شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || اگرچه بیست و هفتم اردیبهشت در تقویم رسمی بهعنوان روز ارتباطات و روابط عمومی نامگذاری شدهاست، اما ارزیابی ها نشان و می دهد این روز در اصل مربوط به روز ارتباطات از منظر تکنولوژی مخابراتی است. این ابهام و درواقعرهمپوشی ، زمانی در شورای اطلاعرسانی دولت مطرح و مورد بررسی قرارگرفت تا روزی که مناسبت بیشتری با حوزهی ارتباطات اجتماعی دارد، بهعنوان روز روابطعمومی انتخاب شود.
سرمقالهی شمارهی هفتاد و شش نشریهی روابطعمومی ( ارگان انجمن روابط عمومی ایران،به قلم زندهیاد م. مطهرینژاد) نیز همان ایام به این مقوله پرداخته و یادآور شده بود که:
“بیست و هفتم اردیبهشت” روز ازتباطات و روابطعمومی” در ایران و” روز جامعهی اطلاعاتی و ارتباطاتی” در سایر کشورها “روز جهانی مخابرات” نامیده میشد. اما این روز در ایران، مثل همه جای جهان ” روز جهانی جامعهی اطلاعاتی” نام گرفت.
حقیقت اینست که این روز در جهان، همان “روز جهانی جامعهی اطلاعاتی و ارتباطاتی” نام دارد. اتحادیهی جهانی مخابرات (ITU) هر سال برای این روز شعاری تعیین میکند تا جهان در توسعهی امکانات ارتباطی و بهکارگیری تکنولوژیهای نوین ارتباطی، تحقق آن شعار را هدف قرار دهد…”
از آن پس برای انتخاب روز روابطعمومی، پیشنهادهای متنوعی در مقاطع زمانی مختلف مطرح شده است که به تفاهم جمعی دست کم درمیان نهادهای مدنی فعال در حوزه ارتباطات اجتماعی نرسیده و تا دستیابی به چنین تفاهمی ، بررسی و مطالعهی بیشترضرورت دارد.شاید تمرکز بر چند رخداد تاریخی و نیز توجه به نقش و تاثیرگذاری برخی شخصیت های علمی در عرصه علوم ارتباطات اجتماعی بتواند به کوشندگان این راه برای اجماع نظر و نتیجه گیری کمک نماید.
برخی فعالان روابطعمومی کشور معتقدند تعیین سالروز تشکیل اولین دفتر روابطعمومی در شرکت ملی نفت ایران در سال1330، به عنوان روز “روابطعمومی”، میتواند در دستورکار قرار گیرد.
برخی دیگر، یکم مهرماه 1346 را که مقارن با گشایش اولین دورهی کارشناسی روابطعمومی و تبلیغات در دانشکدهی علوم ارتباطات اجتماعی است، روز مناسبی برای این نامگذاری پیشنهاد کرده اند.
همچنین از دیرباز برخی از شاگردان شناخته شده ی مرحوم استاد دکتر حمید نطقی، برای قدردانی از تلاشهای این استاد فرهیخته، در زمینهی پایهگذاری روابط عمومی نوین در ایران، زادروز ایشان را انتخابی مناسب به این منظورعنوان کردهاند.
به هر حال انتخاب روز ملی یا جهانی روابط عمومی میتواند در نشستی با حضور استادان، پیشکسوتان و خبرگان حوزهی ارتباطات اجتماعی و روابطعمومی مطرح و دربارهی آن بهطور همهجانبه، بحث، گفتوگو و جمعبندی شود و نتیجهی آن از طریق مبادی ذیربط برای اقدامات بعدی پیگیری گردد.
امید است این موضوع از حد بررسی های رسانه ای بگذرد و در سال آتی “روز روابطعمومی” به صورتیکه درخور شأن و جایگاه این هنر ـ فن و ارزشهای بلند انسانی و مردمی آن است، با هویتی مستقل از دیگر مناسبتها، نامگذاری و مبنایی برای جلب توجه افکار عمومی به اهمیت آن گردد.
عنوان نشست امروز “ساخت پل وعبور از قطبی شدن” که از طرف جامعه جهانی روابطعمومی وارتباطات تعیین شده، مشابه همان عنوانی است که از طرف استاد دکتر هادی خانیکی چند سال پیش در مقالهای با عنوان ” دکتر نطقی و آورده هایش به حوزه روابط عمومی” در کتاب روابط عمومی درتئوری وعمل (انتشارات “تماس”) مطرح شده است. جالب این که این موضوع هم مانند انتخاب روزجهانی روابط عمومی که از طرف اقایان مهدی باقریان وهوشمند سفیدی به انجمن جهانی روابط عمومی، پیشنهاد شده بود ریشه ی ایرانی دارد. نکته ای که اهمیت توجه به دیدگاههای کارشناسی اندیشه ورزان کشورمان را یادآوری می کند.
در مورد وزندهیژگیرها و جایگاه علمی یاد دکتر حمید نطقی نقل قولهای متعددی از طرف شاگردان این شخصیت کم نظیرعلوم ارتباطات اجتماعی مطرح شده است که به چند نمونه از آن دراین نوشته اشاره میشود:
دکتر محسنیانراد: دکتر نطقی مفهوم کامل روابط عمومی است.
پروفسور باقر ساروخانی: دکتر نطقی، روابط عمومی رابه عنوان دانش، به عنوان مهارت وبه عنوان دانایی نهادینه کرد.
دکتر علی اکبر فرهنگی: اگر در جامعهشناسی نام مرحوم دکتر غلامحسین صدیقی ودر اقتصادمرحوم دکتر پور همایون را داشتیم در روابط عمومی بیشک نام بلندآوازه مرحوم دکتر نطقی بر تارک این نظم حرفهای در دانشگاه میدرخشد.
دکتر نطقی علاوه بر علم و آگاهی وسیع که در علوم ارتباطات داشت، انسانی وارسته، آزاده، و در برابردیگران افتاده و بی ادعا بود.
دکتر هادی خانیکی: هرکس به میدان روابطعمومی پا میگذارد نخست باید خود به زیبایی در گفتار ورفتار شهره شود و پیش از چشمها، بر دلها بنشیند؛ دکترنطقی چنین بود.
دکتر حسین افخمی: درک درست فلسفه روابط عمومی ایران با شناخت دکتر نطقی وآثار وی گره خورده است. عملی شدن این امر مهم همت والای مراکز مطالعاتی را میطلبد.
ابراهیم رستمیان مقدم، روزنامه نگارپیشکسوت و از شاگردان این استاد : استفادهی هوشمندانه و خلاقانه از ظرفیتهای ادبیات و هنر برای انتقال مفاهیم انسانی و عاطفی در علوم ارتباطات از اهمیت ویژهای برخوردار است ؛ دکتر حمید نطقی، در این عرصه نیزاستاد بود.
دکتر حسن نمکدوست: همان بود که میبایست، دانشگری خوشفکر، خوشصحبت، خوشلهجه، صمیمی، فروتن وهمیشه لبخند برلب. آدمی باید بسیار خوشبخت باشد که تمامی نشانههای فرزانگی را یکجا داشته باشد.
در پایان یاد و خاطره ی این شخصیت برجسته، فروتن و سختکوش در معرفی و توسعه کیفی علوم ارتباطات اجتماعی در کشورمان را گرامی میداریم و برای تداوم راهی که او دیگر بزرگان این عرصه پیش روی مان گشوده اند عهد و پیمان می بندیم./.
با کلیک روی لینک زیر به کانال تلگرام ما بپیوندید:
انتهای پیام/
نظر بدهید