شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا)–|| قدردانی و سپاسگزاری از کارمندان، باعث می شود آنها به ارزشمندی نقش خود در موفقیت شرکت پی ببرند و انگیزه و اشتیاق بیشتری برای ادامه کار داشته باشند.
کارمندان شما نقش مهمی در موفقیت شرکت تان دارند. شما حتماً این موضوع را می دانید و به عنوان یک کارآفرین، که فهرست بی پایانی از وظایف به دوش تان است، به احتمال زیاد می خواهید از مردان و زنانی که هرکدام به سهم خود بخشی از این مسئولیت ها را به عهده می گیرند، قدردانی کنید. شما به روش های مختلفی می توانید به کارمندان تان نشان دهید که به آنها اهمیت می دهید. ولی به لحاظ علمی، سه روشی که در ادامه مطلب به نقل از زومیت یادآوری می کنیم، مؤثرتر از سایر سیاست های سازمانی عمل می کنند.
به جای پول نقد، به کارمندان تان جایزه بدهید
ریچارد تالر، برنده جایزه نوبل و استاد اقتصاد رفتاری، در پادکست اخیر خود در NPR توضیح می دهد که چرا بهتر است کارفرمایان به جای پول نقد، با هدیه یا یک تجربه خاص از کارکنان شان تقدیر کنند. او پیشنهاد می کند که مثلاً به جای پاداش ۵۰۰ دلاری، به کارمندتان سفر ۵۰۰ دلاری هدیه کنید. طبق تحقیقات وقتی افراد مسافرت را به عنوان پاداش دریافت می کنند شادتر از زمانی هستند که پول نقد می گیرند. مهم ترین علت این است که وقتی پول دریافت می کنیم، بین خرج کردن و پس انداز آن دچار تردید می شویم؛ درحالی که پاداشی مثل تعطیلات به ما فرصت می دهد بدون عذاب وجدان، از اوقات مان لذت ببریم.
فرقی نمی کند کارکنان تان را به یک سفر کوتاه دعوت کنید یا یک هدیه خاص برای شان در نظر بگیرید. با کمی خلاقیت و تلاش می توانید راه خوبی برای پیدا کردن یک سیستم پاداش دهی غیر نقدی پیدا کنید. شاید باور کردنش سخت باشد، ولی واقعاً می توانید کارمندان تان را خوشحال کنید.
تشکر کنید
استاد روان شناسی، رابرت ایوانس، اعتقاد دارد که تشکر کردن از ضروریات محیط کار است. قدردانی علاوه بر تقویت تیم و بهبود فرهنگ سازمانی، بیش از پول به کارمندان انگیزه می دهد. یکی از مطالعات مؤسسه گلسدور نشان می دهد ۷۰ درصد کارمندان اگر به طور مداوم مورد تشویق رئیس خود قرار بگیرند، اشتیاق و اهتمام بیشتری نسبت به کار نشان می دهند. در یکی از تحقیقات دانشکده وارتون نیز محققان دریافتند که وقتی مدیران شرکت از سرمایه گذاران یا اسپانسرها به صورت شفاهی تشکر می کنند، تا ۵۰درصد حمایت مالی بیشتری دریافت می کنند.
روش های زیادی برای سپاسگزاری از کارمندان وجود دارد. می توانید به سادگی در راهرو به آنها بگویید «متشکرم» یا اینکه برای آنها یک کارت تشکر ویژه بفرستید. در مقیاس بزرگ تر، می توانید در یک جلسه کاری از کارمندان تان قدردانی کنید یا یک ایمیل تشکر انگیزشی ارسال کنید.
