اسرائیل از شرکت‌های روابط عمومی آمریکایی برای چارچوب‌بندی جنگ غزه استفاده می‌کند
اسرائیل با استخدام چند شرکت روابط عمومی آمریکایی، تلاش می‌کند روایت جنگ غزه را در فضای آنلاین و میان راست‌گرایان مسیحی آمریکا مدیریت کند.

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شارا) || اسرائیل حداقل با سه شرکت روابط عمومی قرارداد بسته است تا وجهه خود را به صورت آنلاین و در میان راست‌گرایان مسیحی ایالات متحده تقویت کند؛ این موضوع را اسناد ثبت شده در چارچوب قانون ثبت عوامل خارجی (FARA) نشان می‌دهد.

بر اساس سوابق وزارت دادگستری ایالات متحده، وزارت امور خارجه اسرائیل شرکت تازه تأسیس بریجز پارتنرز (Bridges Partners)، آژانس روابط عمومی مسیحی شو فِیث بای وُرکس (Show Faith by Works)، و شرکت مشاوره‌ای آنلاین کلاک تاور اِکس (Clock Tower X) را از طریق گروه اروپایی هاواس مدیا (Havas Media Group) استخدام کرده است.

تمام شرکت‌های طرف قرارداد وعده داده‌اند که به تقویت وجهه آنلاین کشور و بازیابی حمایت در میان رأی‌دهندگان جوان راست‌گرا و انجیلی (Evangelical) در آمریکا کمک کنند؛ نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که این حمایت در نتیجه جنگ اسرائیل علیه غزه به شدت در حال کاهش است.

اسرائیل کاملاً از نیاز به کنترل نحوه درک جنگ خود، که در آن بیش از ۶۸,۰۰۰ فلسطینی را کشته است، توسط متحدان و حامیان خود در آمریکا آگاه است.

مطالعه‌ای بر روی فعالیت‌های آنلاین اسرائیل که توسط مرکز مطالعات الجزیره در ماه می منتشر شد، یک کمپین هماهنگ در شبکه‌های اجتماعی برای جلب همدردی بین‌المللی به نفع خود در طول درگیری را نشان داد که از اکتبر ۲۰۲۳ آغاز شد.

اما در حالی که اسرائیل توانست در ماه‌های اولیه جنگ پوشش مطلوبی از رسانه‌های سنتی آمریکا به دست آورد، نبرد را در شبکه‌های اجتماعی می‌باخت، جایی که ویدئوهایی که کشتار جمعی و ویرانی در غزه را نشان می‌دادند، به سرعت پخش می‌شدند (وایرال می‌شدند) و همدردی با فلسطینیان را برمی‌انگیختند.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، این موضوع را به رسمیت شناخته و از رسانه‌های اجتماعی به عنوان «سلاح» در کمپین اسرائیل برای تقویت حمایت در آمریکا یاد کرد – و گفت که خرید تیک‌تاک توسط کنسرسیومی به رهبری میلیاردرهای طرفدار اسرائیل یک «مهم‌ترین خرید» بوده است.

هر یک از شرکت‌های روابط عمومی که از طریق هاواس قرارداد بسته‌اند، رویکردی تازه در این کمپین را وعده می‌دهند که جمعیت‌شناسی کلیدی، گروه‌های مذهبی و حتی شیوه بحث آنلاین درباره جنگ را هدف قرار می‌دهد.

حفظ ایمان
بر اساس پرونده FARA، شرکت شو فِیث بای وُرکس توسط اسرائیل استخدام شده است تا یک کمپین ۳.۲ میلیون دلاری برای ارتباط‌گیری و هدف‌گذاری دیجیتال را اجرا کند تا «ارتباطات مثبت با ملت اسرائیل» را در کلیساهای آمریکا تقویت کرده و «جمعیت فلسطین» را به عنوان «افراطی» به تصویر بکشد.

در اسنادی که در پرونده FARA ضمیمه شده‌اند، شو فِیث بای وُرکس همچنین به اسرائیل وعده می‌دهد که «بزرگترین کمپین هدف‌گذاری جغرافیایی (Geofencing) و مسیحی در تاریخ آمریکا» را اجرا خواهد کرد.

