آثار تحول دیجیتال در روابط‌عمومی

مهدی باقریان – روابط‌عمومی‌های چابک و انعطاف‌پذیر، فناوری‌های دیجیتال را در تمام عملیات خود از قبیل روش‌ها و فرایندهای اجرایی تعبیه می‌کنند. این امر به روابط‌عمومی‌ها کمک می‌کند تا با واکنش به‌موقع به تغییرات و چالش‌ها و ارایه خدمات بهتر آماده باشند. همچنین به متخصصان روابط‌عمومی قدرت می‌دهد تا نحوه ارتباط با مخاطبان و گروه‌های مختلف دی‌نفع را بهبود ‌بخشند.

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا) || در دو سه سال گذشته جهان با دو رویداد بزرگ مواجه شد: یکی همه‌گیری کووید-19 که با ایجاد تغییر در رفتار اجتماعی بر فرایند شکل‌گیری «جنبش و عصر دیجیتال» تاثیر بسیار زیادی گذاشت و دیگری ظهور جنبش جهانی «متاورس» که نقطه آغازی است برای جستجو، کنکاش و متمرکز کردن تلاش‌ها برای استفاده از فرصت‌های ارتباطی جدید به بهترین شکل ممکن.


تقریباً همه بخش‌های جامعه به نحوی تحت تأثیر «تحول دیجیتال» قرار گرفته است و امروزه زندگی تک‌تک انسان‌ها تحت سیطره تلفن‌های هوشمند، تبلت‌ها، رایانه‌های شخصی و بسیاری از فناوری‌ها و ابزارهای دیگر قرار دارد. قطعا صنعت روابط‌عمومی از این قاعده مستثنی نبوده و نخواهد بود.


چرا؟ برای اینکه تحولِ دیجیتالی قبل از هر چیزی «نحوهِ ارتباط» و «صحبت کردن»ِ متخصصان روابط‌عمومی با مردم را تغییر داده است. امروزه در مکالمه‌ها تنها از «کلمه‌ها» استفاده نمی‌کنیم چراکه پاسخگوی همه نیازهای ما نیستند. در حال حاضر ما در مکالمه‌ها از شکلک‌ها، گیف‌ها، استیکرها و هشتگ‌ها استفاده می‌کنیم که قبل از این از آن‌ها استفاده نمی‌کردیم.


به‌علاوه، نحوه استفاده ما از «کانال‌ها» و «روش‌های ارتباطی» هم تغییر کرده است. امروزه متخصصان روابط‌عمومی برای برقراری ارتباط با مخاطبان خود از رسانه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های موبایل (پیام‌رسان‌های موبایل) استفاده می‌کنند.


نظرسنجی ING نشان می‌دهد که 81 درصد از متخصصان روابط‌عمومی دیگر نمی‌توانند کارشان را بدون استفاده از رسانه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های موبایل و سایر اشکال رسانه‌های جدید انجام دهند.


سوم این‌که «ارزش، نحوه تولید، توزیع و اسفاده از محتوا» هم تغییر کرده است. برای نمونه، امروزه در همه زمینه‌ها، داده‌های زیادی در اختیار داریم که در شناخت و تصمیم‌گیری به ما کمک می‌کنند. بهره‌مندی از مزایای پرشمار تولید تحلیل‌های واقعی و دقیق در مورد مخاطبان و گروه‌های مختلف ذی‌نفع با استفاده از کلان‌داده‌ها، همه و همه از جمله فرصت‌هایی است که از رهگذر تحول دیجیتالی در اختیار متخصصان روابط‌عمومی‌ قرار می‌گیرد.


تحقیقات جدید WordPress VIP، بر اساس نظرسنجی از بیش از 1500 بازاریاب، روزنامه‌نگار، توسعه‌دهنده و مدیر اجرایی در سراسر جهان که 1 فوریه 2023 منتشر شد نشان می‌دهد طی دو سال گذشته، افزایش بی‌سابقه‌ای در تقاضا برای محتوای بیشتر وجود داشته است.


برخی مزایا و آثار دیگر تحول دیجیتالی در روابط‌عمومی بدین‌قرارند:
– تجربه کاربر را بهبود می‌بخشد.
– گسترش اتوماسیون را عادی و گردش کار را ساده می‌کند.
– سبب بهبود ارتباط افراد از طریق ابزارهای بهتر می‌شود.
– زمینه ارایه خدمات گسترده، مانند اینترنت را بیشتر فراهم می‌کند.
– سرمایه‌گذاری در راه‌حل‌های هوش مصنوعی برای بهینه‌سازی تجربه مشتری را افزایش می‌دهد.
 

خلاصه این‌که روابط‌عمومی‌های چابک و انعطاف‌پذیر، فناوری‌های دیجیتال را در تمام عملیات خود از قبیل روش‌ها و فرایندهای اجرایی تعبیه می‌کنند. این امر به روابط‌عمومی‌ها کمک می‌کند تا با واکنش به‌موقع به تغییرات و چالش‌ها و ارایه خدمات بهتر آماده باشند. همچنین به متخصصان روابط‌عمومی قدرت می‌دهد تا نحوه ارتباط با مخاطبان و گروه‌های مختلف دی‌نفع را بهبود ‌بخشند.