شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا)– فعالیتهای روابط عمومی زمانی دراز عمدتاً متوجه رسانههای چاپی بود. این امر از آنجا مایه میگرفت که اغلب کارگزاران روابط عمومی، خبرنگاران سابق روزنامهها بودند و با آداب و رسوم چاپ آشنایی و الفت داشتند.
با وجود این، در چند دهه گذشته نوع جدیدی از کارگزاران روابط عمومی که به فرصتهای ذاتی تبلیغاتی در رادیو و تلویزیون خو کرده و با آخرین گرایشهای تکنولوژی نیز آشنا بودند، دامنه فعالیتهای روابط عمومی را تا رسانههای گروهی بسط دادند. امروزه کارگزاران روابط عمومی ارتباط با رادیو و تلویزیون را به همان شدت رسانههای چاپی دنبال میکنند.
پیداست که مهار (کنترل) پیام در رسانههای الکترونیک مستلزم وجود متغیرهایی است که با آنهایی که در چاپ اهمیت دارند متفاوت است. اگر چه تهیه یک دفترچه راهنما هماهنگی میان عناصر تصویری و نوشتاری را ضروری میسازد، اما در مورد سخنپراکنی، عنصر زمان و در مورد فیلم و نوار ویدیویی عناصر تصویری بیشتر پویا تا ایستا نیز به آن افزوده میشود. متن دفترچه راهنما نیز باید به نحوی تهیه شود که بیشتر برای گویندگی تا خواندن مناسب باشد، و این نکتهای است که به ویژه در رادیو اهمیت دارد؛ چرا که در اینجا تصویری که به انتقال معنی کمک کند وجود ندارد.
|
نظر بدهید