ارزشمندترین برند دنیا

100 برند ارزشمند دنیا رشد ۴۲ درصدی ارزش را تجربه کردند – اولین برند ارزشمند دنیا برند آمازون است که ارزشی بالغ بر ۶۸۳ میلیارد دلار دارد. در جایگاه دوم برند اپل قرار دارد که ارزش آن به ۶۱۲ میلیارد دلار می‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏رسد و در حوزه تکنولوژی فعالیت می‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏کند. نرخ رشد ارزش این برند در یک سال مورد مطالعه بالغ بر ۷۴ درصد بود.

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)|| در سال ۲۰۲۰، نرخ رشد اقتصادی دنیا با بالاترین سرعت از سال ۱۹۳۰ تا آن زمان تنزل پیدا کرد. این بزرگ‏ترین رکود اقتصادی دنیا بعد از رکود بزرگ دهه ۱۹۳۰ بود. اما این بحران به تدریج رنگ باخت.

 

 از اواسط سال ۲۰۲۱ روند بازسازی اقتصادی دنیا شروع شد؛ زمانی که سرعت واکسیناسیون در دنیا افزایش پیدا کرد و کشورهایی که توانستند بخش زیادی از جمعیت خود را واکسینه کنند به تدریج به وضعیت نرمال زندگی بازگشتند. در دوران همه‏‌گیری کرونا شمار زیادی از مشاغل از بین رفتند و شرکت‏‌هایی هم به دلیل معضلات مالی ورشکسته شدند ولی شرایط برای شماری از شرکت‏‌های بزرگ متفاوت بود. آن‏ها از اوضاع ایجادشده در اقتصاد دنیا برای کسب سود بیشتر استفاده کردند و در نتیجه ارزش برند آن‏ها در سال ۲۰۲۱ در مقایسه با سال قبل از آن افزایش پیدا کرد.

بر مبنای مطالعات انجام شده توسط مرکز مطالعاتی «کانتار براندز» در سال قبل ارزش مالی ۱۰۰ برند بزرگ دنیا برابر با ۷ هزار میلیارد دلار بود که نسبت به سال ۲۰۲۰ بالغ بر ۴۲ درصد رشد کرده بود. این شرکت‏‌ها در جریان بحران کرونا نه ‏تنها آسیبی متحمل نشدند، بلکه توانستند با سرعت زیادی هم رشد کنند و به قدرت‏‌های بزرگ و برتر اقتصادی تبدیل شوند. در رأس این شرکت‏‌ها، شرکت امریکایی آمازون قرار دارد که ارزش آن برابر با ۶۸۳ میلیارد دلار است. این شرکت که در زمینه خرده ‏فروشی آنلاین فعالیت می‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏کند طی یک سال گذشته رشد ۶۴ درصدی را در ارزش خود تجربه کرد و توانست جایگاه ارزشمندترین برند دنیا را از آن خود کند.

این مرکز مطالعاتی در گزارش خود به معرفی ارزشمندترین برندهای دنیا در سال ۲۰۲۱ و نرخ رشد آن‏ها نسبت به سال قبل پرداخته است و در این‏جا خلاصه ای از این گزارش را می‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏بییند.

کدام شرکت‏‌ها بیشترین سهم را در میان برندهای ارزشمند داشتند

شرکت‏‌هایی که در این رده‏‌بندی وارد شدند در 10 دسته قرار داشتند. مطالعات نشان داده است بیشترین نرخ رشد به شرکت‏‌های فعال در زمینه کالاهای مصرفی و خرده‌‏فروشی اختصاص داشت و نام‏‌ها‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ی مطرح و شناخته ‏شده‌ای مانند والمارت و کاتسکو در این گروه دیده می‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏شدند. در سال ۲۰۲۱ ارزش برند والمارت برابر با ۵۹.۵۸ میلیارد دلار و ارزش برند کاستکو برابر با ۳۵.۱ میلیارد دلار بود و برند جی‏دی که در فهرست برندهایی که بالاترین نرخ رشد را در یک سال مورد مطالعه تجربه کردند قرار دارد، توانست به ارزش بالغ بر ۴۴.۵ میلیارد دلار برسد.

 

دومین دسته از برندهای ارزشمند در گروه شرکت‏‌های ارائه‏ دهنده راهکارهای بیزینس و خدمات تکنولوژیکی قرار دارد. شرکت‏‌هایی از قبیل مایکروسافت، آی بی ام، اوراکل و اینتل در این دسته قرار گرفته اند و اغلب در دسته برندهایی قرار دارند که ارزش آن‏ها در یک سال اخیر با سرعت بالایی رشد کرده است.

