ارتباط‌هایمان را توییتری کنیم

علیرضا خوبی عضو انجمن متخصصان روابط عمومی ایران  – فریادهای توییتری نیز از این دسته قوانین هستند. در توییتر یا ابزارهای دیگر، فریادها با روش بولد نویسی نمایان می‌شوند. مخاطبان در جملاتشان بعضی از کلمات را با حروف بزرگ می‌نویسند، یعنی همان فریاد نویسی توییتری که توجه مخاطبان را به آن کلمه یا حرف خاص جلب می‌نماید.

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) در حال حاضر برای برقراری ارتباط بهتر، ابزارهای مختلفی وجود دارد؛ اینکه چگونه از آن‌ها بهره‌مند شویم بسته به تجربه و شناخت ابزارها، در افراد متفاوت است. استفاده از ابزارهای ارتباط‌جمعی یکی از راه‌های رسیدن به اهداف ارتباطی است که می‌تواند فردی یا سازمانی باشد. برای رسیدن به اهدافمان، امروزه استفاده از وسایل ارتباط‌جمعی توصیه می‌شود؛

 چراکه برقراری ارتباط با مخاطبان، ما را در رسیدن به اولویت‌های مدنظرمان یاری می‌کند.


ساختارهای ارتباطی در ابزارهای مختلف مثل توئیتر، فیس بوک و … متفاوت است. توییتر ابزاری است که می‌توان از آن برای برقراری ارتباط با مخاطبان بسیار زیاد الگوبرداری کرد.


در آغاز هر نوع برقراری ارتباط، باید ابتدا به سراغ تنظیمات داخلی آن برویم یعنی همان واژه بسیار مهم setting که در آن، تنظیمات نوع برخوردها، نوع پیام‌ها و… تعریف می‌شود. در تنظیمات مان اهداف و کلیدواژه‌ها را تعیین می‌کنیم که کلیه این اقدامات با توجه به قوانین توییتر (که در راستای رسیدن به اهدافی خاص تدوین‌شده است) خواهد بود.

استفاده از کلیدواژه، ما را به سرمنزل مقصود می‌رساند (خواه توییتری باشیم یا به دنبال برقراری ارتباطی آنالوگ!)
استفاده از کلیدواژه‌ها در ابزاری مثل توییتر، به‌عنوان نوعی فراخوان جمعی به‌حساب می‌آید. درواقع کلیدواژه‌ها در تمامی موتورهای جستجو نمایان می‌شوند و مخاطب با یک جستجوی ساده به فراخوان شما خواهد پیوست. این الگوبرداری از توییتر می‌تواند روشی برای برقراری ارتباط با مخاطب باشد؛ چراکه با استفاده از چنین فراخوان‌هایی می‌توانیم مخاطبین بیشتری را به سمت خود جلب کنیم. اما به خاطر داشته باشید، دیگر ارتباط مان آنالوگ نیست و حالا در فضای مجازی قرارگرفته‌ایم یعنی ارتباطمان دیجیتالی شده است.

استفاده از تگ‌ها (برچسب‌ها) فقط مختص ابزارهای اینترنتی نیست
الگوبرداری بعدی می‌تواند بسته به کار، نوع خواسته‌ها، موضوع‌بندی‌ها و… باشد؛ که این امر کاملاً در توییتر رعایت می‌شود. حتماً شما هم با مسئله تگ آشنا هستید تگ‌ها یا همان برچسب‌ها، جامعه عظیمی را به یکدیگر پیوند می‌دهند. تگ‌ها ارتباط‌دهنده‌ موضوعی یا کلمه‌ای هستند که می‌توانند افراد را در توییتر به یکدیگر نزدیک کنند. اما کاربرد آن در فضای ارتباطی به‌گونه‌ای دیگر است و مثل دادن فراخوان‌های موضوعی عمل می‌کند یعنی اگر مخاطبی به دنبال فراخوان یک مسابقه یا یک خبر خاص و… باشد از طریق همین تگ‌ها (برچسب‌ها) از کلیه قوانین و مسائل دیگر سازمان، یک جشنواره یا یک خبر خاص اطلاع پیدا خواهد کرد.


فریاد در توییتر می‌تواند در فضاهای ارتباطی نیز صورت گیرد!
حتماً شما هم در زندگی روزمره خودتان این تجربه را داشته‌اید، چیزهایی مثل صداهای بلند یا داد زدن می‌تواند توجه شما را به خود جلب کند. مثلاً در کنار خیابان مجادله‌ای صورت می‌گیرد بلافاصله طرف‌های درگیر صدایشان بالا می‌رود و شروع به داد زدن می‌کنند! شما که از آن‌طرف خیابان گذر می‌کنید برای یک‌لحظه خواهید ایستاد و توجه شما به این مجادله جلب خواهد شد.

