شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– در طول یک مقطع زمانی طولانی، دوبی یک قطب منطقهای بوده است و هم اکنون هم به سرعت در حال تبدیل خود به مرکز اصلی و کانون روابط عمومی میباشد. خاورمیانه یک منطقه جالب برای فعالان ارتباطی جوان، پرانرژی و بلندهمت است که در پی بجای گذاشتن اثر و ردپایی از خود هستند و دوبی خود را به عنوان مرکز صنعت ارتباط منطقه معرفی نموده است. امارات هم در این زمینه، به هر طریقی از دوبی حمایت میکند- فضایی که به ظاهر در آن مالیاتی وجود ندارد، مالکیت خارجی و سبک زندگی که سبب جذب تعداد زیادی از افراد میشود، افرادی که در پی حرکت و جابجایی، ترک آمریکا، اروپا یا آسیا و کار در یک فضای جدید و پخته هستند.
افزایش تعداد آژانسهای روابط عمومی در دوبی گواه و شاهدی بر موقعیت و جایگاه دوبی به عنوان مکانی است که برای فعالان روابط عمومی بسیار مناسب میباشد. صدها شرکت در شهر دوبی حاضر هستند که به ارائه خدمات روابط عمومی میپردازند. اما صنعت روابط عمومی در دوبی، دامنه فعالیت خود را صرفاً به داخل امارات محدود نکرده است. خیر، صحنه روابط عمومی دوبی در قامت بازار منطقه خلیج فارس فعالیت میکند.
برخی از آژانسها راه درازی را میپیمایند تا در کشورهای دورتر نظیر مراکش به ارائه خدمات بپردازند، کشوری که تقریباً تا ساخل دریای آتلانتیک 9000 کیلومتر فاصله دارد. با برخورداری از لیست ایمیلی بلندبالا، و همچنین با توجه به این که در مقطع کنونی در مقایسه با گذشته، دسترسی به نقاط دوردست جهت چاپ یک مطلب در انتشارات یک کشور خارجی آسانتر است، رسانه گروهی، ژورنالیستهای کلیدی یا نرم افزارهای تخصصی را به کار میگیرد.
خرسندیم که آژانسهایی وجود دارند که نسبت به ارتباطات در منطقه خاورمیانه یک رویکرد قطبی را اتخاذ نمودهاند. با این حال، آنها میدانند که کلید شناخت و جذب ذینفعان و مشتریان کلیدی در یک رویکرد درون کشوری میباشد، رویکردی که مبتنی بر استخدام و رشد استعدادهای داخلی است.
سران این آژانسها از تفاوتهای فرهنگی، زبانی (در حالی که ممکن است زبان رسمی در منطقه، عربی زبان باشد که در مقایسه با انگلیسی از جامعیت و یکپارچگی کمتری برخوردار است)، اعتقادی و ساختارهای اجتماعی استقبال میکنند. هرچه تعداد این آژانسها بیشتر شود، رویکردی که آنها میتوانند اتخاذ کنند تخصصیتر شده و نتایج کاری آنها برای مشتریان تاثیرگذارتر میشود.
یک مسئله که اغلب در دوبی و توسط فعالان روابط عمومی در خارج از دوبی نادیده مانده یا فراموش میشود، این است که خاورمیانه یکی از متنوعترین نقاط روی زمین است. حتی در داخل خاک کشورهای این منطقه، تفاتها مشهود هستند: مثلاً شهر ساحلی جده که در غرب عربستان سعودی قرار دارد، فرهنگ و تنوعی دارد که بسیار متفاوت از پایتخت عربستان، یعنی ریاض میباشد.
رسانه اجتماعی و رسانه دیجیتال این تفاوتها را تشدید نمودهاند. سیستمهای دولتی و سنتهای تجاری نیز در سطح منطقه متنوع هستند. -مثلاً، پنداشت و برداشتی که در اردن از دولت و مجلس انتخابی وجود دارد، در نوعی خاص از روابط عمومی قابل استفاده می باشد، عاملی که در کشور همسایه، عربستان سعودی و شورای مشورتی آن قابل اجرا نیست.
شخصاً بدین نتیجه رسیدهام که فعالان باتجربه انگشت شماری از رویکرد قطبی به روابط عمومی در بازار منطقهای نظیر آمریکا دفاع خواهند کرد. از روزهایی که در دفتر نیویورک آژانس روابط عمومی سن فرانسیسکو کار میکردم مدتها زیادی گذشته است. اما هنوز هم آژانسهای روابط عمومی بسیاری را در دوبی میبینم که هم به مسائل داخلی میپردازند و هم به ایجاد روابط و شبکههای منطقهای میپردازند.
مطمئناً، در این مسیر چالشها و دشوراییهایی وجود دارد. مالکیت منطقهای، بوروکراسی دولتی و دشواری در یافتن استعدادهای موجود در منطقه، فقط برخی از موانعی هستند که باید از پیش روی کسانی برداشته شوند که به دنبال اقدامات و عملیات باز و آزاد در بیشتر کشورهای منطقه هستند. اما کسانی که اقدام و ریسک میکنند، به نتایج بسیار خوبی دست مییابند که در مقایسه با پیامدهای منفی اقداماتشان بسیار چشمگیر هستند. زمان آن فرا رسیده است تا ما به عنوان یک صنعت، به جلو گام برداریم و در دو سطح خاورمیانه و داخلی فعالیت نماییم.
منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)
|
نظر بدهید