افزایش ۵۰درصدی درآمد فعالان روابط عمومی در سال ۱۴۰۳ | تحلیل جامع سومین گزارش تریبون درباره وضعیت روابط عمومی ایران
سومین گزارش جامع روابط عمومی ایران نشان می‌دهد، درآمد متخصصان روابط عمومی در سال ۱۴۰۳ رشد چشمگیر ۵۰درصدی داشته و ارتباط با رسانه‌ها، پادکست‌ها و اینفلوئنسرها به مهم‌ترین وظیفه‌ی روابط عمومی‌ها تبدیل شده است.

🟦 سه نکته برجسته

💰 ۱. رشد چشمگیر درآمد متخصصان روابط عمومی
میانگین درآمد متخصصان روابط عمومی در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال قبل ۵۰درصد افزایش یافته است. این رشد در شرکت‌های خصوصی به ۴۱میلیون تومان در ماه رسیده و ارتباط مستقیمی با سطح تحصیلات و سابقه کاری دارد.

🏢 ۲. نقش پررنگ‌تر آژانس‌ها و تیم‌های تخصصی

در سال ۱۴۰۳، ۲۶درصد از سازمان‌ها از خدمات آژانس‌های روابط عمومی استفاده کرده‌اند. تولید محتوا، مدیریت شبکه‌های اجتماعی و برگزاری رویداد مهم‌ترین خدمات برون‌سپاری‌شده بوده‌اند.

📢 ۳. تمرکز بر رسانه‌ها و اینفلوئنسرها

۶۰درصد از سازمان‌ها ارتباط با اینفلوئنسرها و ۷۴درصد همکاری با پادکست‌ها را بر عهده تیم روابط عمومی گذاشته‌اند. ایجاد ارتباط مؤثر و پایدار با رسانه‌ها اکنون یکی از کلیدهای موفقیت در روابط عمومی است.


شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شارا) || تریبون در ادامه مسیر ۲ سال گذشته، سومین گزارش جامع روابط عمومی ایران را با هدف بررسی وضعیت این حوزه کاری در سال ۱۴۰۳ منتشر کرد. این گزارش براساس پاسخ‌های ۴۱۷ متخصص و فعال روابط‌ عمومی‌ به یک پرسشنامه آنلاین تهیه شده است و وضعیت روابط عمومی ایران را از ابعاد مختلف مورد بررسی قرار می‌دهد.

به گزارش شارا به نقل از تریبون، ۶۴درصد از مشارکت‌کنندگان در سومین پژوهش تریبون در حوزه روابط‌ عمومی آقا و ۷۰درصد از آنان ساکن پایتخت هستند. براساس داده‌ای این پژوهش، ۷۹درصد از متخصصان و فعالان روابط عمومی بالای ۳۰ سال سن و ۳۶درصد از آنان بیش از ۱۰ سال سابقه کار در حوزه روابط عمومی دارند. ۴۶درصد از مشارکت‌کنندگان در پژوهش تریبون در شرکت‌های خصوصی و ۲۵درصد از آنان در شرکت‌های خصوصی/دولتی فعالیت می‌کنند.


رشد ۵۰درصدی میانگین درآمد متخصصان روابط عمومی در سال ۱۴۰۳

میانگین درآمد متخصصان و فعالان روابط عمومی از ۲۴میلیون تومان در سال ۱۴۰۲ به ۳۶میلیون تومان در سال ۱۴۰۳ افزایش یافته است. درآمد ۴۸درصد از متخصصان روابط عمومی در سال ۱۴۰۳ بالای ۳۰میلیون تومان بوده است.

در سال ۱۴۰۳، میانگین درآمد متخصصان و فعالان روابط عمومی در سازمان‌های دولتی، شرکت‌های خصوصی، شرکت خصوصی/دولتی به‌ترتیب ۲۷، ۴۱، ۳۶میلیون تومان بوده است. هم‌چنین، میانگین درآمد متخصصان روابط عمومی با ۵ تا ۱۰ سال و بیش از ۱۰ سال سابقه کار به ترتیب ۳۶ و ۴۵میلیون تومان است.

