اشغال جایگاه روابط عمومی توسط غیر‌متخصصان خطر بزرگی است

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)- مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران گفت: باید جایگاه، تخصص و دانش مدیران روابط عمومی را ارتقا‌ دهیم.

 

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

 

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران گفت: باید جایگاه، تخصص و دانش مدیران روابط عمومی را ارتقا‌ دهیم.

 

داوود زارعیان در حاشیه برگزاری همایش افکارسنجی در روابط عمومی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرمان اظهار داشت: اساس موفقیت روابط ‌عمومی در شناخت و نیاز مخاطب است. یکی از موضوعات بسیار مهمی که ما معتقدیم در بسیاری از استان‌های کشور مغفول مانده بحث روابط عمومی است و جایگاه افکار عمومی نزد مسئولان کشوری و تصمیم‌گیرهای سازمانی است و در استان کرمان هم در این زمینه هم بخش خصوصی و هم بخش دولتی توجه ویژه‌ای داشته باشد.

 

زارعیان عنوان کرد: نیازهای افکار عمومی همان کسب اطلاعات از سازمان‌ها و عمل بر مبنای آن اطلاعات است باید پاسخ‌گو باشد و از طرف مقابل سازمان‌ها باید نیازهای مردم را مورد شناخت و ارزیابی قرار دهند و بر آن اساس تصمیم بگیرند.

 

مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران گفت: ما وقتی وظایف روابط عمومی را مورد بررسی قرار می‌دهیم اگر برای آن 10 وظیفه متصور باشیم یک وظیفه آن خدماتی و 9 وظیفه دیگر آن مدیریتی و علمی است، اما وظیفه خدماتی برجسته‌تر از وظیفه علمی و مدیریتی است.

 

زارعیان بیان کرد: معتقدم روابط عمومی می‌تواند مشاور مدیر در تصمیم‌گیری، اداره سازمان، برخورد با بحران‌ها، اعتماد‌سازی و جلب افکار عمومی باشد، اما این نگاه بیشتر به سمت و سوی کارهای فرهنگی، خدماتی و بخشی خدمات فرهنگی سوق پیدا کرده و خوب طبیعتا خروجی خوبی برای سازمان‌ها ندارد. زمانی که یک فرد وارد سازمان یا اداره می‌شود و نیاز به کسب اطلاعات، آموزش، راهنمایی، مذاکره‌ و مشاوره‌ دارد باید به روابط عمومی مراجعه کند.

 

این استاد علوم ارتباطات گفت: برای رسیدن به این اهداف باید روابط عمومی‌ها برنامه محور شوند و برنامه‌ای را تدوین کنند، برای ارتباط با مردم به شیوه‌های مختلف کانال‌ها و ابزارها را معرفی و وظیفه خود را انجام دهند.

 

زارعیان با اشاره به اینکه روابط عمومی زمانی می‌تواند موفق باشد که مدیریت از آن حمایت کند، ادامه داد: مدیریتی از روابط عمومی حمایت می‌کند که در این زمینه آشنایی کامل داشته باشد‌ و باید مدیران را نسبت به عملکرد روابط عمومی آشنا کنیم.

 

وی عنوان کرد: من معتقد هستم اگر در استان کرمان سه گروه، مدیران روابط عمومی، مدیران سازمان‌ و رسانه‌ها نسبت به روابط عمومی حساس شوند آن توسعه پیدا می‌کند و رسانه‌ها خیلی می‌توانند در این زمینه نقش داشته باشند.

 

مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران خاطرنشان کرد: رسانه‌ها باید مدیران روابط عمومی را به عنوان سخنگوی مدیران بپذیرند و اگر مدیر روابط عمومی مطلبی را گفت منتشر کنند‌ و این موارد می‌تواند ارتقای جایگاه روابط عمومی‌ها را کم‌کم به وجود آورد.

 

زارعیان با اشاره به اینکه مهمترین ضعف روابط‌ عمومی‌ها در ایران ضعف مدیران روابط عمومی است، اذعان داشت: اگر مدیران روابط عمومی از وظایف خود آگاه نباشد، هر کسی و در هر جایگاهی که بخواهد این رشته را توسعه دهد موفق نمی‌شود و ما برای حل این مسئله به آموزش مدیران روابط عمومی توجه کنیم.

 

وی افزود: ما باید درخصوص انتصاب مدیران روابط عمومی ضمن اینکه به تجربه و تخصص توجه می‌کنیم، آموزش‌های شروع کار و حین کار را برای آنها در نظر گرفته شود و در غیر اینصورت روابط عمومی رشد پیدا نخواهد کرد. بعضی از مدیران روابط عمومی خود وظایف حوزه کاری خود را نمی‌دانند که به مدیرانشان بگویند، من معتقدم اگر مدیران روابط عمومی به وظایف خود آگاه باشند می‌توانند مدیر سازمان را توجیه کنند.

 

مدیرکل روابط عمومی شرکت مخابرات ایران بیان کرد:  با مطالعه‌ای که در بحث وضعیت روابط عمومی‌ها در کشور داریم، نشان می‌دهد این جایگاه توسط غیر‌متخصصان اشغال شده و این خطر بزرگی است.

 

زارعیان عنوان کرد: حوزه‌‌های تخصصی ما که همان ارتباطات و روابط عمومی است وارد تخصصی دیگر نشده، اما سایر حوزه‌های تخصصی وارد حوزه روابط عمومی ‌شده‌اند، البته من همه را رد نمی‌کنم بعضی‌ از افراد غیر‌متخصص در این حوزه توانمند هستند و البته اکثر آنها تخصص لازم را ندارند. ‌بسیاری از سازمان‌‌ها که من با کارشناس آنها در ارتباط هستم، می‌گویند عامل اصلی عدم ارتباط ما مدیر سازمان ما است که هر نوع مصاحبه، مذاکره و … را رد می‌کند.

 

زارعیان تصریح کرد: ما باید جایگاه، تخصص و دانش مدیران روابط عمومی را ارتقا‌ دهیم تا روابط عمومی رشد پیدا کند در غیر اینصورت به جایی نخواهیم رسید.یکی از اشکالاتی که در زمینه روابط عمومی‌ها داریم‌ جابه‌جایی مکرر مدیران روابط عمومی است و بیشتر به سلیقه مدیران روابط عمومی انتخاب می‌شوند.