شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) – مقامات چینی کنترل شدید بر روی رسانه های داخلی با ممنوعیت انتشار اخبار، تفاسیر وب سایت ها، انتشار اطلاعیه های تبلیغاتی با دستورالعمل های پوششی برای رسانه های داخلی و نظارت دقیق بر روایت داخلی در جنگ تجاری با امریکا را حفظ کرده است. با وجود این که این استراتژی به دولت اجازه می دهد تا بتواند گفتگوی جنگ تجاری در چین را شکل دهد، اما ممکن است باعث شود چین در جنگ روابط عمومی جهانی با آمریکا شکست بخورد.
دولت چین در حال حاضر در تلاش برای بهبود ارتباط با مخاطبان بین المللی از طریق استفاده از حساب های رسمی رسانه های اجتماعی هستند. سفارت چین در واشنگتن دی سی و سفیر چین در ایالات متحده هر دو در روز دوشنبه اولین توییت خود را منتشر کردند.
این حسابها بخشی از تعداد کمی از حسابهای توییتر دیپلماتیک چین است که دولت چین برای پیگیری اهداف تبلیغات از جمله تبلیغات خارجی خود استفاده می کند. ژائو هوانگ و رووی وانگ در یک مقاله مشترک که در مجله بین المللی ارتباطات منتشر شده است، بررسی می کنند که چگونه کنسولگری های چینی و دیپلمات های آنها از توییت ها برای رسیدن به مجوز “به داستان های چینی به خوبی” استفاده می کنند.
در توییت های چینی که توسط مقامات دیپلماتیک چین نوشته شده است، بیشترین عنوان ها درباره اقتصاد خارجی چین و همکاری های اجتماعی (25 درصد از توییت ها) است. آنها در مورد چگونگی همکاری چین با کشورهای خارجی برای توسعه اقتصادی یا اجتماعی توییت و یا بازتوییت مجدد کردند. مقامات دیپلماتیک چینی با استفاده از این توییت ها چین را به عنوان طرفدار تجارت آزاد و همکاری بین المللی ارتقا و افتخار و صداقت چین در روابط خارجی را نشان می دهند.
دومین موضوع تکراری، روابط سیاسی است که شامل روابط دو جانبه یا چند جانبه، روابط دیپلماتیک و همکاری نظامی است. توییت ها در این دسته بیشتر سیاسی بوده و دارای لحن رسمی تری هستند. ترویج فرهنگ و جامعه چینی یکی دیگر از مهمترین موضوعات توییت های چینی است که برای افزایش جذابیت ملی طراحی شده بود: مناظر گردشگری، فرهنگ سنتی چین و زندگی روزمره مردم چین از جمله این موارد است.
با تجزیه و تحلیل این مجموعه ای از توئیت ها، متوجه شدیم که سازمان های دیپلماتیک چینی به داستان های چین می پردازند و دیدگاه های سیاسی چینی را به روش های متنوعی به نمایش می گذارند. اول، آنها برای ارتباط با همتایان خارجی از توییتر استفاده کردند. آنها همچنین به طور هدفمند از هشتگ استفاده می کنند.
دوم، توییت ها انواع مختلفی از گفتمان را نشان دادند. توییت ها اخباری را منتشر می کنند که نگرش مطلوب و فعال چین نسبت به همکاری های جهانی را نشان می دهد و یا به طور مستقیم سخنان رهبران سیاسی خارجی را برای تایید مشارکت چین بیان می کنند. این توییت ها همچنین شامل توصیف راه حل های چینی بود که اغلب شامل emoji بود که محتوا را زنده و پویاتر می سازد. علاوه بر این، آژانس های دیپلماتیک چینی از عکس هایی استفاده می کنند که اغلب دارای معانی ضمنی برای تقویت محتواست.
همچنین اغلب هنگامی که مقامات چینی با مخاطبان بین المللی در یک مراسم عمومی شرکت می کنند، آنها تلاش می کنند تا از خط مشی دولت پشتیبانی کنند. سوفی ریچاردسون، دیده بان حقوق بشر سازمان ملل متحد، آیرکون تونیایزی، فرماندار معاون سین کیانگ را برای تبلیغ در سخنرانی خود در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ماه ژوئن محکوم کرد. آیرکون تونیایزی در سخنرانی خود تصویر گمراه کننده ای از وضعیت حقوق بشر در سین کیانگ را ترسیم کرد و اصرار داشت که مردم با وجود گزارش های مستمر بازداشت و تحت نظارت دولتی، زندگی می کنند.
تحلیلگران می گویند پکن با محدود کردن انواع ارتباطات خود در جنگ تجاری با امریکا می تواند بیشتر از آنکه سود ببرد، به خود آسیب بزند. ژنگفی بنیانگذار میلیاردر 74 ساله هوآوی یکی از این موارد است.
در طی یک سخنرانی در هفته گذشته در دانشگاه پکن، یو یانگدین، اقتصاددان برجسته، یک سوال مطرح کرد: “چرا هیچ یک از شرکت های چینی که توسط سخنگوی آمریکا متهم به سرقت مالکیت معنوی شدند، حاضر نیستند از خود دفاع و این اتهامات را رد کنند؟”
یو، مشاور سابق بانک مردمی چین، گفت: “چین در این جنگ تبلیغاتی بسیار شکست خورده است.”این چیزی است که ما نیاز داریم تا آن را اصلاح کنیم. در غیر این صورت، در حوزه افکار عمومی، حتی چیزی که توجیه می شود، غیر قابل اثبات است.”
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|
نظر بدهید