هدف‌گذاری جغرافیایی، دستگاه‌های ارتباطی کاربران را هنگامی که به نزدیکی یک مکان یا منطقه خاص می‌آیند – در این مورد، دانشگاه‌ها یا کلیساهای مسیحی که توسط شرکت روابط عمومی شناسایی شده‌اند – هدف قرار داده و ردیابی می‌کند.

این شرکت همچنین در حال برنامه‌ریزی چیزی است که آن را «تجربه ۱۰/۷» سیار می‌نامد – اشاره به حمله حماس در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ به اسرائیل – که می‌تواند به کالج‌ها، کلیساها و رویدادهای مسیحی برده شود.

بر اساس این اسناد، این تجربه شامل «هدست واقعیت مجازی (VR)، قطعات صحنه، تلویزیون‌های تمام صفحه برای تجربه تعاملی» از حمله‌ای خواهد بود که در جریان آن ۱,۱۳۹ نفر کشته و حدود ۲۵۰ نفر به گروگان گرفته شدند.

این شرکت همچنین جزئیاتی ارائه می‌دهد که می‌تواند مشارکت «سخنگویان مشهور مسیحی» مانند بازیگران کریس پرت و جان وُیت – که دومی از حامیان صریح دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا است – را نیز فراهم کند.

بازنویسی زمان حال
شرکت کلاک تاور در پرونده FARA خود ادعا می‌کند که برای برقراری ارتباط با گروه سنی نسل Z از طریق پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی مانند یوتیوب، تیک‌تاک و اینستاگرام و همچنین برای تعامل با پلتفرم‌های هوش مصنوعی (AI) مانند ChatGPT، جیمنای (Gemini) و گراک (Grok) استخدام شده است. فعالیت‌های رسمی با هدف «مبارزه با یهودی‌ستیزی» است – اصطلاحی که اغلب توسط دولت اسرائیل برای مقابله با انتقاد از جنگ نسل‌کشی خود در غزه به کار گرفته می‌شود.

کلاک تاور در پرونده خود وعده می‌دهد که از مدل‌سازی هوش مصنوعی استفاده خواهد کرد تا اطمینان حاصل کند که کمپین تحت نظارت اسرائیل – و در نتیجه روایت‌ها – در طول جنگ غزه به صورت آنلاین برجسته هستند.

مارک اوون جونز، دانشیار تحلیل رسانه و متخصص اطلاعات نادرست در دانشگاه نورث‌وسترن قطر، می‌گوید: «اگر بتوانید سر و صدای آنلاین کافی، از طریق رسانه‌های اجتماعی یا وب‌سایت‌های با رتبه بالا ایجاد کنید، می‌توانید بر مدل‌های زبان بزرگ (LLMs) هوش مصنوعی [مانند ChatGPT، جیمنای و گراک] تأثیر بگذارید.»

جونز می‌گوید: «LLMs بر روی مجموعه معینی از داده‌ها آموزش دیده‌اند، جایی که مقادیر زیادی از اطلاعات [تاریخی] را جمع‌آوری می‌کنند. با این حال، بسیاری از مدل‌ها مانند گراک، ChatGPT یا جیمنای از چیزی استفاده می‌کنند که آن را تولید با بازیابی بهبودیافته (RAG) می‌نامند، جایی که داده‌های معاصر را نیز از وب‌سایت‌ها و رسانه‌های اجتماعی بیرون می‌کشند.»

«آنچه شرکت‌هایی مانند کلاک تاور اِکس وعده می‌دهند این است که اگر بتوانند فضای اطلاعاتی را با سایت‌ها و محتوای دلسوزانه برای اسرائیل پر کنند – که مسموم‌سازی RAG (RAG poisoning) نامیده می‌شود – به اندازه کافی محتوا وجود خواهد داشت تا حداقل آب‌ها را در مورد آنچه دیگران به عنوان یک نسل‌کشی واضح می‌بینند، گل‌آلود کنند.»