اما توییتر و ابزارهای دیگر ارتباط‌جمعی، چطور از این فریادها برای جلب نظر مخاطبان بهره می‌برند و اینکه ما چطور ازاین‌گونه فریادها برای ارتباط بیشتر با مخاطبان خود استفاده کنیم؟
توییتر فضای آزاد مبتنی بر خواسته‌های مخاطبان است. درواقع بخشی از قوانین هر ابزار ارتباط‌جمعی توسط مخاطبانشان ساخته می‌شود. فریادهای توییتری نیز از این دسته قوانین هستند. در توییتر یا ابزارهای دیگر، فریادها با روش بولد نویسی نمایان می‌شوند. مخاطبان در جملاتشان بعضی از کلمات را با حروف بزرگ می‌نویسند، یعنی همان فریاد نویسی توییتری که توجه مخاطبان را به آن کلمه یا حرف خاص جلب می‌نماید.


 اما در ارتباط‌های سازمانی یا فردی با مخاطبان چگونه بولد نویسی کنیم؟ در ارتباطات می‌توان به گونه‌ی دیگری از بولد نویسی های توییتری الگوبرداری کرد. به تبلیغات شرکت‌ها و سازمان‌ها، روی بیلبوردها نگاه کنید. تبلیغاتی می‌تواند توجه شما را به خود جلب کند که بولد شده باشد (از طریق رنگ، خلاقیت، مطابق با نیازها، سلایق و علایق و …) یا مثلاً صداهایی که به‌یک‌باره در تبلیغات تلویزیونی بالا و پایین می‌شوند و همچنین استفاده از کلیدواژه‌ها و شعارهای تبلیغاتی جذاب، باعث می‌شود ناخودآگاه به آن‌ها توجه کنیم و در ذهن مخاطب تا مدت‌ها باقی می‌ماند. در ارتباطات فردی نیز به همین صورت است. استفاده از کلمات سنجیده و عاقلانه و بر اساس منافع شخصی و سازمانی و همچنین رعایت لحن و تُن صدا می‌تواند روی افراد تأثیرگذار باشد. کلیه این اقدامات می‌توانند برگرفته از همان بولد نویسی توییتری باشد که به شکل گفتاری و رفتاری ظاهر خواهد شد و جذب مخاطب بیشتری را در پی خواهد داشت.

“لحظه‌ها” در توییتر
در توییتر صفحه‌ای با نام moments وجود دارد همان‌طور که از اسم آن مشخص است خبرها و اتفاقات و پست‌های دوستان شما را نشان می‌دهد و دائماً بروز می‌شود. الگوی بعدی که می‌توان از توییتر به دست آورد، همان سایت‌هایی است که در سازمان‌ها و یا به‌صورت شخصی (وبلاگ‌ها) دائماً “باید” به‌روزرسانی شود و نظرات، اخبار و … را نشان دهند. توییتر یک ابزار است و دائماً خواسته یا ناخواسته به‌روز می‌شود. در سازمان‌ها باید مسئله به‌روزرسانی از حالت دل بخواهی و هر وقت که شد، به “باید” و “آپدیت لحظه‌ای ” تبدیل شود.

توییتر جایی برای درازنویس‌ها نیست!
طبق قوانین توییتر برای نوشتن در این سایت و صفحه شخصی خودتان با محدودیت صد و چهل‌کلمه‌ای مواجه خواهید بود یعنی اینکه فقط در صد و چهل کلمه باید مخاطب خود را آگاه کنید یا در رابطه با مسائل دیگر حرف بزنید؛ و اما الگوی ارتباطی برگرفته از توییتر در این بخش بسیار کاربردی است اینکه در چند کلمه بتوانید مخاطب خودتان را آگاه کنید یا ترغیب کنید یا با او وارد ارتباط جدیدی شوید امری است که نیازمند شناخت مخاطبان است (شناخت نیازها، سلایق، علایق، فرهنگ و …) در این بخش باید پایبند به شعارها و کلیدواژه‌های خاص بود، در واقع ” کم‌گوی و گزیده گوی چون دُر” و مسئله دیگر در اینجا ارتباطی است که می‌تواند در هرلحظه و در کمترین زمان صورت گیرد.
 
الگوبرداری از توییتر می‌تواند به ارتباط هرچه بهتر ما با مخاطبان هدف کمک کند با الگوبرداری از توییتر می‌توان آموخت که چگونه در کمترین زمان برای ارتباطمان برنامه‌ریزی کنیم، مخاطب را وادار به تعامل سازنده کنیم، برای ارتباطمان شعار و کلیدواژه داشته باشیم، با چند کلمه بتوانیم منافع شخصی و سازمانی را برآورده کرده و در آخر به جمعیت هدف نزدیک‌تر شویم.