدایی استعدادها در آخرین تکانه بزرگ این صنعت است. «اما آن زمان پول فراوان بود. اکنون کمبود پول است و همه تلاش میکنند زنده بمانند.» یک مدیر روابطعمومی بازنشسته نیز وضعیت فعلی را چنین توصیف میکند: «بدترین دوران بود، بدترین دوران.»
اخراجها به پسزمینه دائم تبدیل شدهاند. ریاضیات این شرایط برای روابطعمومیها بسیار تلخ است. یک مدیرعامل سابق میگوید: «میشود فیلم یا سریال بدون روابطعمومی تولید کرد، اما نمیتوان روابطعمومی بود بدون چیزی برای تبلیغ.» با کاهش تولید سریالهای داستانی، کمپینهای کمخرجتر جوایز و بودجههای محدودتر، ریتمی که زمانی شغل روابطعمومی را تعریف میکرد، ناپدید شده است. چند نماینده که نامشان در این گزارش محفوظ مانده، از کمبود خروجیهای ملموسی گلایه دارند که قبلاً باعث میشد مشتریان احساس رسیدگی داشته باشند.
اما پروندههای حقوقی—موضوعی که همه روابطعمومیها میگویند از صحبت درباره آن خستهاند اما همچنان دربارهاش صحبت میکنند—بحث داغ فعلی است. نبرد حقوقی MPRM و شرکت رقیب 42West بهویژه بحرانی شده است. سپتامبر گذشته، مارک پوگاچفسکی، از بنیانگذاران MPRM، از 42West، سیلویا دشاروز، کیتلین مکگی و پنج نمایندهای که با آنها جدا شدند شکایت کرد و مدعی شد این افراد مشتریان AURA، Disney، Nat Geo و دیگران را با خود بردهاند. به گفته یک منبع، جدا شدن آنها «بهویژه ناجوانمردانه» بود، زیرا پوگاچفسکی در آستانه بازنشستگی بود و با مکگی و دشاروز توافق خرید اختیار امضا کرده بود. 42West نیز پیش از روز شکرگزاری واکنش نشان داد و ادعا کرد که شکایت MPRM بیاساس است و پوگاچفسکی محیط کاری «سمی» ایجاد کرده و «ذخایر نقدی رو به کاهش» شرکت را صرف «سبک زندگی لوکس» خود کرده است.
در همین حال، سال گذشته R&CPMK از مدیر پیشین خود، مارک اوونز، به دلیل جذب همکاران و بردن مشتریان برای راهاندازی شرکت جدید 2PM Sharp شکایت کرد. و البته پرونده جنجالی جاستین بالدونی و بلیک لایولی که زنجیرهای از شکایتها را به همراه داشته است: استِفنی جونز از Jonesworks علیه جنیفر ابل، ملیسا ناتان، بالدونی و Wayfarer Studios به اتهام جذب مشتریان، سرقت اسرار تجاری و طراحی کارزار تخریب شکایت کرد. بالدونی و Wayfarer نیز از روابطعمومی لسلی اسلوآن شکایت کردند (که یک قاضی نیویورکی در ژوئن پرونده را رد کرد). لایولی نیز از ناتان و ابل شکایت کرده است.
یکی از نمایندگان میگوید: «هیچ روابطعمومی در هالیوود نیست که از حرف زدن درباره این شکایتها خسته نشده باشد.» نماینده دیگری اضافه میکند: «آدم تعجب میکند چرا بعضیها توصیهای را که همیشه به مشتریانشان میدهند، خودشان رعایت نمیکنند و سکوت نمیکنند.»
