اعتماد، دستور جدید برای بازاریابی و تبلیغات
زمانی که مشتریان به پیام‌های بازاریابی اعتماد نداشته باشند، هیچ‌چیز نمی‌تواند آن‌ها را متقاعد کند. بازاریابان باید روی اعتمادسازی تمرکز کنند تا بتوانند در دنیای رقابتی امروز موفق باشند.

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شارا) || بازاریابی و روابط عمومی بیشتر بر دسترسی تأکید دارند، اما نکته مهم‌تر این است که به جای دیده شدن، چگونه می‌توان اعتماد ساخت. در حال حاضر، اعتماد در جامعه آمریکا کاهش چشمگیری داشته و این مسئله تأثیر زیادی بر کسب‌وکارها دارد. اگر مردم به شما اعتماد نداشته باشند، احتمال خرید از کسب‌وکار شما کاهش می‌یابد. این موضوع باعث می‌شود تا کسب‌وکارها برای جذب مشتری هزینه بیشتری کنند و مجبور شوند برای متقاعد کردن مشتریان تلاش بیشتری انجام دهند.

براساس نظرسنجی‌های متعدد، اعتماد در بازاریابی B2B (بیزنس به بیزنس) تأثیر زیادی گذاشته است. چرخه‌های فروش طولانی‌تر شده و نیاز به تعاملات بیشتری وجود دارد. در واقع، بازاریابی در هسته خود ارتباطات است که به ایجاد اعتماد کمک می‌کند. همین موضوع باعث می‌شود کاهش بودجه بازاریابی موجب طولانی‌تر شدن چرخه‌های فروش شود.

آمارهای مختلفی نشان می‌دهد که در زمینه اعتماد، وضعیت چندان مطلوب نیست. به عنوان مثال، تنها ۲۳ درصد از آمریکایی‌ها به دولت خود اعتماد دارند. همچنین، تنها ۳۶ درصد از مردم به رسانه‌ها اعتماد دارند و اعتماد به علم نیز پس از همه‌گیری به پایین‌ترین حد خود رسیده است. علاوه بر این، تنها یک سوم از کارمندان به رئیس خود اعتماد دارند و کمتر از نیمی از رهبران کسب‌وکار به کارکنان خود اعتماد دارند.

اما نکته جالب این است که مشتریان بیشتر از هر چیز به سایر مشتریان (۵۰ درصد) و سپس به کارمندان (۱۷ درصد) اعتماد دارند. در حالی که اعتماد به تأثیرگذاران رسانه‌های اجتماعی، روزنامه‌نگاران، افراد مشهور و مدیران اجرایی کمتر از ۱۰ درصد است. این آمار نشان می‌دهد که مشتریان به گفته‌های افراد واقعی که مشابه خودشان هستند، بیشتر اعتماد می‌کنند.

در بازاریابی B2B، آمار نشان می‌دهد که ۷۳ درصد از خریداران معتقدند که اکثر فروشندگان در تلاش برای جلب اعتماد کوتاهی می‌کنند. این موضوع به وضوح نشان می‌دهد که اعتمادسازی در بازاریابی و ارتباطات مهم‌تر از دیده شدن است. به همین دلیل، سوال اصلی برای برندها و تبلیغ‌کنندگان دیگر این نیست که چگونه دیده شوند، بلکه این است که چگونه در دنیایی که نفوذ روزافزون است و کسب اعتماد سخت‌تر از همیشه شده است، به آن‌ها باور داشته باشند.

تحقیقات اخیر از شرکت Praytell، یک شرکت بازاریابی و روابط عمومی، نشان می‌دهد که وقتی تصمیم به خرید گرفته می‌شود، ۲۴ درصد از پاسخ‌دهندگان به رسانه‌های سنتی و ۲۵ درصد به رسانه‌های نوظهور اعتماد دارند. اما جالب‌تر اینکه ۵۱ درصد از افراد ترکیبی از هر دو رسانه را ترجیح می‌دهند. این آمار نشان می‌دهد که بازاریابی باید روی ایجاد اعتماد متمرکز شود تا دیده شدن صرف.

زمانی که مشتریان به پیام‌های بازاریابی اعتماد نداشته باشند، هیچ‌چیز نمی‌تواند آن‌ها را متقاعد کند. بازاریابان باید روی اعتمادسازی تمرکز کنند تا بتوانند در دنیای رقابتی امروز موفق باشند.

نویسنده: فرانک استرانگ (Frank Strong)
تاریخ انتشار: ۱۵ آوریل ۲۰۲۵
منبع انگلیسی: Sword and the Script Media
منبع فارسی: شارا