اصول اخلاقی تبلیغات

حوزه تبلیغات در تاریخچه بسیار طولانی خود، مقرراتی عمومی برای رفتار آژانس های تبلیغاتی تدوین کرده است. این حوزه بسیار پیچیده‌تر از آن است که بتوان در قالب چند اصل، قوانین آن را برشمرد.

شارا– حوزه تبلیغات در تاریخچه بسیار طولانی خود، مقرراتی عمومی برای رفتار آژانس های تبلیغاتی تدوین کرده است. این حوزه بسیار پیچیده‌تر از آن است که بتوان در قالب چند اصل، قوانین آن را برشمرد اما در زیر به برخی مقرراتی که تبلیغات باید بر اساس آن‌ها ساخته می شوند، می‌پردازیم.

صداقت
• شاید بیشترین نگرانی در حوزه اخلاق تبلیغات رعایت صداقت باشد. با ارائه مشوق های قوی برای فروش محصول با هر هزینه‌ای، تبلیغ کننده کالا شاید فشار برای نه فقط اغراق جهت فروش محصول بلکه کذب بودن ادعاهای آژانس تبلیغاتی را احساس کند. اگرچه منافع کوتاه مدت شاید عدم صداقت را به طور موقتی ارزشمند نشان دهند اما مشهور شدن یک شرکت به دروغ گویی و دغل کاری شاید به تصویر برند آسیب بزند.

دستکاری
• نگرانی‌های اخلاقی راجع به دستکاری در تبلیغات شبیه به استرس‌های ناشی از عدم صداقت و دروغ گویی هستند. در تئوری، برای یک تبلیغ کننده امکان فروش یک محصول از طریق تکنیک‌های دستکاری و بازی با علایق اصلی و واکنش‌های یک مصرف‌کننده وجود دارد. استفاده از فرصت‌های مختلف شامل بازی با تمایل مصرف‌کننده برای سود بردن از یک موقعیت خاص شاید مثالی از این نوع تاکتیک باشد. بار دیگر، اگرچه شاید این نوع استراتژی در رفتار با مصرف‌کنندگان در کوتاه مدت خوب نتیجه دهد اما احتمالا به برند ضربه خواهد رساند.

هزینه‌ها
• از لحاظ اخلاقی، آژانس‌های تبلیغاتی وظایف خاصی نسبت به مشتریان خود بر عهده دارند. آژانس تبلیغاتی باید اطمینان دهد که مشتریانش به بازدهی مناسب بر اساس بودجه خود هم در حوزه تبلیغات و هم در رابطه با آژانس تبلیغاتی دست می‌یابند. امکان تفکر درباره کسب درآمد و بی توجهی به تاثیر تبلیغات از سوی آژانس تبلیغاتی وجود دارد، اما روشی نا موفق در حفظ مشتریان در بلند مدت محسوب می‌شود.

منطق
• تبلیغ کننده‌ای که دوست دارد به بالاترین استاندارد های اخلاقی دست یابد تلاش خواهد کرد تا با منطق و هوشمندی موجب جذب مصرف‌کنندگان به سوی خود شود. اگرچه این ایده‌آلی است که شاید به طور کامل محقق نگردد، اما همان هدفی است که بسیاری از بازاریابان اغلب برای نیل به آن مبارزه می‌کنند. صداقت و درستی در واقع جایگاهی بسیار ارزشمند در صنعت تبلیغات دارند. تبلیغات اخلاقی، معمولا بهترین راه برای محصولی با کیفیت بالا در کوتاه مدت و بلند مدت به شمار می‌رود.

منبع: ام‌بی‌ای‌نیوز