داده‌های سومین گزارش جامع روابط‌ عمومی تریبون نشان می‌دهد، میانگین درآمد متخصصان و فعالان روابط عمومی در سال ۱۴۰۳ در پایتخت ۴۱میلیون تومان، در کلان‌شهرها ۲۶میلیون تومان و در مراکز استان و شهرهای کوچک ۲۵میلیون تومان بوده است. هم‌چنین، براساس داده‌های این گزارش، در حوزه روابط عمومی تحصیلات و درآمد همبستگی مثبت دارند. میانگین درآمد متخصصان و فعالان روابط عمومی با مدرک دکتری، ۴۳میلیون تومان است.


شرکت‌های B2C بیشترین بودجه روابط عمومی را دارند

طبق اعلام متخصصان روابط عمومی، در سال ۱۴۰۳ بودجه روابط عمومی ۴۲درصد از سازمان‌های دولتی، شرکت‌های خصوصی، شرکت‌های خصوصی/دولتی و سازمان‌های مردم نهاد کمتر از یک میلیاد تومان بوده است. این در حالی است که ۶درصد از کسب‌وکارها و سازمان‌ها در سال ۱۴۰۳ بیش از ۲۰میلیارد تومان بودجه به روابط عمومی اختصاصی داده بودند.

داده‌های سومین گزارش جامع روابط عمومی تریبون نشان می‌دهد، میانگین درآمد متخصصان و فعالان روابط عمومی در سال ۱۴۰۳ در پایتخت ۴۱میلیون تومان، در کلان‌شهرها ۲۶میلیون تومان و در مراکز استان و شهرهای کوچک ۲۵میلیون تومان بوده است. هم‌چنین، براساس داده‌های این گزارش، در حوزه روابط عمومی تحصیلات و درآمد همبستگی مثبت دارند. میانگین درآمد متخصصان و فعالان روابط عمومی با مدرک دکتری، ۴۳میلیون تومان است.


شرکت‌های B2C بیشترین بودجه روابط عمومی را دارند

طبق اعلام متخصصان روابط عمومی، در سال ۱۴۰۳ بودجه روابط عمومی ۴۲درصد از سازمان‌های دولتی، شرکت‌های خصوصی، شرکت‌های خصوصی/دولتی و سازمان‌های مردم نهاد کمتر از یک میلیاد تومان بوده است. این در حالی است که ۶درصد از کسب‌وکارها و سازمان‌ها در سال ۱۴۰۳ بیش از ۲۰میلیارد تومان بودجه به روابط عمومی اختصاصی داده بودند.

به‌علاوه، ۶۵درصد از متخصصان روابط عمومی اعلام کرده‌اند که عضوی از تیم‌شان در جلسات تعیین استراتژی سازمان‌ها حضور دارد. با این وجود، ۶۴درصد از متخصصان روابط عمومی اعلام کرده‌اند که بالاترین عضو تیم روابط عمومی محل فعالیت‌شان، سخنگوی سازمان نیست.


روابط عمومی‌ها مسئولان اصلی ارتباط با پادکست‌ها و اینفلوئنسرها هستند

بخش دیگری از سومین گزارش جامع روابط عمومی تریبون به بررسی ارتباط با رسانه‌ها اختصاص دارد. براساس داده‌های این بخش، ۳۴درصد از متخصصان روابط عمومی اعلام‌ کرده‌اند که ماهانه بالای ۶ خبر برای رسانه‌ها ارسال می‌کنند. «ارزش خبری بالا» و «ارتباط شخصی و دوستانه با خبرنگاران و سردبیران» به‌ترتیب بزرگترین عوامل افزایش انتشار خبر متخصصان روابط عمومی در رسانه‌ها هستند.

هم‌چنین، ۷۸درصد از مدیران سازمان‌ها و کسب‌وکارها بدون هماهنگی با تیم روابط عمومی، با رسانه‌ها مصاحبه انجام نمی‌دهند.

