ارتباطات سالم بین مردم و دولت

توحیدمحرمی،عضو هیأت‌علمی ژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات – برای ایجاد و گسترش ارتباطات سالم بین دولت و مردم در جامعه، کسب مهارت ارتباطات سالم لازم است و می بایست آموزش آن در مسیر جامعه سازی و دولت سازی جدی گرفته شود.

✅ گذشته از تفاوت‌های «رابطه» و «ارتباطات»، ارتباطات سالم ارتباطاتی است که موثر باشد، قصد پیام‌دهنده و ایجاب پیام‌گیرنده را به همراه داشته باشد. ارتباطات سالم می بایست حال خوب، احساس خوب، احساس رضایت و رضایتمندی را به ‌همراه داشته باشد. این نوع ارتباطات، صادقانه، عاقلانه و منطبق با ارزش‌های پذیرفته‌شده در جامعه است. در ارتباطات سالم، پیام‌های سازنده، رشددهنده و مشوق شیوع پیدا می کند؛ پیام مثبت تولید می شود تا به مخاطب برسد و می تواند در روابط با دیگران حال خوب ایجاد کند.

✅ ارتباطات دولتی به دو حالت ممکن است؛ اول ؛ارتباطاتی که مطابق تعریف رایج مقوم قدرت است و دوم ارتباطاتی که تحکیم‌بخش جامعه باید باشد و ملت قوی ایجاد کند. خاصیت دولت‌ها گذرا بودن آن‌هاست اگر جامعه قوی شد، با رفتن و آمدن دولت‌ها ارزش‌های آن جامعه مورد مخاطره قرار نمی‌گیرد و امنیتش آسیب نمی‌بیند. اما در ارتباطات مقوم قدرت؛ روابط‌عمومی نهادها و سازمان ها خود را مسئول تبلیغ آقای مدیر و شکل‌دهی به افکار عمومی به نفع او می دانند.

✅ در ارتباطات مقوم ملت، ساخت ملت قدرتمند و کشور قدرتمند را هدف قرار می‌دهد. در چنین ارتباطاتی، روابط‌عمومی ها مکان تنویر افکارعمومی و محل پاسخگویی به مردم است؛ ارتباطات تسهیل‌گر امور مردم می‌شود و مدیریت کشور بجای ولی‌نعمت مردم بودن در نقش خادمی ملت ظاهر می گردد.

✅ برای ایجاد ارتباطات سالم بین مردم و دولت ؛ نیازمندگسترش و توسعه اخلاق حرفه‌ای در سازمان ها و نهادها هستیم. اخلاق حرفه‌ای در نهادهای ما به معنای واقعی کلمه مهجور شده و صرفاً به یک بنر در سالن ورودی نهادها محدود شده است. در حالیکه اخلاق حرفه‌ای اوج رعایت حقوق است، دادن حقوق افراد با کمال احترام و کریمانه رفتار کردن با آن‌ها است. قابل پیش بینی بودن استیفای حقوق از اصول اخلاقی یک جامعه متعالی و سعادتمند است اگر در یک جامعه رابطه نهادهای دولتی قابل پیش‌بینی باشد، ارتباطات دولت با مردم و مردم با همدیگر اخلاقی می شود و تکلیف شهروندان در آن جامعه روشن است. لذا برای ارتباطات سالم باید پیش‌بینی‌ناپذیری در نهادهای دولتی و گفتار و کردار مسئولان حذف گردد و به سمت روابط پیش‌بینی‌پذیر در جامعه برویم . البته عملکرد مبهم و عدم شفافیت و پیش‌بینی‌ناپذیری، تولید فساد هم می کند.

✅ اگر مردم در مراجعه به نهادهای دولتی با انباشت جواب های منفی مواجه شوند و «نه» زیاد ‌بشنوند احصاء حقوقشان در سازمان ها و نهادهای دولتی و عمومی پیش‌بینی‌ناپذیر می شود، و این اتفاق می افتد؛ تصویر ذهنی مردم منفی می‌شود و ناامنی ذهنی ایجاد می‌ گردد و کاهش مشروعیت نهادهای دولتی از پیامدهای آن خواهد بود.

✅ برای ایجاد و گسترش ارتباطات سالم بین دولت و مردم در جامعه، کسب مهارت ارتباطات سالم لازم است و می بایست آموزش آن در مسیر جامعه سازی و دولت سازی جدی گرفته شود. قواعد ارتباطات سالم باید از کودکی در مدارس و در سازمانها از بدو استخدام آموزش داده شود و به یک هنجار فرهنگی تبدیل گردد. البته در این مسیر همت شجاعانه برای اصلاح رویه های غلط و اقدامات ایجابی برای ساختن ارتباطات سالم در جامعه از اهمیت وافری برخوردار است.

 

منبع: ricac