خوانش نوین از مسئله آب و برق؛ تأکید مدیرکل روابط‌عمومی وزارت نیرو بر نقش تحول‌آفرین روابط‌عمومی‌ها
مدیرکل روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت نیرو گفت: مأموریت روابط‌عمومی‌ها فراتر از انتشار خبر است و باید خوانشی نوین از مسئله آب و برق در کشور ارائه دهند.

شبکه اطلاع‌رسانی روابط‌عمومی‌ ایران (شارا) || مدیرکل روابط‌ عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت نیرو گفت: مطالبه وزیر نیرو نه فقط انتشار اخبار که برپا کردن خوانش نوینی از مسئله آب و برق در ایران است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو(پاون)، صبح امروز 21 مهر 1404، مرکز ارزیابی و توسعه استعداد دانشگاه شهید بهشتی میزبان اولین کارگاه «ارزیابی و تعیین سطح صلاحیت، شایستگی شغلی و استعدادیابی مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی صنعت آب و برق» بود. سخنرانان این کارگاه، غلامحسین مقیمی مدیرکل روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، مرتضی بخشایش مدیرکل دفتر توسعه مدیریت و تحول اداری و محمدرضا روانبخش استاد دانشگاه شهید بهشتی بودند.

در بخشی از کارگاه ارزیابی و تعیین سطح صلاحیت، شایستگی شغلی و استعدادیابی مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی صنعت آب و برق، غلامحسین مقیمی مدیرکل روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت نیرو در حضور مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی شرکت‌های زیرمجموعه این وزارتخانه در زمینه آب و برق گفت: «روابط‌عمومی‌ها می‌توانند فضا را برای پذیرش عمومی مردم آماده کنند تا صنعت آب و برق با بهبود اقتصاد خود، شرایط مساعدتری داشته باشد. در سال‌های اخیر نقش روابط‌عمومی‌ها تغییر کرد و آن‌ها دیگر یک پیام‌رسان ساده یا برگزارکننده مراسم‌ها نیستند. رسانه در بازه‌های مختلف واجد اهمیت بود اما این روزها روابط‌عمومی‌ها زمینه‌ساز اتفاقات بزرگ هستند، زیرا فضاسازی روابط‌عمومی‌ها شرایط را برای توسعه بخش‌های فنی آماده خواهد کرد پس برای تحقق این مهم باید خود را توسعه داده و نقش جدیدی را ایفا کنیم.»

مقیمی در ادامه افزود: «اینکه وزیر نیرو بخشنامه‌ای را امضا کرده و می‌گوید روابط‌عمومی‌ها باید در مجامع پاسخگو باشند، نشان‌دهنده نگاه متفاوت ایشان به حوزه روابط‌عمومی است. به عبارتی مطالبه وزیر نیرو نه فقط انتشار اخبار که برپا کردن خوانش نوینی از مسئله آب و برق در ایران است تا فعالیت مدیران و دغدغه‌مندان این حوزه در وزارت صمت، مجلس شورای اسلامی، بانک مرکزی و سایر نهادها را تسهیل کند.

وی ادامه داد: برای ایفای این نقش باید امکان‌ها و توانایی‌های خود را افزایش دهیم و به عنوان مدیران عالی رتبه، برنامه‌های مشخص و قابل دفاعی در راستای توسعه تاثیرگذاری خود داشته باشیم. هرگز به یک مدیر روابط‌عمومی اجازه داده نمی‌شود به عنوان مدیر مالی یک مجموعه فعالیت کند اما این امکان وجود دارد که یک مدیر پشتیبانی به عنوان مدیر روابط‌عمومی تغییر حوزه بدهد اما روابط‌عمومی یک مهارت خاص است و فقط افراد دارای سابقه و تحصیلات مرتبط باید امکان فعالیت در این حوزه تخصصی را داشته باشند.»

محمدرضا روانبخش استاد دانشگاه شهید بهشتی، در این کارگاه به اهمیت عملکرد سازمانی روابط‌عمومی‌ها اشاره کرد و گفت: «روابط‌عمومی‌ها پلی میان مدیران عالی و وزرا با عموم مردم هستند و نقش موثری در گردش اطلاعات به منظور تسهیل تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری مدیران دارند. جامعه امروز ایران فرهیخته است و ما از 10 کشور برتر تربیت‌کننده نیروی انسانی هستیم؛ به عنوان نمونه 99 درصد از ساکنان تهران باسواد هستند، پس ما باید بلد باشیم با این جامعه سخن بگوییم اما صرفا داشتن مدرک دانشگاهی برای تحقق این مهم کفایت نمی‌کند. همچنین روابط‌عمومی‌ها باید بتوانند با توجه به اهداف مورد نظر، ماموریت‌های جدیدی برای خود وضع کنند و این یعنی در اقدامات خود رفتار پیشدستانه ندارد و همیشه کنش آن‌ها تابع جریان‌های اجتماعی یا رویدادهای سازمانی است. همچنین روابط اجتماعی و حرفه‌ای مستحکم بخشی از حرفه روابط‌عمومی است که صرفا با آموزش‌های دانشگاهی کسب نمی‌شود.»

مرتضی بخشایش مدیرکل دفتر توسعه مدیریت و تحول اداری وزارت نیرو نیز با تاکید بر دهه‌ها تلاش مستمر به جهت مشخص شدن نقش پررنگ روابط‌عمومی‌ها در توسعه سازمان‌ها اظهار کرد: «زمانی مدیران روابط‌عمومی با در نظر گرفتن دستخط و خوش صحبت بودن انتخاب می‌شدند و تصوری حرفه‌ای از این حوزه وجود نداشت اما طی سال‌های اخیر اهمیت این بخش از سازمان‌ها در راستای تنویر افکار عمومی و پیشبرد اهداف سازمانی پررنگ‌تر شد. انتصاب مدیران و کارشناسان روابط‌عمومی شرکت‌ها باید مبتنی بر چارچوب‌های مشخص و حرفه‌ای انجام شود و صلاحیت شغلی در روابط‌عمومی‌های صنعت آب و برق کشور اولویت داشته باشد.»

با کلیک روی لینک زیر به کانال تلگرام ما بپیوندید:

https://telegram.me/sharaPR

انتهای شارا/