از آنها تعریف کنید
دن آریلی، اقتصاددان رفتاری و همکارانش در یک آزمایش نشان دادند که چگونه انگیزه های مختلف، روی عملکرد کارمندان تأثیر می گذارد. روز اول آزمایش، به یک سوم از کارمندان پاداش نقدی ۳۰دلاری و به یک سوم آنها فیش دریافت پیتزا اهدا شد و یک سوم دیگر با جمله «کارت عالی بود» از طرف رئیس شان پاداش گرفتند. درحالی که رسید پیتزا و تمجید از طرف رئیس در یک سطح باعث افزایش کارایی کارمندان شدند، پاداش نقدی بازدهی کمتری داشت. در طول یک هفته آزمایش، به مرور زمان پاداش نقدی باعث شد عملکرد کارکنان ضعیف تر شود، حتی بدتر از زمانی که کارکنان اصلا مورد تقدیر قرار نمی گرفتند.
روش مناسب و پر مفهومی برای تأیید ارزش کار کارمندان تان پیدا کنید. یک روش می تواند برنامه های بازشناسی کارمندان باشد که در آن شما به کارمندان برتر و کارهای خوبی که انجام داده اند توجه نشان می دهید. روش دیگر این است که از کارمندان بخواهید دموی کارشان را به تیم های کوچک شرکت یا مدیران دیگر نشان دهند.
کارمندان، جریان حیات شرکت شما هستند. پس در نخستین فرصت به هر روش مناسب و انگیزه بخشی که می توانید، تشکر و سپاس خود را به آنها اظهار کنید.
منبع : forsatnet
🔷 کارمندان در هفته نزدیک به یک ساعت از زمان کاری خود را بهدلیل خستگی ناشی از ابزارهای دیجیتال از دست میدهند
ابزارهای دیجیتال به بخش جداییناپذیر زندگی کاری کارمندان تبدیل شدهاند، اما استفاده بیش از اندازه از پلتفرمها و برنامههای ارتباطی باعث خستگی فزاینده و کاهش بهرهوری شده است. پژوهش تازهای از شرکت Lokalise که بر پایه نظرسنجی از ۱۰۰۰ کارمند آمریکایی در ۱۱ صنعت مختلف انجام شد، نشان میدهد تغییر مداوم میان برنامهها زمان قابلتوجهی را تلف میکند.
بر اساس یافتهها، ۱۷ درصد از کارمندان گفتهاند در طول یک روز کاری بیش از ۱۰۰ بار میان پلتفرمها جابهجا میشوند. این روند بهطور میانگین موجب ۵۱ دقیقه اتلاف وقت در هفته و حدود ۴۴ ساعت در سال میشود.
بیش از نیمی از شرکتکنندگان (۵۵٪) روزانه از سه تا پنج پلتفرم کاری استفاده میکنند و حدود یکسوم (۳۱٪) بین شش تا ده ابزار مختلف را بهکار میگیرند. خستهکنندهترین ابزارها از دید کارمندان عبارتاند از:
– ایمیل (۴۷٪)
– پیامرسانهایی مانند Slack، Discord و Teams (۳۵٪)
– کنفرانس ویدئویی (۲۲٪)
– تقویم و ابزارهای زمانبندی (۱۷٪)
در میان برنامهها، Outlook بیشترین خستگی را ایجاد کرده (۳۵٪)، پس از آن Microsoft Teams (۲۹٪)، Gmail (۲۴٪) و Zoom (۱۵٪) قرار دارند.
با وجود این حجم از نارضایتی، ۷۹ درصد از کارمندان میگویند شرکتهایشان هیچ اقدامی برای کاهش ابزارهای کاری یا جلوگیری از خستگی دیجیتال انجام ندادهاند. همچنین ۶۰ درصد احساس میکنند حتی خارج از ساعات کاری باید به اعلانها پاسخ دهند—نشانهای از فرسودگی مرز میان کار و زندگی شخصی.
به گفته پژوهشگران، خستگی ناشی از ابزارهای دیجیتال تنها یک مشکل فنی نیست، بلکه به مسئلهای انسانی و فرهنگی تبدیل شده است؛ جایی که نیاز به بازنگری در سیاستهای ارتباطی و طراحی تجربه کاری بیش از پیش احساس میشود.
✍️ سارا برگل | فست کمپانی | ۷ اکتبر ۲۰۲۵
|
نظر بدهید