آنچه باید بدانیم!/ چک لیست برگزاری یک مصاحبه مطبوعاتی

اقدامات روز مصاحبه، بازید نهایی سالن، حضور قبل از همه در سالن، کنترل نگهبانی و پارکینگ، استقرار مأمور راهنما، پذیرایی تدریجی از دعوت شدگان، یادداشتت خبرنگاران حاضر، شروع مصاحبه با معرفی مصاحبه شونده توسط روابط عمومی، کنترل نظم سالن، خیرمقدم...

1. اطلاع از نظر مدیر یا تعیین مصاحبه شونده
2. تعیین موضوع
3. تعیین و تنظیم زمان ( زمان از طرف
روابط عمومی می‌بایست پیشنهاد می‌شود نه از طرف مصاحبه کننده. شنبه تاچهارشنبه بهترین زمان است.
4. تعیین مکان برگزاری مصاحبه: میز و صندلی، میکروفن، فضای فیزیکی سالن،‌ محل استقرار مصاحبه شونده، مدیر جلسه و مدعوین و خبرنگاران.
5. تهیه بیوگرافی مصاحبه شونده : به صورت مکتوب و شفاهی توصیه می‌شود.
6. عکاس.
7. ضبط داشته باشیم.
8. خودکار و مداد باشد.
9. اطلاعات یا جزوه آماده باشد.
10.‌ آب و پارچ یا لیوان باشد.
11. امکانات قبل و بعد از جلسه داشته باشیم.
12. تلفن و فاکس باید تعدادی خارج از سالن وجود داشته باشد و امکانات ایمیل.
13. مترجم برای موارد مورد لزوم.
14. سی دی عکس از برنامه و شخص مصاحبه شونده استفاده شود.
15. ویدئو پرجکشن آماده باشد ترجیحا لپ‌تاپ و کامپیوتر.
16. تهیه لیست خبرنگاران.
17. مشخص کردن کسانی‌که باید در کنار مصاحبه شونده باشند..
18. ارسال کارت دعوت یا دعوت‌نامه الف: مصاحبه شونده
ب) موضوع ج) زمان د) اعلام شماره تماس.
19. پیگیری و اطمینان از رسیدن دعوت‌نامه.
20. یادآوری تلفنی.
21. کار ویژه با خبرنگاران رادیو و تلویزیون و خبرگزاری‌‌ها.
22. اطلاع به مسئول مربوطه برای تمیز کردن سالن.
23. اقدامات روز قبل از مصاحبه: بازید سالن، هماهنگی با حراست و نگهبانی، پیش‌بینی پارکینگ برای خبرنگارانی که خودرو دارند،چک میکروفن و دوربین و …
24. اقدامات روز مصاحبه، بازید نهایی سالن، حضور قبل از همه در سالن، کنترل نگهبانی و پارکینگ، استقرار مأمور راهنما، پذیرایی تدریجی از دعوت شدگان، یادداشتت خبرنگاران حاضر، شروع مصاحبه با معرفی مصاحبه شونده توسط روابط عمومی، کنترل نظم سالن، خیرمقدم…
25. مشایعت خبرنگاران.
26. آماده کردن خودرو برای جابجایی خبرنگاران.
27. پیاده کردن نوار.
28. تنظیم خبر و ارسال برای خبرنگارانی که حضور نداشته‌اند.
29. تماس با خبرنگاران رادیو تلویزیون برای اطلاع از زمان پخش.
30. ضبط برنامه بعد از پخش.
31. تهیه بریده جراید روز بعد.
32. تحلیل محتوای اخبار انتشاریافته.
33. تشکر از خبرنگارانی که مطلب راخوب کار کرده‌اند.
34. درج این برنامه در گزارش ماهیانه روابط عمومی.
 

منبع مرجع: شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)