ارباب رجوع یا برده رجوع؟!؟!

از: دکتر حسن خسروی. مدرس دانشگاه و تحلیلگر مسائل مدیریت دولتی ایران. – اصطلاح “ارباب رجوع” به زبان ساده؛ یعنی مراجعه کننده ای که حکم ارباب را دارد و طرف مقابل در اداره مربوطه نیز در حکم کسی که خادم و رعیت ارباب است. شاید این اصطلاح قدری تلخ و سخت باشد ولی در حقیقت می‌خواهد بگوید که تمام ارکان ادارات و سازمان‌ها می‌بایست خدمتگزاری بی چون و چرا برای مراجعه کنندگان باشند چرا که حوائج مردم برای گره گشایی به گردن آنان افتاده است.

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)|| شاید شما هم به عنوان ارباب رجوع با بی احترامی و بداخلاقی و بی توجهی کارمندان ادارات و سازمان‌ها مواجه شده اید.


اصطلاح “ارباب رجوع” به زبان ساده؛ یعنی مراجعه کننده ای که حکم ارباب را دارد و طرف مقابل در اداره مربوطه نیز در حکم کسی که خادم و رعیت ارباب است. شاید این اصطلاح قدری تلخ و سخت باشد ولی در حقیقت می‌خواهد بگوید که تمام ارکان ادارات و سازمان‌ها می‌بایست خدمتگزاری بی چون و چرا برای مراجعه کنندگان باشند چرا که حوائج مردم برای گره گشایی به گردن آنان افتاده است.

 

در مبانی فرهنگی و دینی ما به شدت بر موضوع احترام و مهربانی و دوستی و… تاکید شده و بنابراین هرگونه بداخلاقی کارکنان ادارات با مراجعه کنندگان؛ حرکتی ضد فرهنگی؛ ضد دین و اخلاق و انسانیت است.


متاسفانه در اکثر ادارات؛ با مراجعه کنندگان همچون “برده” رفتار می‌شود تا “ارباب”.


بد رفتاری و بد اخلاقی کارکنان ادارات با ارباب رجوع چند علت مهم دارد:
1- فقدان یک نظام تشویق و تنبیه مناسب در سازمان ها و ادارات.
2 – فقدان یک سیستم مناسب ارزیابی عملکرد که بتواند منجر به اجرای نظام شایسته سالاری شود.
3 – ضعف تخصصی و شخصیتی مدیران بالادستی کارمندان.
4 – فقدان آموزش‌های مستمر لازم و کافی مربوط به اصول و فنون مردمداری؛ ارتباطات انسانی و روابط‌عمومی.
5 – به نظر می‌رسد خیلی از اینها قصد ناراضی تراشی عمومی دارند و به نوعی می‌خواهند جلوی دولت بایستند.
6 – عدم توجه لازم و کافی در فرآیند گزینش و استخدام کارمندان ادارات که می‌بایست تمرکز بر استخدام افراد خوش اخلاق و صبور و مودب باشد.