برندهای فعال در زمینه خدمات مالی جایگاه بعدی را دارند و نام‏‌ها‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏یی مانند برند ویزا، پی پال و ولزفارگو در این گروه دیده می‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏شوند. رده بعدی به شرکت‏‌های رسانه‌ای و سرگرمی اختصاص دارد که از گوگل و فیس‏بوک و تنسنت گرفته تا شرکت قدیمی دیزنی در این گروه مشاهده می‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏شوند. در سال قبل ارزش برند دیزنی برابر با ۵۵.۲ میلیارد دلار و ارزش برند لینکداین بالغ بر ۳۵.۵ میلیارد دلار اعلام شد.

شرکت‏‌های فعال در حوزه مخابراتی، تکنولوژی، خودروسازی و حمل و نقل، غذا و نوشیدنی‏‌ها‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏، بیمه و لجستیک به ترتیب سهم جایگاه پنجم تا دهم این فهرست را به خود اختصاص داده‏‌اند.

10 برند ارزشمند دنیا کدام‏‌اند

اولین برند ارزشمند دنیا برند آمازون است که ارزشی بالغ بر ۶۸۳ میلیارد دلار دارد. در جایگاه دوم برند اپل قرار دارد که ارزش آن به ۶۱۲ میلیارد دلار می‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏رسد و در حوزه تکنولوژی فعالیت می‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏کند. نرخ رشد ارزش این برند در یک سال مورد مطالعه بالغ بر ۷۴ درصد بود. دورکاری اغلب افراد و نیاز آن‏ها به در اختیار داشتن تجهیزات لازم برای انجام کارشان از منزل باعث شد تا تقاضا برای محصولات این شرکت در دنیا به سرعت رشد کند و سود زیادی را نصیب این شرکت بکند.

سومین برند ارزشمند سال ۲۰۲۱، برند گوگل است که ارزش آن به ۴۵۸ میلیارد دلار رسید. این شرکت که در حوزه رسانه و تفریح فعالیت می‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏کند رشد بالغ بر ۴۲ درصدی را در ارزش خود تجربه کرد و توانست جایگاهش را نسبت به سال قبل ارتقا دهد.

در جایگاه چهارم مایکروسافت قرار دارد که ارزش آن در سال ۲۰۲۱ برابر با ۴۱۰.۲۷ میلیارد دلار بود و نسبت به سال قبل افزایشی بالغ بر ۲۶ درصدی را تجربه کرد. شرکت تنسنت که یک شرکت فعال در زمینه رسانه و تفریح است در این رده‏‌بندی جایگاه پنجم را دارد. ارزش آن در سال ۲۰۲۱ برابر با ۲۴۰.۹۳ میلیارد دلار بود که نسبت به سال قبل از آن با افزایش ۶۰ درصدی همراه بود.

 

در جایگاه ششم این فهرست شرکت فیس‏بوک و در جایگاه‏‌ها‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ی هفتم تا دهم به ترتیب شرکت‏‌های علی‌‏بابا، ویزا، مک‌‏دونالد و مستر کارد قرار داشتند. نرخ رشد ارزش شرکت علی‏‌بابا در این سال برابر با ۲۹ درصد بود و توانست ارزشی معادل ۱۹۶.۹۱ میلیارد دلار را به خود اختصاص دهد در حالی که نرخ رشد ارزش شرکت ویزا برابر با ۲ درصد و نرخ رشد ارزش شرکت‏‌های مک‏ دونالد و مسترکارت به ترتیب برابر با ۲۰ و ۴ درصد بود.

کدام شرکت‏‌ها با بالاترین نرخ رشد کردند

بخش دیگری از این گزارش به مقایسه نرخ رشد ارزش برندهای مختلف در یک سال اخیر پرداخته است. بر مبنای این گزارش در سال قبل بالاترین نرخ رشد به برند تسلا اختصاص داشت و ارزش آن طی یک سال بالغ بر ۲۷۵ درصد رشد کرد. ارزش دو برند تسلا و تیک‌‏تاک در این سال بالغ بر ۴۰ میلیارد دلار بود و نرخ رشد آن‏ها در مقایسه با سال قبل تقریبا پنج برابر شد.

 

در همین سال نرخ رشد برند تیک‌‏تاک برابر با ۱۵۸ درصد و نرخ رشد برند «پین دودو» بالغ بر ۱۳۱ درصد بود. ارزش برند اینستاگرام رشدی بالغ بر ۱۰۰ درصدی را تجربه کرد و ارزش شرکت چیپوتله که یک شرکت فعال در صنعت غذا است توانست ۸۲ درصد رشد کند. نرخ رشد شرکت جی‏دی در این سال برابر با ۷۵ درصد بود.

 

آینده نگر/ترجمه مونا مشهدی رجبی/ منبع: کانتار براندز

منبع: tccim