در همین حال، شرکتها در حال فروپاشی، ادغام یا ظهور دوباره با ساختارهای تازه هستند. انحلال R&CPMK و احیای PMK Entertainment باعث شد سیندی برگر و آلن نیروب دوباره زیر برند معروف PMK فعالیت کنند؛ اینبار زیر مالکیت Acceleration Community of Companies، مجموعهای از آژانسهای روابطعمومی و بازاریابی متعلق به مایکل نایمن. بهار گذشته، استیون هووان، سایمون هالز، رابین باوم و اندی گلب شرکت Slate PR را منحل کردند و آژانس جدید Apex را راهاندازی کردند، در حالیکه اینا تریچوکاس گروه Ingenuity را تأسیس کرد. در ID PR نیز رفتوآمدها ادامه داشت: سال ۲۰۲۳، لیندسی کروگ و ریچل کارتن شرکت Origin Public Relations را تأسیس کردند؛ پس از آن، جیلیان روسکو شرکت Birch Public Relations را راهاندازی کرد و چند ماه بعد، نماینده دیگری از ID PR، الا پلاتکین، به آنها پیوست.
پس از سالهای همهگیری، جذابیت کار ۲۴ ساعته در یک شرکت بزرگ با هزینههای سنگین کاهش یافته، بهویژه زمانی که بازده شخصی تناسبی با فشار کار ندارد. روابطعمومیهای جوانتر، که چرخههای متعدد بیثباتی را از سر گذراندهاند، اکنون بیش از گذشته به شهرت فردی خود متکیاند. یکی از نمایندگانی که شرکت بزرگ را ترک کرده و کسبوکار خودش را راه انداخته، میگوید: «هویت حرفهای ما تغییر کرده است. ده سال پیش همه میخواستند در بزرگترین و بهترین شرکت باشند. حالا دیگر این موضوع تعریفکننده نیست؛ مردم میخواهند با کار و خلاقیتشان شناخته شوند.»
برای بسیاری از صاحبان آژانسهای مستقل، این آشفتگی به معنای سرازیر شدن پیشنهادهای خرید از سوی شرکتهای بزرگتر بوده—پیشنهادهایی که معمولاً رد میشوند. یکی از نمایندگان حوزه فیلم میگوید: «با دوستانی صحبت کردم که سالها پیش شرکتشان را فروختند. پرسیدم تجربهاش چطور بود؟ گفت: مثل این است که سالها مستقل زندگی کنی و بعد مجبور شوی آپارتمان خودت را تحویل بدهی و بروی خانه پدرت روی کاناپه بخوابی. نه، برای من مناسب نیست.»
با وجود این، هیچکس وانمود نمیکند میداند آینده به کدام سمت میرود. شرایط آنقدر مبهم است که نوعی طنز تلخ میان حرفهایهای روابطعمومی شکل گرفته. همان بیلبوردهای «از روابطعمومی خود تشکر کنید» که پاییز گذشته در شهر دیده میشد؟ در ابتدا قرار بود پیام طنزآمیزی از سوی روابطعمومیهایی باشد که از کارمزدهای پایین و توقعات بالا گلایه داشتند. اکنون اما بیشتر شبیه یک «سیگنال اولیه استیصال» به نظر میرسند.
یکی از پیشکسوتان صنعت میگوید: «تنها چیزی که میتوانم با قطعیت بگویم این است که هیچکس هیچچیز نمیداند. روابطعمومیها چه خواهند کرد؟ فیلمنامهنویسان چه میکنند؟ اتحادیهها چطور هنرمندان و نویسندگان را حفظ میکنند؟ در همه سطوح ابهام وجود دارد.»
روابطعمومی بازنشسته استودیویی نیز میگوید: «این شغل با سرعتی شگفتانگیز در حال دگرگونی است. آدمها تلاش میکنند خود را تطبیق دهند و البته، دایناسورها از بین خواهند رفت.»
با کلیک روی لینک زیر به کانال تلگرام ما بپیوندید:
برای اطلاعات بیشتر درباره روابط عمومی و اخبار سازمانهای مختلف، میتوانید به وبسایت شارا مراجعه کنید.
انتهای پیام/

نظر بدهید