شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || جری گرینفیلد (Jerry Greenfield)، یکی از بنیانگذاران بستنیفروشی معروف بناندجری (Ben & Jerry’s) که از یک پمپبنزین کوچک در ورمونت به برندی جهانی تبدیل شد، روز چهارشنبه در نامهای که همکار قدیمیاش، بن کوهن (Ben Cohen)، در شبکه اجتماعی X منتشر کرد، خبر استعفای خود را اعلام کرد. این اتفاق در آستانه برنامه شرکت چندملیتی یونیلیور (Unilever) برای جداسازی و واگذاری بخش بستنی خود، شامل برندهای بناندجری و مگنوم (Magnum)، رخ میدهد.
گرینفیلد در نامه خود نوشت:
«با قلبی شکسته تصمیم گرفتم که پس از 47 سال دیگر نتوانم با وجدان راحت در این شرکت بمانم. این یکی از سختترین و دردناکترین تصمیمهای زندگی من است. دلیل آن از دست دادن علاقه به مردم بناندجری نیست، بلکه برعکس؛ کارکنان ما در کارخانهها، فروشگاهها و دفاتر، از پرشورترین، دلسوزترین و ارزشمحورترین انسانهایی هستند که میتوان یافت. آنان روح واقعی بناندجری هستند.»
گرینفیلد که پس از خرید بناندجری توسط یونیلیور در سال 2000 همچنان در برند حضور داشت، در این نامه به مشکلات داخلی آمریکا اشاره کرد اما به اختلافات قدیمی خود و بن کوهن با شرکت مادر بر سر موضوع فلسطین و اسرائیل نپرداخت. این استعفا همچنین همزمان است با اخراج مدیرعامل پیشین بناندجری، دیوید استیور (David Stever)، در مارس گذشته به دلیل اختلافات ارزشی با یونیلیور.
بر اساس توافق اولیه فروش، قرار بود بناندجری استقلال خود را در موضوعات اجتماعی حفظ کند. اما گرینفیلد تأکید میکند که این استقلال امروز از بین رفته است:
«بسیار ناامیدکننده است که ببینم استقلالی که اساس توافق فروش ما با یونیلیور بود، از میان رفته است.»
درسهایی برای کارآفرینان و صاحبان برند
فروش برند یعنی فروش روح آن
هنگامی که کسبوکار خود را میفروشید، فقط کارخانه یا محصول را واگذار نمیکنید، بلکه روح برند و میراث خود را نیز واگذار میکنید.
معامله میان استقلال و پشتیبانی
پیوستن به یک سازمان بزرگتر، ثبات و سرمایه فراهم میکند، اما به معنای از دست دادن بخشی از کنترل است. این کنترل تنها مربوط به برنامه تولید یا بازاریابی نیست، بلکه به ارزشها و مواضع اجتماعی نیز گره میخورد.
قرارداد باید آیندهنگر باشد
پیش از امضای قرارداد فروش یا شراکت، باید مطمئن شوید که نحوه برخورد با مسائل اجتماعی یا سکوت در برابر آنها مشخص است. اگر برند شما بعدها در حمایت از سیاستمداری که با او مخالفید ظاهر شود چه خواهید کرد؟
برند، کودک شماست
بسیاری فروش را صرفاً معامله مالی میبینند، اما در حقیقت این یک پیوند عاطفی هم هست. نام شما و ارزشهای شما همچنان به برند گره میخورد.
میراث جری گرینفیلد
گرینفیلد که ثروتی حدود 150 میلیون دلار دارد، همچنان مأموریت اجتماعی برند را مهمتر از پول میداند. او میخواهد میراثی بگذارد که با ارزشهایش سازگار باشد. پیام او به کارآفرینان روشن است: قبل از فروش، باید به این فکر کنید که آیا میتوانید با آینده برندتان کنار بیایید یا نه.
نویسنده: سوزان لوکاس (Suzanne Lucas)، مشاور منابع انسانی – Evil HR Lady @RealEvilHRLady
منبع: Inc.com
تاریخ: 17 سپتامبر 2025
با کلیک روی لینک زیر به کانال تلگرام ما بپیوندید:
انتهای پیام/
نظر بدهید