بمنظور پرهیز از اطاله قلم و نگارش مقالی بلند، فهرستی از پیش نیاز ها، الزامات و نکات اساسی و ذیربط در حرفه روابط عمومی را بشرح ذیل یادآور می شویم.
شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– بدون شک روابط عمومی یکی از مشاغل چند بعدی دنیای امروز است بسیاری از ویژگی ها، تخصص و علایق، هنر و خلاقیت، مدیریت و مطالعه، جوشش و ذوق درونی و عوامل بیشمار دیگری باید گردهم آیند تا دستاوردهای اثربخش این فن و هنر متجلی گردد.
بمنظور پرهیز از اطاله قلم و نگارش مقالی بلند، فهرستی از پیش نیاز ها، الزامات و نکات اساسی و ذیربط در حرفه روابط عمومی را بشرح ذیل یادآور می شویم. اما “نه به قصد خواندن و گذشتن” بلکه به قصد خواندن و ایستادن و به تأمل نشستن.
* عشق و تمایلات درونی نزد فعالان روابط عمومی یک ضرورت است وگرنه در میانه راه، طرق و حرفه دیگری را جستجو خواهند کرد!
* اگر نان از آرد تولید و ساخته می شود، فن روابط عمومی از “خلاقیت و نوآوری” مایه می گیرد و این یک حقیقت بزرگ و نهفته در دل این حرفه است.
* روابط عمومی مجموعه ای است از دانش و عشق، علم و هنر، ذوق و درایت و هریک از این ویژگی ها به تنهایی قادر به عملکردی واقعی و اثر بخش نیست.
* فعالان عرصه روابط عمومی، آراستگی ظاهری را باید در لیست باورهای اجتماعی و حرفه ای خود با خط درشت بنویسند و آنرا یک تشریفات سازمانی تلقی نکنند.
* دستیابی به حداکثر محبوبیت اجتماعی و سازمانی باید در صدر اهداف فعالان روابط عمومی باشد و در این راه عالمانه و صمیمانه بکوشند.
* کارشناسان و مدیران روابط عمومی نزد افکار عمومی باید از بالاترین درجه مقبولیت، اهلیت و مشروعیت علمی بهره مند باشند.
* اطلاع و اشراف به مبانی و اصول فرهنگی، سیاسی و اجتماعی جامعه و سازمان از شروط موفقیت در حرفه روابط عمومی است.
* تسلط نسبی و مطلوب به ادبیات و شهره به قدرت قلم و گزارش نویسی از نشانه های اهلیت کارشناسان روابط عمومی است.
* بهره مندی از فن بیان، گویش توأم با ادب و متانت و پرهیز از ادبیات مبتذل از آرایه ها و الزامات دیگر این حرفه است.
* آشنایی نسبی به اصول و فنون تهیه و تولید فرآورده های اطلاع رسانی و تبلیغی اعم از تولید فیلم، کتاب، روزنامه و مسایل پیرامونی مثل تدوین، صفحه آرایی، تنظیم متن و سناریو و…
* قدرت برقراری ارتباطات دوسویه و توانایی اثبات مقبولیت و اهلیت نسبی خود به مخاطب
* برخوداری از مهارت های کلامی، ارتباطی، گوش سپردن، فنون مذاکره، تکنیک های انتقال مؤثر پیام و …
* آشنایی و تسلط نسبی به مبانی هنری اعم از نقد و تحلیل های هنری و تیز بینی های حرفه ای
* بکارگیری خلاقیت و نوآوری در کلیه فعالیت ها و تلاش مجدانه جهت گریز از کمند تکرار کسالت آور.
* توانایی بالا در زیبایی شناختی و تقویت این حس در ادراکات فردی و بروز و ظهور آن در فعالیت های سازمانی و فرهنگی و رسانه ای.
* عملکرد متعادل ،منطقی و علمی و تقویت ویژگی های درونی جهت دستیابی به یک ساختار شخصیتی نافذ و فراگیر برای تمامی اقشار و طیف های سازمان جذاب و مطلوب باشد.( نه برای گروه و طیفی خاص)
* پرهیز از نگرش ها و عملکردهای تک بعدی و گرایش به یک مقوله خاص در فعالیت ها و غفلت از ماهیت منشور گونه و چند بعدی روابط عمومی.
* تلاش در جهت ایجاد ارتباطات دو سویه در درون سازمان با کارکنان و مدیران و در خارج از سازمان با نهادهای ذیربط فرهنگی، رسانه ای و اجتماعی.
* ایجاد زمینه های مساعد و جذاب برای جلب مشارکت های فکری و فرهنگی کارکنان از طریق ابتکار عمل های مختلف و خلاقانه
* تهیه و تولید مقالات علمی و فرهنگی و تخصصی در حوزه مسایل ذیربط سازمان و انعکاس در رسانه های مکتوب داخلی و بیرون سازمانی.
* تجلی علم و هنر و زیبایی در کلیه فعالیت ها فراموش نکنیم گاه متن، طرح و کیفیت نصب یک پلاکارد بیش از حد تصور ما عمق دانش ، هنر و لیاقت یک روابط عمومی و مدیریت آن را به نمایش می دهند.
* این واقعیت را باید پذیرفت:
قسمت اعظم ارتقاء اعتبار و شأن یک روابط عمومی بستگی به کمیت و کیفیت فعالیت ها و خلاقیت های خود آن روابط عمومی دارد.
* کار روابط عمومی ها در ساختار های صنعتی بسیار مشکل است چرا که مسایل استراژیک تر و مهمتری برای مدیریت در والویت است. اینجاست که خلاقیت و تفکر و نوآوری تیرکمان روابط عمومی است.
* صداقت، حسن نیت، مردمداری، تواضع، برخورداری مطلوب و جذاب اجتماعی بدون شک از زیر ساخت های شخصیت مدیران و کارشناسان روابط عمومی است.
* فراموش نشود شناخت زمان و مکان مناسب برای طرح مسایل و انجام فعالیت های روابط عمومی یک اصل اساسی است.
* غفلت از اصل مسلم مخاطب شناسی در فعالیت های روابط عمومی گاه ترجمان ضرب المثل ” زیره به کرمان بردن” و ” گاه سخنرانی در محفل کران” و یا” اجرای نمایش در محله کوران” خواهد بود.
*هرگاه تفاوت زیبایی این دو جمله به ظاهر مشابه را حس کردید می توان امیدوار بود که به دروازه های زیبایی شناسی و نوآوری نزدیک شده ایم.
“همکار گرامی حضور شما در این مراسم الزامی است”
“همکار گرامی حضور سبز شما در این مراسم موجب افتخار و امتنان ماست” دیده به انتظارتان می نشانیم.
* هر فعالیت کوچک و ریز روابط عمومی می بایست مجموعه ای بزرگ و عمیق از بررسی ها، تحلیل و هدفمندی را در پشت سر داشته باشد.
* و باید بدانیم اطلاع رسانی و انجام هر فعالیت در عرصه روابط عمومی آخرین حلقه زنجیر است. پیشتر باید صدها حلقه از نقد و نظر و بررسی و هدف بافته باشیم.
و پایان سخن اینکه:
ببخشائید زیره به محضر کرمانتان آوردیم. باشد تا با مشاهده فعالیت های زیبا و خلاقانه کلیه همکاران خوش ذوق روابط عمومی، کویر جانمان سیراب از بارش های بهاری گردد.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|
نظر بدهید