آداب تبلیغات انتخابات در فضای مجازی

استفاده از فضای مجازی آدابی دارد و این آداب شامل تبلیغات انتخابات نیز می‌شود. جدای از قانون و مقررات تبلیغات، آداب برخورد انسانی و اجتماعی حکم می‌کند که:

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) استفاده از فضای مجازی آدابی دارد و این آداب شامل تبلیغات انتخابات نیز می‌شود. جدای از قانون و مقررات تبلیغات، آداب برخورد انسانی و اجتماعی حکم می‌کند که:


اسرار محرمانه و شخصی افراد را منتشر نکنیم


با ارسال پیام‌های متعدد ایجاد مزاحمت نکنیم


از تخریب شخصیت دیگران و تهمت زدن پرهیز کنیم


به کاندیدای رقیب و هواداران‌اش توهین نکنیم


از اسامی و عکس‌های شخصیت‌ها و شهدا سوء استفاده نکنیم


هر مطلبی درباره افراد را به سرعت منتشر نکنیم و پیش از انتشار اندکی تامل کنیم


تنها به نشر اهداف و برنامه‌های کاندیدای مورد علاقه خود بپردازیم


به پیام‌های دیگران واکنش سریع نشان ندهیم


هوشیارانه عمل کنیم و هر حرفی نزنیم، چون شاید در آینده تاثیر منفی داشته باشد


آبروی دیگران را بازیچه تبلیغات انتخاباتی نکنیم


اگر در گروهی عضو شدیم که افراد آن را نمی‌شناسیم و از اهداف گروه مطلع نیستیم به سرعت از آن خارج شویم


در انتقاد از کاندیدای رقیب انصاف را رعایت کنیم


موجب ترویج خرافه‌پرستی و شایعه نشویم


به قومیت‌ها توهین نکنیم


و در مجموع فراموش نکنیم که این انتخابات نیز می‌گذرد؛ پس همه چیز را فدای انتخابات نکنیم.


 

محمدامین صالحی نژاد

 مدیر روابط عمومی جهاد دانشگاهی خوزستان