شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)–|| الگوی کاربردی مدیریت استراتژیک شایعات درون سازمانی منطبق با سازمانهای ایرانی و برمبنای تحقیقات میدانی توسط دکتر احمد یحیایی ایله ای در نهمین کنفرانس حرفه ای گرایی در روابط عمومی تبیین شد.
دکتر احمد یحیایی ایله ای گفت: شایعات به شدت به فرایند فعالیتهای سازمانی آسیب می رساند؛ فعالیتها را کند می کند؛ کار گروهی را سست می کند؛ اقتدار مدیریت سازمان را تضعیف می کند؛ خوشنامی سازمانی را کمرنگ می کند و می تواند به شدت انگیزش کارکنان را کاهش دهد و بازگرداندن کارکنان به روحیه اول و تولید مجدد انگیزش زمان بر و هزینه بر است.
استاد حوزه ارتباطات و روابطعمومی اظهار داشت: آنچه در سازمانها برای پاسخگویی و حل چالش شایعات پیگیری می شود عمدتا موقت و با تاکید بر اطلاع رسانی و برخی موارد تاکید بر توسعه شفاف سازی است. در حالی که مدیریت شایعات چه برون سازمانی و چه درون سازمانی نمی تواند با تاکید مداوم بر اطلاع رسانی حل و فصل شود.
دکتر یحیایی ایله ای تاکید کرد که: با راهبردهای ساختاری، زمینه ای و رفتاری بصورت همه جانبه و یکپارچه می توان آثار مخرب شایعات درون سازمانی را کاهش داد و کنترل و مدیریت شایعات را به دست گرفت.
وی اذعان داشت که: تحقیقات میدانی نشان می دهد که تاکید و توجه به ابزار رسانه و اطلاع رسانی فقط ممکن است در کوتاه مدت به کاهش آثار و تغییر رفتار کارکنان سازمانها منجر شود و بی توجهی و عدم بکارگیری راهبردهای دقیق ساختاری و زمینه ای اثر راهبردهای اطلاع رسانی را نیز کمرنگ می کند و در بلند مدت اعتبار رسانه ها را نیز در ذهن مخاطبان کاهش می دهد.
دکتر یحیایی ایله ای تشریح کرد: بر مبنای این مدل راهبردهای ساختاری به نقش نظامهای انتصاب و ارتقاء، تشویق و تنبیه، ارزیابی عملکرد، پیشنهاد و انتقاد؛ راهبردهای زمینه ای به مدیریت ارتباطات غیررسمی، مهیا کردن فرصتها و کانالهای ارتباطی توسط مدیران و راهبردهای رفتاری به گونه های آموزش، اطلاع رسانی، تولید پیام، سرعت پاسخگویی، شکل دهی گروههای گپ و گفت غیررسمی می پردازد.
|
نظر بدهید