شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || بلاگر آلمانی ـ روسی «لیزا گراف» (Liza Graf) که 60,000 دنبالکننده در اینستاگرام دارد، دلیل مهاجرت خود به روسیه را چنین توضیح میدهد: «در روسیه نیازی به پرداخت هزینههای اجباری رسانهای (GEZ) نیست، مالیاتها سبکتر هستند و حتی خوشگذرانی هم هزینه کمتری دارد.» او که متولد مسکو است و دوران کودکی خود را در آمریکا، مونیخ و آخن گذرانده، امروز از مسکو و سفرهایش به شبهجزیره اشغالی کریمه و مناطق مختلف روسیه و کشورهای پساشوروی بلاگنویسی میکند. وی در ویدئویی کریمه را «مالدیوهای روسیه» نامیده است.
کمپین روابطعمومی با محوریت آلمان
بر اساس بررسی رسانههای اروپایی، دهها بلاگر بینالمللی، عمدتاً از آلمان، در حال تولید محتواهایی هستند که روسیه را کشوری آزاد، شاد و پر از فرصت معرفی میکنند. این در حالی است که کارشناسان ارتباطات معتقدند این فعالیتها بخشی از یک کمپین روابطعمومی (PR Campaign) سازمانیافته توسط کرملین است که هدف آن تغییر تصویر بینالمللی روسیه در بحبوحه جنگ اوکراین است.
تاکتیکها: زندگی روزمره بهجای سیاست
این بلاگرها بهندرت وارد مباحث سیاسی میشوند. در عوض، بیشتر محتوای آنها به سبک زندگی، گردشگری، غذا و فرهنگ روسیه اختصاص دارد. سفر به مناطق اشغالی، معرفی شهرهای کوچک روسیه و روایت از «امنیت و آرامش» در مسکو، از جمله تاکتیکهای اصلی این جریان رسانهای است. کارشناسان این روش را نرمالسازی نرم اشغالگری میدانند که در لایههای روابطعمومی فرهنگی پنهان شده است.
واکنشها و انتقادها
تحلیلگران رسانهای در آلمان هشدار دادهاند که این کمپین میتواند بر افکار عمومی بهویژه جوانان تأثیر بگذارد. برخی سیاستمداران اروپایی نیز این فعالیتها را ابزار جنگ هیبریدی روسیه عنوان کردهاند. در مقابل، بلاگرهایی مثل گراف ادعا میکنند که تنها در حال «اشتراک تجربههای شخصی» هستند.
نویسنده: آناستازیا تیخومیروا (Anastasia Tikhomirova)
تاریخ انتشار: 24 سپتامبر 2025
منبع:Zeit Online
با کلیک روی لینک زیر به کانال تلگرام ما بپیوندید:
نظر بدهید