اصول رفتاری و اجرائی در حوزه اخلاق حرفه ای روابط عمومی را بدانید

در این گزارش بر اساس مصوب ۲۰۱۱ میلادی (انجمن بین المللی جهانی روابط‌عمومی) اصول رفتاری و اجرائی در حوزه اخلاق حرفه ای روابط عمومی را تشریح می کنیم.

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی یران (شارا)|| در این گزارش بر اساس مصوب ۲۰۱۱ میلادی (انجمن بین المللی جهانی روابط‌عمومی) اصول رفتاری و اجرائی در حوزه اخلاق حرفه ای روابط عمومی را تشریح می کنیم.

اصول رفتاری و اجرائی در حوزه اخلاق حرفه ای روابط عمومی عبارتند از:


۱- رعایت: بر اساس دستورالعمل اجرائی رعایت اصول منشور سازمان ملل متحد و اعلامیه جهانی حقوق بشر الزامی است.


۲- صداقت: بر اساس دستورالعمل اجرائی صداقت همراه با شرافت باید درعمل کلیه کارکنان مشاهده شود تا موجب جلب اعتماد عمومی گردد.


۳- گفتگو: بر اساس دستورالعمل اجرائی یکی از مهمترین راه های برقراری جوی و فضای اخلاقی، فرهنگی و خردمندانه ایجاد فضای گفتگو تقویت و تشویق آن است.


۴- شفافیت: بر اساس دستورالعمل اجرائی همواره در بیان موضع یا مسئولیت امری نام خود، سازمان به طور صریح و شفاف اعلام گردد.


۵- تضاد: بر اساس دستورالعمل اجرائی هر گونه برخورد و ناسازگاری حرفه ای به شدت اجتناب گردد زیرا موجب بروز اختلاف خواهد شد.


۶- محرمانه بودن: بر اساس دستورالعمل اجرائی اطلاعات محرمانه نباید در اختیار همگان باشد و کسانی که این نوع اطلاعات را در اختیار دارند نباید موجب مباهات آنان شود.


۷- صحت: بر اساس دستورالعمل اجرائی به منظور اطمینان یافتن از صحت و درستی یک گزارش تمامی اطلاعات و منابع اطلاعات مورد بررسی دقیق قرار گیرد.


۸- دروغ و نادرستی: بر اساس دستورالعمل اجرائی تمام سعی دقت و توان باید به کار گرفته شود که از انتشار هر گونه دروغ و یا نادرستی (عمدی/ سهواً) جلوگیری شود در صورت بروز فوراً تصحیح گردد.


۹- فریبکاری: بر اساس دستورالعمل اجرائی هرگز نباید اطلاعات بر مبنا و پایه فریبکاری و یا از طریق نادرست قرار داشته باشد.


۱۰- افشاء: بر اساس دستورالعمل اجرائی افشاء و بر ملاء‌کردن هر گونه اطلاعات سازمانی و تشکیلاتی از سوی افراد صلاح نمی باشد و به مصلحت سازمان نخواهد بود.


۱۱- سود: بر اساس دستورالعمل اجرائی سود و کسب سود در واقع برای مراجع دولتی و افرادی که کارگزار دولتی هستند قرار نمی گیرد.


۱۲- حق الزحمه: بر اساس دستورالعمل اجرائی ضمن در اختیار گذاشتن سرویس ها، آمار اطلاعات و خدمات تخصصی می بایست در صورت امکان نسبت به دریافت وجه امتناء ورزند.


۱۳- هدیه: بر اساس دستورالعمل اجرائی به طور مستقیم، غیر مستقم دریافت هر گونه پول، هدیه خاصه برای نمایندگان و کارگزاران دولت رسانه و سایر ذی نفعان پیشنهاد نمی گردد.


۱۴- نفوذ: بر اساس دستورالعمل اجرائی هیچ گونه اقدامی که موجب تاثیر نامطلوب و نا به جا از سوی فرد بر سازمان، دولت و رسانه وارد گردد قابل قبول نمی باشد.


۱۵- رقباء: بر اساس دستورالعمل اجرائی عملاً لطمه ای که به وجه و اعتبار سایرین نیاورد مورد تایید می باشد.


۱۶- نق زدن/ غرزدن: یکی از شیوه های فریبکاری یا روش های جلب نظر یا به دست آوردن جنبه های از ترهم دیگران که مورد تایید از لحاظ اخلاق حرفه ای نمی باشد.


۱۷- استخدام: در موقع استخدام کارکنان از سوی مراجع دولتی یا قوانین استخدام و کسب اطلاعات شخصی آنان چه در صورت استخدام چه عدم استخدام اطلاعات افراد محفوظ بماند.


۱۸- همکاران: اصول و ضوابط فوق الذکر به عنوان یک وظیفه حرفه ای برای کلیه کارگزاران روابط عمومی در سراسر جهان مورد قبول می باشد و اعضای انجمن جهانی از آن حمایت کامل دارند و در صورت بروز و آشکار شدن نقض این اصول ۱۷ گانه بالا شیوه های انضباطی انجمن بین الملل در این ارتباط به کار گرفته می شود.

یک کارشناس روابط عمومی

 منبع:  danestanyonline