الگوهای ارتباطی راه و شهرسازی در مسیر پاسخگویی نرم و امیدآفرینی
زینب مسیبی دانشجوی دکتری ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شارا) || در عصر هوش مصنوعی، بنیان‌های ارتباطی تحت تأثیر کلان‌داده‌ها و فناوری‌های نوین متحول شده‌اند. دیگر دوره‌ی ارتباطات یک‌سویه به سر آمده و توسعه‌ی پلتفرم‌های آنلاین و بهره‌گیری از تحلیل داده‌ها باعث گسترش الگوهای دوسویه ارتباطی شده است. از این‌رو، بسترهای گفت‌وگوی پویا با جامعه‌ی هدف و شخصی‌سازی پیام‌ها برای فعالان حرفه‌ی روابط‌عمومی بیش از پیش فراهم شده است. گفت‌وگویی که همدلی و مشارکت آگاهانه مردم را در فرآیندهای پیشرفت و تعالی ارتقا می‌بخشد و همبستگی ملی و افزایش مسئولیت‌پذیری اجتماعی را به ارمغان می‌آورد.

اهمیت این رویکرد در عرصه‌ی راه و شهرسازی که با کیفیت زیست و آینده‌نگری شهروندان رابطه‌ی مستقیم دارد، دوچندان است چرا که وزارت راه و شهرسازی در خط مقدم توسعه‌ی کالبدی شهرها، ارتقای صنعت حمل‌ونقل و پیشبرد پروژه‌های زیربنایی قرار دارد و مأموریت‌ها زمانی به ثمر می‌نشینند که همراه با مشارکت مردم باشد. بر همین اساس، هنر و حرفه‌ی ارتباطات و اطلاع‌رسانی در وزارت راه و شهرسازی نقشی فراتر از انتقال پیام‌ها بر عهده‌ دارد و مبنای تعامل مؤثر و درک متقابل پایه‌ریزی شده تا ارتباطات مشارکتی به سنگ‌بنای ارتباط موثر با مردم تبدیل شود.

روایت‌گری امیدآفرین در چنین فضایی دیگر وعده‌ای انتزاعی نیست، بلکه ماحصل ارتباط شفاف، انسان‌مدار و مشارکت‌محور است که با تبیین درست اهداف و مزایای طرح‌های راهسازی و مسکن‌محور، شفاف‌سازی روندها و شنیدن دغدغه‌های مردم، می‌توان بستر اعتماد را برای اجرای پایدار سیاست‌های اجرایی فراهم آورد.

علاوه بر این، در دنیای امروز که کنشگری مدنی به ارتقای همبستگی اجتماعی کمک می‌کند، موفقیت پروژه‌های توسعه‌ای صرفا در شاخص‌های کمی نمود ندارد، بلکه در ارتقای اعتماد عمومی و پویایی سرمایه‌ی اجتماعی معنا پیدا می‌کند. در نتیجه، بازیگران فعال در عرصه ارتباطی قادر هستند، آینده‌نگر و خلاق با تلفیق قدرت فناوری و عقلانیت انسانی، مسیر هم‌صدایی و مشروعیت سازمانی را هموار سازند.

با این پیش‌فرض که هوش مصنوعی به ویژه پردازش زبان طبیعی، یادگیری ماشین و الگوریتم‌های شناختی نه‌تنها فرآیندهای اطلاع‌رسانی، بلکه ماهیت ارتباطات انسانی را دگرگون کرده‌اند؛ ارتقای جایگاه روابط‌عمومی به عنوان نهاد راهبردی در ارتباطات درون و برون سازمانی در زیست‌بوم جدید منوط به هوشمندسازی تعاملات، تحلیل پیش‌نگر مخاطب و تولید روایت‌های هدفمند بر پایه داده‌های عمیق و چندمنظوره است.

نباید فراموش کرد در کنار همه نوآوری‌ها، آن‌چه اصالت ارتباطات را حفظ می‌کند، «اصول اخلاق حرفه‌ای»، «درستی در روایت» و «پاسخگویی نرم» است. فناوری‌های نوین ابزار هستند و اعتماد را نمی‌توان به شکل مصنوعی ایجاد کرد. در فرهنگ داده‌محور با وجود این‌که هوشمندسازی ضروری است، اما انسان‌مداری، رمز ماندگاری محسوب می‌شود.

انتهای پیام/