پنج اقدام برای افزایش انعطاف در یک بحران

چند اقدام وجود دارد که به شرکت‌‌ها کمک می‌کند در یک بحران بزرگ، انعطاف‌‌پذیری بیشتری از خود نشان دهند. این اقدامات وقتی با هم اجرا شوند، یکدیگر را تقویت می‌کنند تا نتایج قوی‌‌تری حاصل شود.

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی ایران (شارا)|| هیچ تک‌‌راهی برای تحول سازمان‌ها در طول یک بحران وجود ندارد. رویکرد درست به موقعیت شروع کار یک شرکت و چالش‌‌های ویژه آن بستگی دارد. اما طبق تجربیات گروه مشاوره بوستون که از صدها تحول در صنایع و بازارهای جغرافیایی مختلف حمایت کرده، چند اقدام وجود دارد که به شرکت‌‌ها کمک می‌کند در یک بحران بزرگ، انعطاف‌‌پذیری بیشتری از خود نشان دهند. این اقدامات وقتی با هم اجرا شوند، یکدیگر را تقویت می‌کنند تا نتایج قوی‌‌تری حاصل شود.

۱- رویکردی کل‌‌نگر به عملکرد داشته باشید. مشخصا، بیشتر شرکت‌‌هایی که دست به تحول می‌‌زنند به دنبال کاهش هزینه‌ها هستند. آنها به خاطر مواجه شدن با بحران نقدینگی، هزینه‌های آیتم‌‌های غیرضروری و مرتبط با کارکنان، تحقیق و توسعه و هزینه‌های سرمایه‌‌ای را کاهش می‌دهند تا نقدینگی را حفظ کنند. به هر حال، بیشتر سازمان‌های موفق فراتر از کاهش هزینه‌ها را می‌‌بینند و همزمان، اقداماتی سریع را شروع می‌کنند تا درآمدزایی را در حوزه‌هایی مثل قیمت‌‌گذاری افزایش دهند و منابع را بر محصولات و خدمات پرفروش متمرکز کنند.

این شرکت‌‌ها در انجام این کار، آینده‌‌ای امیدوارانه‌‌تر را رقم می‌‌زنند و مشارکت کارکنان و سرمایه‌‌گذاران را جلب می‌کنند. هزینه‌ها مهم هستند، اما نمی‌توانند تنها منبع تمرکز باشند. مهم است که چند اهرم ارزش‌‌آفرینی به‌طور همزمان کشیده شوند و با تغییر موقعیت، بر هر کدام از آنها تمرکز شود.

۲- کارکنان را اولویت قرار دهید. پاندمی و اثرات آن بر نیروی کار، به تیم‌‌های مدیریت یادآوری کرده که کارکنان جزو آیتم‌‌های هزینه نیستند که در طول یک بحران بتوان آنها را بهینه‌‌سازی کرد، بلکه آنها یکی از مهم‌ترین دارایی‌‌های سازمان هستند. شرکت‌‌هایی که در طول پاندمی رفاه و تعهد کارکنان را اولویت خود قرار دادند، با فرستادن پیامی روشن، وفاداری آنها را بیشتر کردند. هر شرکتی این رویکرد را نداشت، اما این یک موضوع واضح در میان سازمان‌های برنده بود.

۳- تمرکز بی‌‌امان بر دیجیتال داشته باشید. تقریبا همه شرکت‌‌ها در دهه گذشته، به نوعی در دیجیتال سرمایه‌‌گذاری کرده‌‌اند، اما خیلی‌‌ها هنوز راه زیادی در پیش دارند. در طول پاندمی، وقتی خیلی از سازمان‌ها مجبور شدند تاسیسات و محل‌‌های خرده‌‌فروشی خود را تعطیل کنند، وقتی محدودیت‌‌های سفر الگوهای خرید را تغییر داد و وقتی زنجیره‌های تامین جهانی با اختلال مواجه شد، شرکت‌‌های برنده تغییر به سمت تجارت الکترونیک، پلتفرم‌‌های دیجیتال و اتوماسیون را به عنوان رمز بقا، اولویت قرار دادند. آنها زیرساخت‌‌های لازم را ایجاد کردند و قابلیت‌‌های دیجیتال خود را توسعه دادند. این سرمایه‌‌گذاری‌‌ها هم در بازارهای آشفته و هم در بازارهای آرام، برای شرکت‌‌ها مزیت رقابتی ایجاد می‌کنند.

۴- چابک بمانید. شرایط همواره متغیر یک بحران، تیم‌‌های رهبری سازمان را به چالش می‌‌کشد تا به سرعت رویدادهای نوظهور را شناسایی کنند، در بحبوحه بحران تصمیم‌‌های فوری بگیرند و مشخص کنند چه زمان به یک تصمیم بچسبند و چه زمانی آن را متناسب با شرایط تغییر دهند. رهبران سازمانی قوی، ریسک‌‌های جسورانه می‌کنند و آنچه لازم است برای هماهنگی سازمان انجام می‌دهند.

۵- تیم‌‌های واکنش اختصاصی ایجاد کنید. از آنجا که موقعیت به سرعت تغییر می‌کند، برنامه‌هایی که قبل از شروع بحران ایجاد شده بودند، به‌طور ۱۰۰ درصد قابل اجرا نیستند. شرکت‌‌های موفق تیم‌‌هایی را به کار می‌گیرند که می‌توانند به سرعت به چالش‌‌ها و شرایط متغیر واکنش نشان دهند.

این نوع شرکت‌‌ها در واکنش به کووید- ۱۹، رفتارها، استراتژی‌‌ها، فرآیندها، ابزارها و زیرساخت‌‌های جدیدی را معرفی کردند و سپس نتایج را سنجیده و متناسب‌‌سازی کردند. تیم‌‌های واکنش قرار نیست دائمی باشند، چون بحران هم قرار نیست برای همیشه ادامه داشته باشد. اما سازمان‌ها باید این توانایی را داشته باشند که یک تیم واکنش بزرگ را با ترکیب مناسبی از قابلیت‌‌های وظیفه‌‌ای و کسب‌‌کار و با نظارت و مسوولیت‌‌پذیری مناسب بسیج کنند.

مترجم: مریم رضایی

 منبع: BCG : donya-e-eqtesad