شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || امروزه دادهها بازی روابط عمومی را از آزمایش و خطا به حرکات هوشمندانه و استراتژیک تغییر دادهاند. با استفاده از دادهها، دیگر نیازی نیست که منتظر بمانیم تا ببینیم چیزی اثرگذار خواهد بود یا نه؛ بلکه میتوانیم پیشبینی کنیم. برندهایی که از دادهها برای برنامهریزی کمپینهای خود استفاده میکنند، برتری دارند و در صدر قرار میگیرند.
یکی از استراتژیهایی که میتواند به تقویت اعتبار برند شما در سال جاری کمک کند، استفاده از داده برای تقسیمبندی مخاطبان است. دیگر نباید فرض کنید که میدانید مخاطبان شما چه میخواهند. دادهها این امکان را به شما میدهند که وارد ذهن مخاطب شوید و بفهمید که چه چیزی آنها را جذب میکند، چه باعث کلیک کردن آنها میشود و چه چیزی باعث اقدام آنها خواهد شد. به جای تقسیمبندی ساده بر اساس سن یا درآمد، باید به رفتار آنها در پلتفرمهای مختلف و نحوه تعامل آنها با برندتان توجه کنید.
برای مثال، مرکز درمانی نیوپورت (Newport Academy) با تقسیمبندی مخاطبان خود بر اساس نوع بیماری، مانند افسردگی و اختلالات اضطرابی، محتوای مرتبط با درمانهای خاص را ارائه میدهد. این روش به برندها کمک میکند تا مخاطبان دقیقتری را هدف قرار دهند و ارتباط بهتری برقرار کنند.
استفاده از تأثیرگذاران همچنان بخش بزرگی از استراتژیهای روابطعمومی است، اما در سال 2025 باید بر اساس ارزش و نتایج، نه تعداد فالوور، تأثیرگذاران را انتخاب کرد. دادهها به شما کمک میکنند تا تأثیرگذارانی را پیدا کنید که مخاطبان آنها با محصولات شما همخوانی دارند، بنابراین از هدر رفتن زمان و پول روی همکاریهای نامناسب جلوگیری میشود. به عنوان مثال، برندهای زیبایی ممکن است به جای همکاری با تأثیرگذاران بزرگ، روی افرادی با فالوورهای کمتر ولی با تعامل بیشتر تمرکز کنند.
دادهها همچنین به شما این امکان را میدهند که روند احساسات عمومی نسبت به برند خود را در زمان واقعی ردیابی کنید. با تجزیه و تحلیل احساسات در رسانههای اجتماعی، وبلاگها و سایتهای خبری، میتوانید به سرعت نسبت به هر گونه واکنش منفی اقدام کنید و از تبدیل آن به بحران جلوگیری نمایید.
استفاده از تحلیلهای پیشبینی برای زمانبندی دقیق پیامها در کمپینهای رسانهای بسیار مؤثر است. تحلیلهای پیشبینی به شما میگویند که چه زمانی بهترین زمان برای ارسال کمپینهای خبری است. به عنوان مثال، برندهای مد میتوانند از دادهها برای زمانبندی کمپینهای خود پیش از هفته مد استفاده کنند، زمانی که هیاهو در مورد روندهای جدید در اوج است.
ایجاد محتوای معتبر و قدرتمند با استفاده از دادهها یکی دیگر از استراتژیهای مؤثر است. با استفاده از دادهها میتوانید دقیقاً متوجه شوید که مخاطبان شما به چه موضوعاتی علاقهمندند و بر اساس آن محتوا تولید کنید. این کار به برند شما کمک میکند تا در نظر مخاطبان به عنوان یک مرجع معتبر شناخته شود.
دادهها همچنین برای اثبات تأثیر روابطعمومی ضروری هستند. شما میتوانید مواردی مانند ارجاعهای رسانهای، تعامل مخاطبان و حتی فروشها را پیگیری کنید تا نشان دهید که تلاشهای روابطعمومی شما به چه میزان مؤثر بوده است. این تحلیلها به شما کمک میکنند تا نشان دهید روابطعمومی چگونه به رشد کسبوکار کمک کرده است.
در نهایت، استفاده از استراتژیهای مبتنی بر داده در روابطعمومی رسانهای به تقویت ارتباطات با خبرنگاران کمک میکند. با استفاده از ابزارهای تحلیلی که پوششهای گذشته خبرنگاران، علاقهمندیهای مخاطبان و ترجیحات محتوای آنها را ردیابی میکنند، میتوان داستانهای شخصیسازی شده و مناسب برای خبرنگاران آماده کرد.
استفاده از دادهها در روابطعمومی، به ویژه در سال 2025، به شما این امکان را میدهد که استراتژیهای دقیقتری برای برند خود پیادهسازی کنید و اعتبار برندتان را تقویت کنید.
نویسنده: کلی موسر
تاریخ انتشار: 28 آوریل 2025
منبع انگلیسی: Cision Report
منبع فارسی: شارا
انتهای پیام/
نظر بدهید