در ۶۰درصد از سازمان‌ها و کسب‌وکارها، ارتباط با اینفلوئنسرها برعهده متخصصان و فعالان روابط عمومی است. هم‌چنین، ارتباط ۷۴درصد از سازمان‌ها و کسب‌وکارها با پادکست‌ها از طریق تیم روابط عمومی انجام می‌شود.

بزرگترین انتظار از روابط عمومی‌ها حضور کافی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی است

«حضور کافی و موثر در شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها برای نشان‌دادن ارزش‌های برند»، «حفاظت و ارتقای خوش‌نامی برند» و «هم‌سویی اقدامات و فعالیت‌های روابط عمومی با اهداف سازمان»، بزرگترین انتظارات سازمان‌ها و کسب‌وکارها از تیم‌های روابط عمومی است.

«ارتقای خوش‌نامی برند و افزایش اعتماد در ذی‌نفعان» بزرگترین معیار متخصصان روابط عمومی برای سنجش میزان موفقیت است. بزرگترین معیار متخصصان روابط عمومی برای سنجش میزان موفقیت در سازمان‌های دولتی «افزایش اشتراک‌گذاری محتوا در شبکه‌های اجتماعی (Social Media Shares)» و در شرکت‌های خصوصی و خصوصی/دولتی «ارتقای خوش‌نامی برند (Brand reputation) و افزایش اعتماد در ذی‌نفعان» است.

«میزان دیده‌شدن محتوا در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی»، «نرخ تعامل در شبکه‌های اجتماعی» و «تعداد پوشش رسانه‌ای ارگانیک»، به‌ترتیب اصلی‌ترین شاخص‌های متخصصان برای اندازه‌گیری فعالیت‌های روابط عمومی است. به‌علاوه، «سختی‌ اندازه‌گیری فعالیت‌های روابط عمومی به واسطه عینیت کمتر اهداف آن»، «هم‌پوشانی فعالیت‌های روابط عمومی و مارکتینگ و سختی تفکیک تأثیر مجزای هر کدام از آن‌ها» و «نبود ذهنیت مدیریتی در تیم‌های روابط عمومی»، به‌ترتیب بزرگترین چالش‌های اندازه‌گیری فعالیت‌های روابط عمومی هستند.

بزرگترین چالش متخصصان روابط عمومی در سال ۱۴۰۳، به‌ترتیب «محدودیت بودجه»، «جذب و حفظ نیروی متخصص» و «تغییر نگاه به روابط عمومی با تغییر مدیرعامل یا ورود سرمایه‌گذاران سنتی» بوده است.


۲۶درصد از سازمان‌ها از خدمات آژانس‌های روابط عمومی استفاده می‌کنند

۲۰درصد از متخصصان روابط عمومی در سال ۱۴۰۲ اعلام کرده بودند که از خدمات آژانس‌های روابط عمومی استفاده می‌کنند. این میزان با ۳۰درصد رشد به ۲۶درصد در سال ۱۴۰۳ رسیده است. در سال ۱۴۰۳، میزان استفاده از خدمات آژانس‌های روابط عمومی در سازمان‌های دولتی، شرکت‌های خصوصی و شرکت‌های خصوصی/دولتی به‌ترتیب ۲۴، ۲۵ و ۳۳درصد بوده است.

«ارتباط با رسانه»، «تولید محتوا»، «برگزاری رویداد»، «سوشال لیسنینگ» و «مدیریت شبکه‌های اجتماعی»، به‌ترتیب بزرگترین فعالیت‌های برون‌سپاری شده به آژانس‌ها روابط عمومی در سال ۱۴۰۳ بوده است.

با کلیک روی لینک زیر به کانال تلگرام ما بپیوندید:

https://telegram.me/sharaPR

انتهای شارا/

برای اطلاعات بیشتر درباره روابط عمومی و اخبار سازمان‌های مختلف، می‌توانید به وبسایت شارا مراجعه کنید.