کلاک تاور، که توسط برَد پارسکیل، دستیار سابق دونالد ترامپ، رهبری می‌شود، همچنین می‌گوید که بخش عمده‌ای از این محتوا با محتوای شبکه مسیحی راست‌گرای سالم مدیا (Salem Media) ادغام خواهد شد، که در ماه آوریل یک مشارکت استراتژیک با دونالد ترامپ جونیور، پسر ترامپ، و عروس او، لارا ترامپ، اعلام کرد.

تأثیرگذاری گمنام
کمپینی که توسط بریجز پارتنرز وعده داده شده است، قبلاً منبع یک مِیم (Meme) آنلاین شده است – اما نه آن طور که شرکت یا اسرائیل امیدوار بودند.

کمپین بریجز پارتنرز شامل یک گروه بی‌نام بین ۱۴ تا ۱۸ اینفلوئنسر است که برای پست گذاشتن در حمایت از اسرائیل پول دریافت می‌کنند. پس از تجزیه و تحلیل ارقامی که توسط بریجز پارتنرز در فاکتورهای خود به هاواس گنجانده شده بود، ریسپانسیبل استیت‌کرافت (Responsible Statecraft) – مجله آنلاین موسسه کوئینسی – دریافت که اینفلوئنسرها احتمالاً برای هر پست حدود ۷۰۰۰ دلار دستمزد می‌گیرند.

این مبلغ به سرعت مورد توجه منتقدان اسرائیل قرار گرفته است، که به طور مرتب این مقدار را زیر پست‌هایی که مشکوک به بخشی از کمپین طرفدار اسرائیل هستند، منتشر می‌کنند و نشان می‌دهند که معتقدند نویسنده پست توسط اسرائیل «خریداری شده» است.

ریسپانسیبل استیت‌کرافت اوایل این ماه گزارش داد که گمنامی این اینفلوئنسرهای آمریکایی، که بر اساس شرایط توافقات خود از ماه جولای محتوای پولی طرفدار اسرائیل را منتشر می‌کنند، در صورتی که هویتشان فاش نشود، می‌تواند به طور بالقوه غیرقانونی باشد.

در حال حاضر، پرونده بریجز پارتنرز تنها یک عامل خارجی ثبت شده را نام می‌برد: مشاور اوری استینبرگ، که ۵۰ درصد سهام این شرکت را در اختیار دارد.

خیلی زود است که بگوییم آیا این کمپین در نهایت موفق خواهد شد یا خیر. اما واکنش شدید به این توافق پس از علنی شدن، نشان می‌دهد که وظیفه اسرائیل برای تغییر ادراکاتی که اکنون به شدت ریشه‌دار شده‌اند، به ویژه در میان جوانان، چقدر دشوار خواهد بود.

جونز گفت: «مهم نیست چه داده‌های مصنوعی تولید شود، باز هم برای مقابله با حجم گزارش‌های واقعی جنگ غزه کافی نخواهد بود.»

«با این حال، ممکن است به اندازه کافی محتوا وجود داشته باشد تا حس ابهام را در مورد آن ترویج کند، تا هر دو طرف را در درگیری برابرتر جلوه دهد، یا پاسخ اسرائیل به حمله ۷ اکتبر را معقول‌تر از آن چیزی نشان دهد که اکنون برخی فکر می‌کنند.»

الجزیره نتوانسته است برای اظهار نظر با بریجز پارتنرز، کلاک تاور اِکس یا شو فِیث بای وُرکس تماس بگیرد.

پرس‌وجوها از اِران شایوویچ، رئیس ستاد اسرائیل در وزارت امور خارجه، و گروه هاواس مدیا نیز بی‌پاسخ مانده است.

نویسنده: سایمون اسپیکمن کوردال (Simon Speakman Cordall)
تاریخ انتشار: ۳۰ اکتبر ۲۰۲۵
منبع: الجزیره (Al Jazeera)

با کلیک روی لینک زیر به کانال تلگرام ما بپیوندید:

https://telegram.me/sharaPR

انتهای پیام/

برای اطلاعات بیشتر درباره روابط عمومی و اخبار سازمان‌های مختلف، می‌توانید به وبسایت شارا مراجعه کنید.