اعتماد عمومی به رسانه‌ها در جهان؛ اندونزی و چین در صدر و ژاپن در قعر فهرست

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شارا) || در تاریخ 25 مارس 2025 نتایج تازه‌ترین گزارش Edelman Trust Barometer نشان می‌دهد که میزان اعتماد مردم به نهادهای رسانه‌ای در 28 کشور جهان با اختلاف چشمگیری همراه است.

به گزارش شارا، بر این اساس، چین و اندونزی با 75 درصد اعتماد در صدر قرار دارند، در حالی که ژاپن با 33 درصد پایین‌ترین سطح اعتماد را ثبت کرده است.

میانگین اعتماد به رسانه‌ها در اغلب کشورها نسبت به سال گذشته رشد اندکی داشته است؛ تنها در پنج کشور (چین، تایلند، آلمان، استرالیا و امارات) کاهش اعتماد گزارش شده است. بیشترین جهش سالانه در آرژانتین (+9 واحد درصد) و بیشترین افت در امارات (-4 واحد درصد) مشاهده شد.

نگاهی به تغییرات پنج‌ساله نیز نشان می‌دهد که عربستان سعودی (+15) و امارات (+6) بیشترین افزایش اعتماد را داشته‌اند؛ در مقابل، ژاپن، آلمان و ایالات متحده بیش از پنج واحد درصد کاهش را تجربه کرده‌اند.

کارشناسان دلایل بی‌اعتمادی به رسانه‌ها را در سه عامل اصلی می‌دانند: سوگیری سیاسی در گزارشگری، کاهش استانداردهای روزنامه‌نگاری و گسترش منابع اطلاعاتی جایگزین که اغلب روایت‌های متفاوت و ضد و نقیض ارائه می‌کنند.

انتهای پیام/