معجزه ارتباطات شبکه‎ ای

مهدی باقریان – با این حال، با توجه به گسترش ارتباطات شبکه ‎ای یک نوع «حماسه ارتباطی» در حال رخ دادن است و آن این است که مشتریان و مخاطبان زمام امور را در دست می ‎گیرند و ما چاره ‎ای نداریم جز این که خودمان را با شهروندان جدید هماهنگ سازیم و طبق نیازهای ایشان، برنامه‎ ریزی کرده و محصولات و خدمات خود را ارایه کنیم.

4 Ways to Go Beyond the Press Release in a Post Panda World image panda bear 1113tm pic 106 300x199

 

شبکه اطلاع رسانی روابط عمومی ایران (شارا) در دنیای ارتباطات شبکه ‎ای، مشارکت، صداقت و شفافیت در کانون همه فعالیت‎ ها قرار دارد. ما چه بخواهیم و چه نخواهیم در عصر ارتباطات شبکه ‎ای زندگی می‎ کنیم و به همین دلیل دستکاری حقیقت بسیار مشکل شده است به طوری که دوره «مدیریت پیام» به شکل سنتی به سر آمده و ارتباطات شهروندی بر روح و زمان ما حاکم شده است. این امر نشان می ‎دهد که جامعه نیازمند ارتباطات جدید و بهتر است. ما هرگز قادر به حل مشکلات نخواهیم بود مگر این که در نحوه ارتباطات خود، تغییرات اساسی و بنیادی ایجاد کنیم.


لهذا برای سازمان ‎ها و شرکت ‎ها لازم است که در نوع ارتباطات خود به ویژه رفتارهای فرهنگی و ارتباطی خود تغییراتی ایجاد کنند. در «دی ان ای» سازمان‎ ها باید تغییرات محسوسی ایجاد شود تا «رویکرد ارتباط از پایین به بالا» جایگزین «رویکرد ارتباط از بالا به پایین» شود.

 

مدیران اجرایی واقعی، برای تولید دنیای بهتر و ارتباطات پیش رونده، ارزش ‎های زیادی قائل هستند و از پیروی از الگوهای ورشکسته گذشته اجتناب می ‎کنند. این رویکرد، ریشه‎ ای و خلاقانه است و ذینفعان سازمان‎ را برای پیشرفت و ساختن جامعه‎ ای مثبت ‎تر و سودمندی اجتماعی بیشتر دور هم جمع می ‎کند. علاوه بر آن، این امر به تحقق جامعه بهتر با ارزش ‎ها و اهداف مشترک در مقیاس بزرگ تر کمک می ‎کند.


مضاف بر آن باید توجه داشته باشیم قدرت شهروندی در حال افزایش است و شرکت ‎ها و سازمان‎ ها چاره ‎ای ندارند که پاسخگو باشند و روش ‎های عملیاتی و کارکردی خود را تغییر داده و یا بهینه‎ سازی نمایند.


با این حال، با توجه به گسترش ارتباطات شبکه ‎ای یک نوع «حماسه ارتباطی» در حال رخ دادن است و آن این است که مشتریان و مخاطبان زمام امور را در دست می ‎گیرند و ما چاره ‎ای نداریم جز این که خودمان را با شهروندان جدید هماهنگ سازیم و طبق نیازهای ایشان، برنامه‎ ریزی کرده و محصولات و خدمات خود را ارایه کنیم.


علاوه بر آن، به همان اندازه که جامعه به نحو فزاینده ‎ای به ارتباطات شبکه‎ ای روی می‎ آورد، به همان میزان شرکت‎ ها و سازمان ‎ها و آدم ها بازتر، شفاف تر و پاسخگوتر می‎ شوند و مطمئن باشید گذر از آن به عنوان یک مرحله تاریخ ساز و حساس، اجتناب ناپذیر است و خواه ناخواه هر مقاومتی در برابر آن شکننده خواهد بود. به امید آنروز.