شبکه اطلاعرسانی روابطعمومی ایران (شارا) || اتحادیه اروپا گذار دیجیتال را یکی از اولویتهای خود قرار داده و بسیاری از خدمات عمومی و حتی تبلیغات را به فضای آنلاین منتقل کرده که اکنون از طریق ایمیل به دست مردم میرسند اما برخی از این موضوع ناراضی هستند.
این تغییر بهعنوان فرصتی برای مدرنسازی اقتصاد و صرفهجویی در مصرف کاغذ معرفی میشود، اما گروه «کارزار حفظ مکاتبات کاغذی اروپا» یا «Keep Me Posted EU» میگوید این روند باعث ایجاد «طرد دیجیتال» برای بخشی قابلتوجه از جمعیت شده است.
این کمپین با حمایت مالی صنایع تولید پاکت، چاپ، کاغذ و خدمات پستی و همچنین پشتیبانی سازمانهای غیردولتی مدافع حقوق سالمندان، افراد دارای معلولیت، اتحادیههای کارگری و انجمنهای حمایت از مصرفکنندگان فعالیت میکند.
این گروه در گزارشی که اوایل امسال منتشر کرد نشان داده که سالمندان، افراد دارای معلولیت، خانوارهای کمدرآمد و ساکنان مناطق روستایی بیشتر از دیگران در معرض کنار گذاشتهشدن از روند گذار دیجیتال هستند.
کمبود مهارتهای دیجیتال، انجام کارهای ضروری مانند پر کردن اظهارنامه مالیاتی، دسترسی به صورتحسابهای درمانی یا پرداخت قبوض برق را دشوار میکند.
در سال ۲۰۲۳، تنها ۵۶ درصد از شهروندان اتحادیه اروپا دارای مهارتهای دیجیتال پایه یا بالاتر بودند. فنلاند و هلند با بیش از ۸۰ درصد جمعیت مسلط به ابزارهای دیجیتال در صدر قرار دارند، در حالی که رومانی (۲۷ درصد) و بلغارستان (۳۵ درصد) پایینترین جایگاه را دارند.
بخش بزرگی از این مشکل به این دلیل است که بسیاری از مردم امکان دسترسی آسان به اینترنت ندارند؛ برای نمونه، تنها ۵۷ درصد خانوارهای روستایی در رومانی به اینترنت دسترسی دارند.
این گزارش همچنین تأکید میکند که انتخاب نسخه کاغذی به جای دیجیتال فقط به توانایی افراد مربوط نمیشود، بلکه مسئله ترجیح شخصی نیز هست. در این گزارش، از برخی صاحبان کسبوکار و شهروندان نقلقول شده که نسخه کاغذی را برای بایگانی اسناد مهم ترجیح میدهند.
در بخش دیگری از گزارش، با استناد به یک نظرسنجی در سال ۲۰۲۵، آمده است که نیمی از جمعیت نسبت به امنیت آنلاین و خطر هک شدن اطلاعات شخصی نگران هستند و احساس میکنند که پیش از این نیز بیش از حد در معرض استفاده از صفحهنمایشها قرار گرفتهاند.
با توجه به اینکه اتحادیه اروپا در حال تدوین نقشه راه پنجساله خود در زمینه قوانین حمایت از مصرفکننده است، کمپین «کارزار حفظ مکاتبات کاغذی اروپا» از کمیسیون اروپا خواسته اطمینان دهد که هیچ مصرفکنندهای در این راهبرد نادیده گرفته نشود.
به طور خلاصه، این کمپین خواستار آن است که انتخاب به عهده شهروندان باشد و هیچ تفاوتی در هزینه برای انتخاب نسخه کاغذی یا دیجیتال اعمال نشود.
منبع: euronews
با کلیک روی لینک زیر به کانال تلگرام ما بپیوندید:
انتهای پیام/
نظر بدهید